گروه اجتماعی: دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کشور از افزایش 30 درصدی بلایای طبیعی و کاهش 20 درصدی خسارات ناشی از حوادث در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

حسین باقری در جمع خبرنگاران در بررسی وضعیت بلایای طبیعی در 6 ماه اول سال 86 به نسبت مدت زمان مشابه در سال 85، تصریح کرد: در زمینه سیل در سال 85 با 68 حادثه مواجه بوده‌ایم که در سال 86 این میزان 130 مورد افزایش یافت.

وی با بیان این که توفان از 20 به 29 مورد و آتش‌سوزی جنگل‌ها از 24 به 54 مورد در سال 86 افزایش یافته است، افزود: خوشبختانه در رابطه با زلزله در سال جاری با وقوع 180 مورد نسبت به سال گذشته 6 مورد کاهش داشته‌ایم.

در رابطه با تعداد جان باختگان نیز در سال جاری با 234 مورد نسبت به 288 مورد سال 85 با کاهش مواجه بوده‌ایم.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با بیان این که در سال گذشته 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از حوادث هزینه شده، تصریح کرد: سالانه بین 3 تا 5 هزار میلیارد تومان به واسطه وقوع هزار حادثه طبیعی برای جبران خسارت‌های ناشی از آن‌ها هزینه می‌شود.

وی ‌چهارشنبه 18 مهر را روز جهانی کاهش اثرات حوادث و بلایای طبیعی با شعار «بیمارستان ایمن» عنوان کرد و گفت: برنامه‌های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در تمام کشور از ‌پنج‌شنبه به مدت یک هفته در قالب 60 عنوان آغاز خواهد شد که برای اجرای آن‌ها 5 گروه؛ کارگروه‌های ستاد حوادث کشور مستقر در وزارتخانه‌ها، دفاتر بین‌المللی مستقر در سطح کشور، مراکز علمی و پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با ستاد حوادث کشور، تشکل‌های مردم نهاد و نیروهای بسیج و ستادهای حوادث استانی با حضور شهرداران به عنوان اعضای جدید این ستادها اجرا خواهد شد.

به گفته دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کشور، ‌چهارشنبه هفته جاری به نام «مدیریت بحران و تعاملات بین‌المللی»، پنج‌شنبه «مدیریت بحران‌، پیشگیری و پیش آگاهی»، جمعه «مدیریت بحران، معنویت و مکارم اخلاقی»، شنبه «مدیریت بحران، زلزله، پدیده‌های جوی و اقلیمی»، یکشنبه «مدیریت بحران، ایمنی و استاندارد»، دوشنبه «مدیریت بحران‌، آموزش و رسانه‌ها» و ‌چهارشنبه «مدیریت بحران،‌تشکل‌های مردمی و نیروهای بسیج» نامگذاری شده‌اند.

باقری در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به اختصاص 40 میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای مقاوم‌سازی مدارس کشور تصریح کرد: مدعی هستیم تنها کشوری هستیم که در سال مدارس ایمن به عنوان شعار سازمان ملل در سال 2006، اعتبار کافی را در اختیار مدارس قرار دادیم.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کشور شعار سازمان ملل در سال 2007 را «بیمارستان ایمن» عنوان کرد و گفت: درصدد اجرای برنامه‌های ایمن‌سازی مدارس کشور برای بیمارستان‌ها نیز هستیم و مقرر شده که وزارت بهداشت با کمک کارگروه بهداشت و درمان ستاد حوادث کشور برنامه‌هایی را در این زمینه تنظیم کند.