- رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی: روابط عمومی رفوگری نیست
به گزارش شارا، مهدی باقریان در دومین همایش و جشن بزرگ روز ملی ارتباطات و روابط عمومی که به همت انجمن متخصصان روابطعمومی در تالار وحدت تهران برگزار شد، ضمن تبریک این روز به دست اندرکاران این حرفه، ابراز امیدواری کرد که با همدلی، همزبانی و همکاری یکدیگر جایگاه این حرفه در جامعه، سازمانها و نهادها نهادینه شود.
* ارائه بسته پیشنهادی به دولت: رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی همچنین در ادامه از ارائه بسته پیشنهادی اعتلای روابط عمومی در ایران که توسط این انجمن تدوین و به هیات دولت ارائه شده طی سالهای گذشته خبر داد و گفت: در بسته پیشنهادی یاد شده راه های برون رفت از چالش های روابط عمومی در کشور بیان شده است.
* تدوین منشور اخلاقی روابط عمومی: باقریان همچنین از تدوین منشور اخلاقی روابط عمومی در 12 بند به همت انجمن مطبوعش خبر داد و گفت: برخی از فعالیتهای ما نه تنها هیچ کمکی به اعتلای روابط عمومی نمیکند بلکه به بحران روابط عمومی دامن میزند و در بعضی جاها به بحران مشروعیت روابط عمومی کشیده میشود.
به گفته این پیشکسوت عرصه روابط عمومی، در بعضی سخنرانیها و یادداشت ها شاهد آن هستیم که بعضی از دوستان از تغییر نام روابط عمومی سخن می گویند.
* تشکیل گروه کارشناسان برای تعریف جامع روابط عمومی: رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی یکی از کارهای مهم انجام شده توسط این انجمن را در 6 ماه گذشته، تشکیل گروه کارشناسی برای رسیدن به تعریف جامعی از روابط عمومی خواند.
باقریان، تعریف یدست آمده را اینگونه بیان کرد: روابط عمومی عبارت است از مدیریت تعامل و تفاهم میان سازمان و ذینفعان که به تضمین منافع مشترک و اعتماد متقابل می انجامد و موجب افزایش اعتبار و رضایت طرفین می شود.
به گفته باقریان این انجمن شیوه نامه اعطای اعتبارنامه متخصصان را طراحی کرده است که در سال آینده آزمون اولیه در سطح ملی برگزار می گردد.
- معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب: روابط عمومیها مشکلات واقعی مردم را به مسوولان منتقل کنند
عضو مجلس خبرگان رهبری به جایگاه مهم روابط عمومی ها در کشور و سازمان ها و نهادها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی ها باید مشکلات واقعی مردم را به مسوولان منتقل و آنچه واقعیت است منعکس کنند.
حجت الاسلام محسن قمی در همایش و جشن روز ملی روابط عمومی با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی و همچنین تبریک میلاد در پیش امام زمان (عج) گفت: اوج ارتباطات در زمان ظهور آن حضرت پیدا خواهد شد. وی با اشاره به این که ارتباطات شخصیت، ارزش و فرهنگ تولید می کند از آن به عنوان صنعت ارتباطات یاد کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه نقش رسانه ها را مهم و تاثیرگذار و بی بدیل عنوان کرد و گفت: رسانه ها با موجودی به نام انسان سر و کار دارند که دارای فکر و اندیشه است از این رو هر چه زمان می گذرد این انسان تاکتیک ها و شیوه های رسانه ها را بهتر می شناسد.
حجت الاسلام قمی با اشاره به این که 75 درصد رسانه ها در اختیار دنیا قرار دارند گفت: ما نباید مایوس شویم چرا که گاهی اوقات یک رسانه ما با توان و ظرفیتی که دارد می تواند چندین غول رسانه ای و ماهواره ای بزرگ را با حرفی که برای گفتن دارد کنار بگذارد.
وی افزود: اگر انسان، حرف متفاوت، توام با منطق، استدلال و واقعیت داشته باشد می تواند بسیار تاثیرگذار در دنیا باشد.
معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب ارتباط با خدا را به عنوان لایه عمیق خود انسان دانست و گفت: آن لایه های عمیق و هسته های درونی همان خدا است لذا کسانی می توانند خوب ارتباط برقرار کنند که با خدا ارتباط خوب داشته باشند.
قمی تصریح کرد: روابط عمومی ها باید یادشان نرود که ابتدا باید با خودشان ارتباط داشته و خودشناسی کنند آنگاه اقدام به ارتباط با دیگران کنند.
عضو خبرگان رهبری ارتباط با خدا، ارتباط با مردم، ارتباط با خود را مهم ترین عامل یک روابط عمومی خوب، شایسته عنوان کرد و گفت: آموزه های دینی ما توصیه دارند تا در ارتباط با مردم برای آنها ارزش قائل شده و آنها را به شکل ابزار نگاه نکنیم لذا در روابط عمومی باید با توجه به تعابیر قرآنی انسان ها را کریم بدانیم.
- رییس شورای شهر تهران: مردمی کردن روابط عمومی ها از شاخص های مهم این حرفه است
رییس شورای شهر تهران به رسالت و مسئولیت خطیر و جایگاه روابط عمومیها در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از شاخصهای مهم این حرفه مردمی کردن کارها است که باید در داخل روابط عمومیها نهادینه شود.
مهدی چمران در همایش و جشن روز ملی روابط عمومی با تبریک روز روابط عمومی گفت: یکی از کارهای دیگر روابط عمومیها ارتباط تنگاتنگ بین دستگاهها و مردم است چرا که دستگاهها و سازمانها و نهادها ارتباط مستقیمی با مردم ندارند.
رییس شورای عالی استانها با بیان اینکه هیچ چیز بدون حضور مردم قابل حل و فصل نیست گفت: برای اینکه کارها و پروژههای ما در بخشها و عرصههای مختلف داخلی و خارجی تجلی پیدا کند؛ نیازمند حضور مردم در آنها هستیم.
به گفته وی مردم میهن اسلامی ما همواره ثابت کرده اند که در همه صحنهها و تمامی فراخوانهای نظام و کشور حضور پرشکوه و مستمر داشته و دارند.
رییس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: این جنگ کار ساده و سهلی نبود؛ اگر کشور ما برنده نهایی آن شد دلیلش ارتباط خوب مردمی و لبیک آنها برای حضور در این جنگ بود.
به گفته چمران، امروز نیز مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی آسیبهای اجتماعی را اگر از نیروی مردمی استفاده و کمک بگیریم با برنامه ریزی درست و صحیح موفق و پیروز خواهیم شد.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با حمایت و پشتیبانی مسئولان و تلاش و پشتکار دستاندر کاران روابطعمومی در آینده نزدیک شاهد ارتقا جایگاه این حرفه در کشور باشیم.
- • عضو مجلس خبرگان رهبری: روابطعمومیها در ارتباط با رسانهها تبعیض قائل نشوند
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ارتباطات و روابطعمومیها و رسانهها امروزه در جهان جای خودشان را باز کرده اند و ارتباط دو طرفهای میان آنها برقرار شده، گفت: روابطعمومیها در ارتباط با رسانهها نباید تبعیض قائل شوند و اطلاعات را به یک اندازه در اختیار همگان قرار دهند.
محسن اسماعیلی در همایش و جشن روز ملی روابطعمومی و ارتباطات با تبریک روز ارتباطات و روابطعمومی افزود: با اینکه ارتباطات امروز در جهان جای خودش را باز کرده ولی متاسفانه کسانی هستند که این مسئله را باور ندارند.
وی با تقدیر از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: اگرچه دو قرن دیر این قانون تصویب شده (در سال 88) ولی همین قانون هم اجرایی نمی شود.
به گفته اسماعیلی، فاجعه آنجا است که بهره برداران آن نیز این قانون را مطالبه نمی کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: امروزه جهان طوری شده که اگر جایی حرفی زده می شود بلافاصله حرف و فیلم افراد در جهان و در فضای مجازی منتشر می شود و لذا باید حواسمان جمع باشد که در جهان شیشهای چگونه صحبت و عمل می کنیم.
اسماعیلی افزود: اطلاعات یک کالای سلیقهای که مخصوص روشنفکران، فرهیختگان و افراد خاصی باشد، نیست؛ اطلاعات کوپنی هم نیست، لذا همه به آن دسترسی دارند.
به گفته وی چارهای نداریم در جهان امروز به ظهور و بروز فناوری نوین ارتباطات به وجود آمده، اطلاعات را بدون هیچگونه تبعیض،صریح و جامع در اختیار کاربران قرار دهیم.
این استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در این برنامه جایگاه روابطعمومی مشخص نیست؛ لذا از منتخبان مجلس می خواهم یک بازنگری جدی در این بخش انجام دهند تا روابطعمومیها نیز در این برنامه دیده شوند.
اسماعیلی به روابطعمومیها نیز توصیه کرد پیشنهادات مشخص خودشان را برای انجام اصلاحات در اختیار هیات دولت قرار دهند تا آنها در لایحه اصلاحی به مجلس ارائه دهند.
وی تاکید کرد: ما نیازمند یک قانون جامع و کامل در عرصه روابطعمومیها هستیم که امیدوارم با قرار گرفتن جایگاه این حرفه در برنامه ششم شاهد رشد و شکوفایی و وضعیت بهتر روابطعمومیها در کشور باشیم.
- منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: روابطعمومیها و رسانهها نباید نردبان اهالی سیاست باشند
مدیرمسئول روزنامه ابتکار با اشاره به وظایف روابط عمومیها که یک وظیفه جامع درون و برون سازمانی برعهده دارند، تصریح کرد: روابطعمومیها و رسانهها نباید نردبان اهالی سیاست باشند.
محمد علی وکیلی در همایش و جشن روز ملی روابطعمومی با تبریک روز ارتباطات به اهالی رسانه و دستاندرکاران روابطعمومیها و علوم ارتباطات گفت: جهان پیش از عصر رسانه دیوارهای بتنی و سخت شیشهای داشت اما جهان پسا عصر اقتصاد و رسانهها دیوارش شیشهای و انشاءالله سقفش بتنی است.
منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تولید انبوه اطلاعات حق انتخاب انسان امروزی را بالا برده و دسترسی به منبع خبر را بیشتر کرده است، لذا واسطهگری یا برش تفسیری خبر و انتخاب یک خبر با سلیقه افراد و اشخاص کاری بیهوده است.
وکیلی تاکید کرد: اگر رسانهها و روابطعمومیها نگاهشان همان نگاه سانسورچیهای پیش از ارتباطات باشد، به طور یقین از قافله آگاهی عقب خواهیم ماند.
این فعال رسانهای کار روابطعمومیها را حقیقترسانی، حقیقتیابی و واقعگرایی عنوان کرد و گفت: باتوجه به فضای گفتمان فعلی در جهان نباید از کتمان واقعیات و آنچه رخ داده پرهیز کرد، چرا که اگر ما این کار را کنیم، دیگران بلافاصله واقعیات را در فضاهای مجازی و در کمترین زمان منتشر خواهند کرد.
وی هنر روابط عمومیها و رسانهها را این دانست که بتوانند در زمان معین و مشخص اطلاعات را از درون به بیرون و از بیرون به درون سازمان منتقل کرده و یک پیامرسان خوب میان سازمان و مردم باشند.
منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعریف و تشخیص روابطعمومی کاری پیچیدهای است و این مهم کار روابطعمومیها را سخت میکند، ابراز امیدواری کرد: برای این که صدای شما در مجلس شورای اسلامی باشیم و مطالبات جامع رسانهای را دنبال کنیم، تلاش ما این است که در فراکسیون رسانه بتوانیم کار ماندگاری را برای فعالان رسانهای و روابطعمومیها انجام دهیم.
- نشان عالی روابطعمومی در دست منتخبان
همزمان با گرامیداشت روز ارتباطات و هفته روابط عمومی، با حضور جمعی از مسئولان، نشان عالی این حرفه به منتخبان در سال 94 اهدا شد.
در ادامه این مراسم 4 نفر از برترینها و فعالان عرصه روابط عمومیهای کشور در سال 94 تجلیل شدند.
اکبر نعمت الهی از وزارت نفت، حمید موفق بانک قوامین، حسن ربیعی اوقاف و امورخیریه و جواد قاسمی عضو هیات مدیره انجمن روابطعمومی ایران نشان عالی روابطعمومی را دریافت کردند.
همچنین بهران جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی، سوسن تقیپور رییس دانشکده فرهنگ و هنر، مهران عرفانی مدیر روابطعمومی شرکت گسترش پاسارگاد، غلامرضا صالحی مدیر روابطعمومی شورای عالی استانها و مهدی وجدانی مدیر روابطعمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله منتخبانی بودند که از آنان تقدیر به عمل آمد.