به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محدودیت قابل توجه تعداد هواپیماهای فعال در ایران، باعث شده ایرلاینهای داخلی نسبت به پروازهای بینالمللی خود تنها به چند اولویت بسنده کنند و در عمل شرکتهای هواپیمایی فعال در منطقه تعداد زیادی از مسافران ایرانی به مقصد برسانند، موضوعی که به نظر میرسد ضرری بزرگ برای صنعت هوانوردی ایران به وجود آورده است.
علیرضا بحیرایی کارشناس صنعت هوانوردی درباره ضرورت ورود ایرلاینهای ایرانی به عرصه بینالمللی به ايسنا گفت: طبق آمارهای رسمی تعداد قابل توجهی از ایرانیها در طول سال برای سفرهای تفریحی به کشورهای مختلف منطقه سفر میکنند، اگر این رقم را با سفرهای کاری و مسافرت کسانی که در خارج از کشور زندگی میکنند اضافه کنیم، رقمی به دست میآید که کنترل بازار مربوط به آن را به امری بسیار مهم و حیاتی تبدیل میکند.
وی با بیان اینکه حداقل در سال سه میلیون سفر بینالمللی از سوی مسافران ایرانی به ثبت میرسد، تاکید کرد: هرچند مشخص کردن رقمی دقیق در این رابطه منوط به ارزیابیهای اقتصادی ایرلاینهاست اما اگر پایینترین رقمها را در میانگین پروازهای منطقهای ثبت کنیم نیز رقمی نجومی به دست میآید.
بحیرایی افزود: این در حالی است که بخش قابل توجهی از پروازهای به ثبت رسیده مربوط به مسیرهای دورتر در قارههای اروپا و آمریکاست که ایرلاینهای ایرانی سهم چندانی از آن ندارند. اگر به طور میانگین در تمام مسیرها قیمت بیلت خریداری شده توسط ایرانیها را سه میلیون تومان ارزیابی کنیم، میبینیم که در طول یک سال ۹۰۰۰ میلیارد تومان به شرکتهای هواپیمایی فعال در منطقه هدیه کردهایم.
این کارشناس با مثبت ارزیابی کردن خرید هواپیماهای جدید از سوی ایرلاینهای ایرانی، تصریح کرد: در چنین چارچوبی است که مشخص میشود خرید هواپیمای جدید نه تنها اولویتی جدی، که در بین اصلیترین اولویتهای اقتصادی کشور جای میگیرد. اگر ایرلاینهای ما بتوانند تنها بخشی از این بازار ۹۰۰۰ میلیارد تومانی را از آن خود کنند، نه تنها میتوان در زمانی کوتاه تمام مبلغ خرید هواپیماها را تسویه کرد که سودی قابل قبول نیز نصیب صنعت هوانوردی کشور شود.