جدال لفظی میان ۲ عضو شورای شهر تهران درباره سرنوشت باغات پایتخت دقایقی فضای جلسه علنی شورای شهر تهران را متشنج ساخت.

موضوع اين بود كه در يكي از جلسات غيرعلني ميان چند تن از اعضا بر سر طرح صيانت از فضاي سبز و باغات شهر تهران اختلافاتي مطرح شد و در نهايت طرح براي بررسي بيشتر به كميسيون سلامت و محيط‌زيست بازگشت اما بعد از پايان جلسه نام 5تن از اعضاي شوراي تهران به‌عنوان مخالفين حفاظت از فضاي سبز و باغات تهران به بيرون از جلسه غيرعلني راه پيدا كرد كه موجب واكنش تند نام بردگان ازجمله اسماعيل دوستي شد. وي در تذكر ديروز خود اساسا نام بردن از اعضاي شوراي شهر به‌عنوان حاميان قطع درخت را نوعي عوام‌فريبي دانست كه ا ز ذهن بيمار كارشناساني نشأت مي‌گيرد كه مورد مشورت برخي از اعضاي شورا قرار دارند.

وي با اشاره به دوراني كه به‌عنوان شهردار يكي از مناطق تهران در دهه70 فعال بوده، گفت: از برخي آقايان كه معاون شهردار بودند، دستوراتي روي كاغذ سيگار داشتم كه باغ فلاني را قطع كنيد و اجازه ساخت‌وساز بدهيد! وي گفت: من جلوي اين خواسته ايستادم و بركنارشدم. در پاسخ به اين اظهارات محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست با انتقاد از مريض خوانده‌شدن برخي كارشناسان دفاتر اعضا گفت:

بازگشت طرح به كميسيون سلامت و محيط‌زيست به معني كوتاه آمدن ما نيست و من تا آخرين نفس پاي حفظ درختان شهر خواهم ايستاد. همچنين مهدي چمران براي آرام كردن فضاي تنش‌آلود گفت: همه اعضاي شوراي شهر دلسوز هستند و هيچ عضوي دراين باره بر ديگري ارحجيت يا برتري ندارد. رئيس شوراي شهر اختلاف نظر اعضا در هنگام بررسي طرح‌ها و لوايح را امري كاملا تخصصي خواند و گفت:‌ درنهايت هر تصميمي كه در شوراي شهر گرفته مي‌شود تصميم جمعي است و همه در مقابل آن مسئول خواهيم بود.

  • لزوم وجود سيستم پايش در شهرداري

ديروز از سوي رئيس كميسيون برنامه و بودجه گزارشي درباره پايش برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران ارائه شد. عليرضا دبير معتقد بود كه هم شوراي شهر و هم شهرداري تهران نسبت به برنامه 5ساله دوم پيگيري خوبي نداشتند. تأكيد وي بر تقويت معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري بود. به گفته دبير، بررسي تطبيقي مصارف برنامه يا مصارف پيشنهادي در بودجه95 در عدم‌اعمال جهت‌گيري برنامه بودجه سنواتي در حوزه مديريت اجتماعي و فرهنگي 36درصد انحراف، حوزه مديريت و حمل‌ونقل ترافيك 28درصد انحراف، حوزه مديريت خدمات شهري 23درصد انحراف، حوزه ماموريتي ايمني و مديريت بحران، حوزه ماموريتي شهرسازي و معماري30درصد انحراف و حوزه ماموريتي مديريت و هوشمندسازي 15درصد انحراف داشته است.

وي درباره دليل تأخير در اجراي برنامه‌ها گفت: بي‌توجهي به اولويت‌ها و جهت‌گيري راهبردي برنامه در اجراي بودجه سنواتي نشان مي‌دهد شهرداري در حقيقت بدون اين برنامه مسير خود را طي كرده و ريل‌گذاري برنامه تأثير زيادي نداشته است. در پايان اين اظهارات مهدي چمران از رؤساي كميسيون‌ها خواست تا آنها هم مانند كميسيون برنامه و بودجه گزارش پايش خود از برنامه 5ساله را ارائه دهند ضمن اينكه از معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري خواست كه سامانه پايش را راه‌اندازي كرده و شرايط دسترسي اعضا به اين سامانه را فراهم سازند.

اما نظر ناصر اماني به‌عنوان معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري اين بود كه گزارش ارائه شده از سوي كميسيون بودجه ناقص است و بايد ساير كميسيون‌ها نيز گزارش خود را ارائه دهند تا پايش كاملي صورت گيرد. وي گفت:‌ مقايسه كردن بودجه پيشنهادي شهرداري تهران با برنامه درحالي‌كه بودجه مصوب شورا رقم ديگري است، درست نيست. درصدها فرق مي‌كند 20هزار ميلياردتومان رقم بودجه پيشنهادي شهرداري بود، درحالي‌كه رقم مصوب 17هزار ميلياردتومان است. بنابراين 88درصد برنامه دربودجه سال‌95 مصوب شده وعلت اين تغييرات هم همين است.

وي همچنين افزود: ما در شهرداري تهران سازوكار لازم براي پايش برنامه را تنظيم و براي آن 8كارگروه تخصصي تعريف كرديم و معتقديم كه متولي پيگيري اجراي برنامه ما هستيم و هيچ محدوديتي نيز براي اجراي برنامه نداريم. اماني تأكيد كرد: معتقديم كه محدوديت‌ها، مشكلات و تناقضات برنامه، ما را در اجرا با چالش مواجه مي‌سازد. بنابراين پيشنهاد اعمال يكسري اصلاحات و بازنگري‌ها در اين برنامه را داريم.

نظر تقي‌پور هم اين بود كه گزارش از يكسري اشكالات ساختاري برخوردار است كه بايد رفع شود. محسن سرخو هم گفت: ‌پايش برنامه نيازمند 2مؤلفه كليدي است؛ اول اينكه با عدد و رقم جدول مقايسه كمي دقيق داشته باشيم و دوم اينكه نبايد برنامه‌هاي في البداهه خلاف برنامه تصويب شود. مثل تصويب خط متروي فاطمي كه نه در برنامه 5ساله بود و نه جزو طرح جامع حمل ونقل. محمد سالاري نيز معتقد بود كه اساسا تحقق طرح‌هاي موضوعي و موضعي از طرح تفصيلي هم واجب‌تر است و راهبردهاي طرح جامع در گرو طرح‌هاي موضوعي و موضعي است. وي در عين حال از شوراي معماري مناطق انتقاد كرد.

احمد دنيا مالي نيز به اين نكته اشاره داشت كه از قبل اشكالات برنامه 5ساله را گوشزد كرده است. وي خواستارتعريف برخي شاخص‌ها شد و گفت: خواهش كرده بودم كه شهرداري در 6ماهه اول سال اين شاخص‌هاي كمي را ارائه دهد كه انجام نشد.
محسن پيرهادي هم يادآور شد كه بايد شهرداري احكام برنامه را براساس برش‌هاي سالانه به شورا ارائه مي‌داد كه اين اتفاق نيفتاد يا اطلاعات دريافتي به موقع نبود و با واقعيت همخواني نداشت. اقبال شاكري هم اصلي‌ترين كار شوراي شهر را پايش برنامه دانست و گفت:‌ قاطعانه مي‌گويم به‌جز موارد پروژه‌اي بيش از 50درصد از احكام برنامه عقب هستيم. بايد بدانيم كه يك مترمربع بوستان يا يك كيلومتر روكش آسفالت چقدر هزينه دارد.

احمد مسجد جامعي هم معتقد بود كه چون برنامه 5ساله شهرداري را شوراي شهر تصويب مي‌كند پس روي آن خيلي بحث شده و مورد وثوق است. وي يادآور شد: اين سند مشترك شوراي شهر و شهرداري تهران است كه بايد آن را بپذيريم وگرنه سنگ روي سنگ بند نمي‌شود. به گفته مسجدجامعي، شوراي شهر براساس توانايي شهرداري تصميم گرفت كه اگر دولت اعتبارات لازم را داد كارهاي ديگري هم انجام دهد. وي خواستار پايش برنامه 5ساله از سوي معاونت برنامه‌ريزي شد.

اما نظر مهدي چمران اين بود كه ما بايد سيستم پايش داشته باشيم نه اينكه دائم سؤال كنيم چه شد؟ رئيس شوراي شهر تهران افزود: شوراي شهر تصميم بر عوض كردن برنامه ندارد بلكه پايش به معني تطبيق برنامه با عملكرد يا تصويب بودجه است؛ حالا اگر جايي استثنايي پيش آمد كه نياز بود برنامه اصلاح شود آن وقت با دوسوم آرا اصلاح صورت مي‌گيرد. وي در مورد متروي فاطمي هم گفت كه هنوز كاري انجام نشده و مقرر شده اگر شوراي‌عالي ترافيك تهران و شوراي‌عالي ترافيك كشور آن را تصويب كردند به اجرا درآيد.

مجتبي شاكري نيز بابت اينكه اعضاي شوراي شهر تهران به سامانه نظارت شهرداري تهران دسترسي ندارند، اعتراض كرد. رحمت‌الله حافظي نيز گفت: ‌برنامه‌ريزي همه جا تعريف دارد واهل فني وجود دارند كه با تعريف شاخص‌ها و خوداظهاري‌ها نرم‌افزارهاي قابل رصدي تهيه كنند. اين ساختار به روز و علمي در شهرداري وجود ندارد و ساختارهاي پوسيده فعلي هم جوابگو نيست از طرفي هنوز كتابچه بودجه سال95 شهرداري درا ختيار اعضا قرار نگرفته است.

در جلسه ديروز شوراي شهر تهران رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهرتهران بر لزوم توقف بارگذاري جمعيتي در مجموعه شهري تهران تأكيد كرد. محمد سالاري در نطق پيش از دستور خود با اشاره به آمارهاي سرشماري رسمي، جمعيت تهران را در سال 1335حدود يك ميليون و 560هزار نفر اعلام كرد كه اين رقم ظرف 55سال يعني تا سال 1390با احتساب كرج، رباط‌كريم، اسلامشهر و... به بيش از 14ميليون نفر افزايش يافته است. نگراني مطرح شده از سوي وي اين بود كه حريم شهر تهران هم‌اكنون 10برابر تهران است و گسترش شهرنشيني به سمت شهرهاي اقماري رفته تاجايي كه در اطراف تهران بيش از 50كانون شهري شكل گرفته است و طبق بررسي‌هاي صورت گرفته اين افزايش جمعيت تأثير مستقيم در افزايش مشكلات شهرها دارد يكي از مهم‌ترين مشكلات مورد اشاره از سوي اين عضو شوراي شهر كم‌آبي بود كه در آينده مي‌تواند تهديدات امنيتي و حاكميتي براي نظام جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.

سالاري حتي با استناد به گزارش يكي از مؤسسات معتبر تحقيقاتي جهان تهران را جزو بدترين شهرهاي دنيا به‌دليل مشكلات مورد اشاره نام برد و گفت:‌ به‌رغم همه تلاش‌هاي خوب صورت گرفته اما براساس گزارش مؤسسه مرسر، شهر تهران با درنظر گرفتن شاخص‌هاي كيفيت زندگي جزو بدترين كلانشهرهاي دنيا از لحاظ كيفيت زندگي است و با درنظر گرفتن شاخص‌هاي فرا‌ملي در رده سياه‌چاله‌اي در قياس با ساير كلانشهرها قرار دارد. وي به‌عنوان راه‌حل پيشنهادي بر لزوم بازبيني و بازنگري جدي در طرح جامع و طرح تفصيلي شهر تهران در راستاي كاهش بارگذاري‌ها تأكيد كرد.

  • 370هزار موتور سيكلت در منطقه12 تهران

ديروز دبير شوراياري منطقه12 با حضور در جلسه علني شوراي شهر به ارائه گزارشي از شرايط اين منطقه پرداخت. وي از وجود 370هزار موتور سيكلت در منطقه12 خبر داد كه سبب آلودگي‌هاي صوتي، هوا و هرج و مرج در تهران قديم مي‌شوند. به گفته ميكائيل سعيد 50درصد بافت منطقه12 فرسوده است اما با اين ميزان فرسودگي تنها 3سوله بحران وجود دارد. وي از قهوه خانه‌ها به‌عنوان يكي از مراكز آسيب‌زاي منطقه نام برد و گفت: ‌سالانه 10تا 15نفر دراين مراكز به‌دليل چاقو كشي و قمه كشي كشته مي‌شوند. در واكنش به اين اظهارات ابتدا چمران بابت اينكه به مسئله محله‌هاي عودلاجان و هرندي از سوي دبير شوراياري منطقه12 توجهي نشد انتقاد كرد.

وي درعين حال خواستار آن شد تا از تبديل بيشتر خانه‌هاي مسكوني به تجاري يا انبار كالا در منطقه بازار جلوگيري شود. دنيامالي هم گفت:‌ يكسري فضاها نظير حسينيه‌ها و رواق‌ها همه در معرض تخريب و نوسازي است. بهتراست يك طرح نما و منظر تدوين شود كه حداقل مردم در بحث نماي ساختمان‌ها يك الگويي در اين منطقه داشته باشند. نظر پرويز سروري هم اين بود كه بيشتر مشكلات منطقه12 به اين منطقه تحميل شده است بنابراين براي رفع اين مشكلات نيازمند يك عزم ملي و همكاري بين بخشي هستيم. اقبال شاكري هم ازنگراني خود براي هجوم افراد متخلف به منطقه سخن گفت.

اسماعيل دوستي هم خواستار اقدام شهرداري تهران نسبت به جمع‌آوري موتورسيكلت‌ها و تبديل كردن آنها به موتوربرقي در يك سال باقيمانده از عمر مديريت شهري فعلي شد. همچنين مجتبي شاكري منطقه12 را گنجي با ارزش خواند و گفت: براي اين منطقه نيازمند يك كار پژوهشي از نظر جامعه شناسي شهري هستيم.

عباس جديدي ديگر عضو شوراي شهر هم جمعيت گريزي را مهم‌ترين مشكل منطقه12 دانست. نظر مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر هم بر لزوم تهيه يك سند جامع اختصاصي براي منطقه12 بود. وي بابت اينكه در بحث ساماندهي صنايع و مشاغل با وجود سال‌ها تلاش هنوز مشكلات در جاي خود باقي است، ابراز تأسف كرد.