تنش‌های به وجود آمده بین اعضای شورای شهر در جلسه‌های اخیر این نهاد موجب شده تا روز گذشته مرتضی طلایی که در نبود مهدی چمران ریاست جلسه را برعهده داشت از اصحاب رسانه درخواست کند تا شهروندان را در جریان منازعات شکل گرفته قرار دهند.

شورای شهر

 وي همچنين تأكيد كرد كه صحن شورا باشگاه سياسي نيست. تنش جلسه روز گذشته شوراي شهر از تذكر رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر آغاز شد. رحمت‌الله حافظي به گزارش تلفيق بودجه سال 90شهرداري تهران و تاخير در ارائه اين گزارش اعتراض داشت. به گفته وي با توجه به تعطيلات هفته قبل اعضاي شورا فرصت لازم را براي بررسي نداشتند. وي همچنين اعتقاد داشت كه شهرداري تهران بايد براي ميلياردها تومان هزينه كرد در اين گزارش مستندات لازم را ارائه دهد. نخستين واكنش به اين تذكر از سوي تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر بودكه گفت:

براساس قانون، گزارش تلفيق نياز به طرح در صحن و مصوبه شوراي شهر ندارد و صحبت‌هاي رئيس كميسيون سلامت و محيط زيست نيز فراقانوني بود. ناصر اماني، معاون هماهنگي و برنامه‌ريزي شهرداري تهران نيز تعريفي از گزارش تلفيق بودجه ارائه داد كه به معني گزارش صورت‌هاي مالي و نه گزارش عملكرد است.

وي گفت كه گزارش تلفيق در اصل تدقيق صورت‌هاي مالي شركت‌ها و سازمان‌هاي شهرداري است و گزارش‌هاي مالي را با استانداردهاي حسابرسي تطبيق مي‌دهد و اين گزارش نيازي به طرح در صحن علني و مصوبه ندارد. اماني از اعضاي شوراي شهر خواست از آنجا كه طرح اينگونه مسائل نيازمند تخصص است به صورت منطقي‌تر اظهار نظر شود چراكه شهرداري تهران به لحاظ قانوني تنها موظف به ارائه گزارش تفريغ بودجه است كه اتفاقا امسال براي نخستين بار گزارش تفريغ بودجه سال 94حتي زودتر از موعد مقرر نيز ارائه شده است.

  • گزارش مالي چالش‌برانگيز

ديروز يكي ديگر از مباحثي كه به تنش ميان اعضاي شوراي شهر دامن زد گزارشي بود كه از سوي عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا درباره ميزان بدهي دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم به شهرداري تهران ارائه شد. اين گزارش به درخواست اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور و از سوي 3تن از حسابرسان مورد تاييد جامعه حسابرسان تهيه شده است. با اين همه تاكيد دبير اين بود كه ارقام ارائه شده در اين گزارش خالص طلب شهرداري از دولت است.

به‌گفته وي اگرچه شهرداري براي ساخت متروي تهران در سال‌ جاري 2400ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده و دولت نيز بايد همين مقدار هزينه كند اما مجلس شوراي اسلامي براي ساخت مترو در شهرهاي مورد نظر فقط 200ميليارد تومان مصوب كرده است. با توجه به اين امر در نهايت دولت اجازه دارد آنچه مجلس تصويب كرده است را عملي كند. با اين همه عليرضا دبير رقم خالصي كه حسابرس قانوني براي كل بدهي‌هاي دولت در نظرگرفته را جمعا 14هزار ميليارد تومان اعلام كرد. براساس گزارش ارائه شده از سوي رئيس كميسيون برنامه وبودجه بيشترين ميزان بدهي‌ها مربوط به مترو است كه 67درصد بدهي‌ها را شامل مي‌شود.

  • دخل و خرج پرحرف

اين گزارش با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي اعضاي شوراي شهر مواجه شد تا جايي كه اعضا مخالفت خود را با قطع‌كردن سخنان همديگر با صداي بلند اعلام مي‌كردند. مثلا اسماعيل دوستي اين گزارش را سياسي خواند و گفت: اگر اين طور نيست چرا درباره اين بدهي‌ها در دوران دولت نهم و دهم حرفي زده نشد؟ مختاباد اما گزارش ارائه شده را نشان دهنده پاسخگو بودن دولت يازدهم دانست و از آن به‌عنوان نشانه خوبي ياد كرد. وي افزود: ان‌شاءلله با تفاهم بين دولت و مديريت شهري به سرانجام خوبي منجر خواهد شد. وي در مقابل خواستار مشخص شدن ميزان بدهي شهرداري تهران به پيمانكاران و افراد حقيقي و حقوقي شد.

احمد حكيمي پور نيز شيوه گزارش‌دهي را غير كارشناسي اعلام كرد و گفت: قانون نگفته كه حتما دولت 50درصد پول مترو را بدهد بلكه سقف را 50درصد درنظر گرفته است. از طرفي 80درصد اين بدهي مربوط به دولت قبل است و ربطي به دولت يازدهم ندارد. وي درعين حال خواستار روشن شدن بدهي ساير دستگاه‌ها به شهرداري شد. پرويز سروري كه بارها سخنان حكيمي پور را به اعتراض قطع كرده بود تاكيد داشت كه اصلا هيچ پولي از سوي دولت يازدهم به شهرداري پرداخت نشده است.

وي بارها از حكيمي پور خواست تا اعلام كند چه چيزي پرداخت شده كه اعضا از آن بي‌خبرند؟ سروري همچنين پيشنهاد داد ميزان پرداخت‌هاي دولت يازدهم در مقايسه با دولت‌هاي نهم و دهم به صورت جدول مقايسه‌اي معلوم شود. محمد سالاري هم براين عقيده بود كه شوراي شهر از اين پس به جاي تصويب قانون چند راهبرد تعريف كرده و تا پايان دوره شوراي چهارم كه حدود يك سال باقي مانده همان‌ها را دنبال كند. وي به‌عنوان مثال از پيگيري تحقق درآمدهاي پايدار، مديريت يكپارچه در برنامه ششم توسعه، بدهي به پيمانكاران واشخاص نام برد.

محسن پيرهادي هم قسم‌نامه اعضاي شوراي شهر در ابتداي فعاليت شوراي چهارم را يادآور شد. وي گفت: اگر اين قسم‌نامه خطوط قرمز ما باشد از نگاه بخشي، سليقه‌اي و سياسي پرهيز كنيم به قسم و تعهدات خود عمل كرده‌ايم. به گفته پيرهادي اگر بدهي 14هزار ميليارد توماني از سوي دولت‌ها پرداخت مي‌شد اين امكان فراهم بود كه براي يك سوم خطوط متروي فعلي امكان گسترش داشته باشيم. تاكيد محسن سرخو نيز اين بود كه اساسا اين گزارش بدهي‌ها مورد قبول دولت نيست چون دولت براساس مقررات تنها نظر حسابرسان سازمان بازرسي را قبول دارد.

آخرين نفري كه ديروز از سوي مرتضي طلايي اجازه اظهار نظر پيدا كرد، هادي ساعي بود. وي از اعضاي شوراي شهرتهران خواست كه آستانه تحمل خود را بالا ببرند و بي‌جهت ياركشي‌هاي سياسي راه نينداخته و به ضرر مردم عمل نكنند. وي گفت: بايد ازدولت هم بخواهيم تا از حق و حقوق خود دفاع كند چون شايد دولت هم حرفي براي گفتن داشته باشد.

مرتضي طلايي، رئيس شوراي شهرتهران در خاتمه با جمع‌بندي نظرات اعلام شده گفت:‌

بدهي‌ها برحسب قانون، مصوبه مجلس و هر سال به صورت تفكيكي تهيه شود.همچنين بايد بدهي‌هاي شهرداري به ديگر دستگاه‌ها و بدهي ساير دستگاه‌ها به شهرداري اعلام شود. ادامه گزارش حسابرسي با هماهنگي سازمان حسابرسي انجام شود، كارگروه مشترك ميان دولت و مديريت شهري نسبت به تشكيل جلسات با دولت اقدام كرده واز نماينده دولت دعوت شود تا راهكارهاي لازم به منظور بررسي روش‌هاي تسويه بدهي‌هاي دولت به شهرداري انجام شود.

  • لزوم مناسب‌سازي فضاهاي شهري براي معلولان

نطق پيش از دستور احمد دنيامالي ديروز با محوريت انديشيدن تمهيدات لازم براي حضور حداكثري سالمندان و معلولان و جانبازان در فضاهاي شهري ارائه شد. وي كه رياست كميسيون عمران وحمل ونقل شوراي شهرتهران را برعهده دارد در اين نطق از مناسب نبودن شهر و وجود موانع حركتي متعدد در فضاهاي شهري سخن گفت كه منجر به خانه‌نشيني افراد معلول و زمينه‌ساز بروز مشكلات جسمي و روحي براي معلولان و خانواده‌هاي آنها شده است. وي در آخر نطق خود به قرائت نامه يكي از سرداران جانباز درباره نامناسب بودن فضاي تردد معلولان و جانبازان در شهر پرداخت كه اعضاي شوراي شهر را تحت‌تأثير قرار داد. مرتضي طلايي نيز در واكنش به اين نطق گفت كه جز اظهار شرمندگي كاري نيست كه انجام دهد چون باوجود همه اقدامات انجام شده اما عقب‌ماندگي‌ها در اين زمينه بسيار است.

گزارش شوراياري منطقه 9

ديروز همچنين اعضاي شوراياري منطقه9 در جلسه حاضر بودند. خدابخش، دبير شوراياري اين منطقه در قالب گزارشي به تشريح اقدامات وعملكرد شوراياري منطقه پرداخت. در پايان اين گزارش معصومه آباد رئيس كميته ايمني شوراي شهرگفت: محله شهيد دستغيب واقع در منطقه9 شهرداري شاهد عبور لوله سوخت هواپيما براي فرودگاه مهرآباد است و احتمال بروز خطر وجود دارد. يكي ديگر از تأكيدات آباد رسيدگي به وضعيت كارخانه آرد ممتاز بود.

  • طلايي: صحن شورا باشگاه سياسي نيست

مرتضي طلايي در جايگاه رئيس شوراي شهر درباره مباحث مطرح شده ديروز گفت: «صحن شورا باشگاه سياسي نيست و اساسا نبايد به دولت خاصي اشاره شود، چون اين كار منجر به سياسي كاري شده و حق وحقوق مردم را ضايع مي‌سازد.» به همين دليل بود كه وي از رسانه‌ها خواست تا مباحث مطرح شده و اظهار نظرها به استحضار مردم نيز برسد. وي گفت: پيگيري‌ها براي وصول طلب شهرداري از دوره سوم شورا آغاز شده است، اما تاكنون جواب نداده و اين دولت و دولت قبل بدهي خود را پرداخت نكرده‌اند.

جدول

جدول

کد خبر 336322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha