به گزارش ایرنا، پروین فرشچی چهارشنبه گفت: از بیش از 180 کشور ساحلی دنیا، فقط در 6 کشور از جمله هندوستان، ترکیه، نروژ، هلند، پاکستان و اندونزی این صنعت ایجاد شده که نشان میدهد با وجود سودآوری بالا، به علت شدت آلودگی این صنعت، کشورها رغبتی به راهاندازی مراکز اسکراپ کشتی ندارند.
وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست این صنعت را یک تهدید جدی دانسته و مخالف آن است اما از سوی دیگر 174 فروند کشتی غرق شده در اروندرود موجود است که عدهای، ضرورت پاکسازی این مسیر آبی را به عنوان توجیهی برای پرداختن به صنعت مطرح میکنند.
فرشچی همچنین از خریداری یک صد فروند کشتی فرسوده توسط بخش خصوصی از کشور عراق به منظور اوراقسازی در ایران خبر داد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست همچنین با انتقاد از روند راهاندازی آب شیرینکنها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت: هر چند تامین آب یک دغدغه و وظیفه و مسئولیت سنگین برای دولت است اما استفاده از آب شیرین کنها پیش از بررسی راهکارهایی مانند مدیریت بهینه آب کشاورزی و مدیریت سدها و یا استفاده از پسابها منطقی نیست.
فرشچی تصریح کرد: با وجود تهدیدها و چالشهای یاد شده، در سالهای اخیر (دو سال گذشته) همگرایی بیسابقهای بین ارگانهای دریایی کشور به وجود آمده که نتیجه آن تصویب سند توسعه دریایی کشور توسط 18 نهاد و سازمان مرتبط با این حوزه است که در صورت اجرا، بسیاری از مسائل دریایی را برطرف میکند.
وی همچنین با اشاره به تصویب تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران اظهار داشت: در این مصوبه، قوانین مناطق آزاد به مکران نیز تسری داده شده که به این ترتیب امکان نظارت و دخالت سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه نخواهد بود که یک چالش جدی و نگرانکننده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز در این گشت دریایی خبری برخی مسائل زیست محیطی خلیج فارس را تشریح کرد.
مجید وفادار؛ اسکله در حال ساخت نخل ناخدا در بندرعباس را سازهای غیراصولی و از نظر محیط زیست غیرمجاز دانست که پیگیری وضعیت آن در کارگروههای استانداری نیز بینتیجه مانده است.
به گفته وی، بازار ماهیفروشان و پلاژ بانوان بندرعباس نیز وضعیت مشابهی دارند و موجب تخریب گسترده نوار ساحلی شهر بندرعباس شدهاند.