همشهری آنلاین: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجری طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز امروز دریاچه ارومیه نسبت به سه سال قبل هشت سانتی‌متر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، هادی بهادری روز شنبه گفت: تراز امروز دریاچه ارومیه 1271.07 متر است در حالی که این تراز در روز مشابه سال گذشته 1270.55 متر، در روز مشابه 2 سال قبل 1270.61 متر و در روز مشابه سه سال قبل 1270.99 متر بود.

وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد سطح تراز آب دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به سال گذشته 52 سانتی‌متر، نسبت به 2 سال قبل 46 سانتی‌متر و نسبت به سه سال قبل هشت سانتی‌متر بیش‌تر شده است.

وی با اشاره به این که از سال 94 فعالیت‌های احیایی دریاچه ارومیه آغاز شده و اندکی بیش از یک سال از این امر می‌گذرد، اظهار کرد: از 101 پروژه مصوب، 77 پروژه توسط دستگاه‌های مرتبط به اجرا در آمده که امروز اثرات آن مشاهده می‌شود.

نماینده مجری طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ادامه داد: لایروبی روخانه‌ها و مجاری ورودی به دریاچه، اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود، آزادسازی آب سدهای حوضه آبریز دریاچه و اجرای طرح‌های صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی از جمله کارهایی است که در خصوص احیای این دریاچه تا کنون انجام شده است.

بهادری با اشاره به این که با وجود افزایش نیم متری تراز آبی، عمق آب دریاچه ارومیه یک متر بالاتر آمده است، گفت: به علت افزایش میزان آب، نمک‌ها حل شده و دریاچه ارومیه قابل قایقرانی شده است.

وی میزان آب موجود در دریاچه ارومیه را در حال حاضر حدود سه میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: هم اکنون در سطح حدود دو هزار و 800 کیلومتر مربع از دریاچه ارومیه آب وجود دارد که امیدوارکننده است.

وی با تایید این که میزان آب موجود در دریاچه تا شهریور و مهر امسال روند نزولی خواهد داشت، اضافه کرد: امیدوار هستیم تراز پایان سال آبی دریاچه ارومیه در تراز 1270.6 متر باقی بماند که در این صورت برنامه‌های موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته‌ایم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از اتمام مرحله تثبیت آب دریاچه ارومیه سعی می‌کنیم که مرحله احیا نیز با اجرای طرح‌های انتقال آب حوضه به حوضه، انتقال پساب شهرهای بزرگ نظیر ارومیه و تبریز و همچنین اجرای آبیاری تحت فشار در کنار مدیریت بهتر منابع آبی در حوضه به ثمر برسد تا زمینه رسیدن دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک 1274.1 متری و حجم 14.5 میلیارد متر مکعبی فراهم شود.

بهادری با تاکید بر این که مهم‌ترین کار در این راستا اجرای موفق طرح‌های فرهنگی و اجتماعی است، ادامه داد: باید دستگاه‌های اجرایی که اعتبار این اقدامات به آنها داده شده، وارد کار شوند تا بتوانیم سرعت رسیدن به موفقیت را در احیای دریاچه ارومیه دو چندان کنیم.

وی از احتمال کناره‌گیری خود از نمایندگی مجری طرح احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در صدد هستیم که فردی مجرب و کاردان برای این امر منصوب شود تا فعالیت‌های احیا بدون وقفه ادامه یابد.

طرح احیای دریاچه ارومیه بلافاصله با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تاکید دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و 27 طرح اجرایی برای این امر مصوب شده است.

دریاچه ارومیه از سال 74 به صورت مستمر با مشکل خشکسالی رو به رو بوده و همواره تراز آن با کاهش متوسط 40 سانتی‌متری در هر سال مواجه می‌شد که با اقدامات احیایی دولت تدبیر و امید، روند کاهش آب آن متوقف شده و امسال سطح آب این دریاچه حدود نیم متر نسبت به سال گذشته و بیش از یک متر نسبت به ابتدای سال آبی جاری افزایش یافته است.