گروه بین‌الملل: همان‌گونه که انتظار می‌رفت 15 عضو شورای امنیت نتوانستند بر سر تعیین چارچوب زمانی برای مذاکره میان صربستان و کوزوو به توافق برسند.

به گزارش نووستی روز دوشنبه 16مهر قبل از شروع جلسه شورای امنیت در نیویورک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در بروکسل به نماینده اتحادیه اروپا در مسئله کوزوو گفت مسکو با تحمیل ضرب‌الاجل زمانی برای به‌توافق رسیدن صربستان و کوزوو مخالف است.

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد که وزیر امور خارجه روسیه تعیین این‌گونه چارچوب‌های زمانی را غیراجرایی توصیف کرده است.

کوزوو یکی از استان‌های صربستان است که حدود 90 درصد جمعیت آن آلبانی‌تبار هستند. براثر درگیری‌های سال 1999،  ناتو حمله گسترده‌ای بر ضد یوگسلاوی تدارک دید و پس از مدتی بمباران هوایی، نیروهای غربی با پرچم ناتو در پرشتینا مرکز کوزوو مستقر شدند.

 از آن هنگام کوزوو در واقع تحت قیمومت سازمان ملل و ناتو اداره می‌شود. آلبانی‌تبارهای کوزوو از سال 1999 تاکنون درخواست استقلال کامل و حاکمیت بلامعارض بر کوزوو را درخواست دارند و مجدانه در پی آن می‌کوشند. این جدیت البته با حمایت صریح و کامل آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تعریف می‌شود.

اوایل سال جاری نماینده سازمان ملل طرحی را برای حل مسئله کوزوو پیشنهاد کرد که بیشتر حامی نظرات استقلال‌طلبان کوزوو بود. این طرح با مخالفت فوری و قاطع بلگراد و مسکو مواجه شد. از بهار امسال تاکنون مذاکرات دو یا چندجانبه‌ای میان طرف‌های درگیر و طرف‌های ذی‌نفع صورت گرفته است.

نتیجه این مذاکرات آن بوده است که طرفین تعهد کرده‌اند از انجام اقدامات تنش‌زا و ضدامنیتی خودداری کنند. گرچه از سال 1999 که مسئله کوزوو به این شکل درآمد، یوگسلاوی بخش مقدونیه‌ای خود را نیز از دست داده و مقدونیه نیز مستقل شده است و آنچه زمانی یوگسلاوی خوانده می‌شد به صربستان و کوزوو تقلیل یافته اما صربستان و مسکو معتقدند حمایت غرب از آلبانی‌تبارها در کوزوو، حمایت از استقلال‌خواهی آلبانی‌تبارها نیست بلکه حمایت از تقسیم شدن و کوچک‌تر شدن هرچه بیشتر روسیه و صربستان است.

نمایندگان کوزوو و صربستان یک ماه زودتر از انتخابات محلی در کوزوو قرار است دوشنبه هفته آینده در بروکسل دیدار کنند؛ هرچند در شورای امنیت با ضرب‌الاجل 19 آذر برای به توافق رسیدن صرب‌ها و آلبانی‌تبارها توافق حاصل نشد.