همشهری آنلاین: گروه شش کشوری مسوول پیشبرد مذاکرات حل مناقشه حاکمیت بر سر استان کوزوو در سازمان ملل جلسه‌ای را برگزار کرد.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، مقامات عالیرتبه از کشورهای آمریکا، روسیه، آلمان، انگلیس، ایتالیا و فرانسه جلسه‌ای را پشت درهای بسته با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سالن کنفرانس مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار کردند.
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس ریاست این نشست را بر عهده داشت. در این نشست همچنین وزیران امور خارجه سایر کشورها و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند. اما هیچ یک از آنها در پایان نشست اظهارنظری نکردند.
گروه تماس به تروئیکا نیز مشهور است. این تروئیکا شامل اعضای پیشرو اتحادیه اروپا (آلمان، انلگیس، ایتالیا و فرانسه)، روسیه و آمریکا می‌شود.
قرار است این گروه گزارشی نهایی را به بان درباره مذاکراتش تا تاریخ 10 دسامبر بدهد. روز جمعه نمایندگان صربستان و کوزوو قرار است رو در روی یکدیگر برای اولین بار در مقر سازمان ملل در نشستی که اتحادیه اروپا برگزار می‌کند، شرکت نمایند.
صربستان مخالف استقلال کوزووست و به جای آن پیشنهاد خودمختاری این استان را در قلمرو ملی صربستان می‌دهد.
بوریس تادیچ، رییس جمهور صربستان روز پنجشنبه خواستار راه‌حلی مصالحه‌جویانه برای کوزوو شد و هشدار داد که اعطای استقلال به این استان پیش‌درآمدی برای بی‌ثباتی در منطقه بالکان خواهد بود.
تادیچ در نطقی که در مجمع عمومی سازمان ملل داشت، گفت: «به همین دلیل ما از نمایندگان قانونی آلبانی‌تبارهای کوزوو می‌خواهیم مذاکرات ازسرگرفته شده را بدون پیشداوری درباره نتایج آن پیش ببرند تا راه حلی مصالحه‌جویانه که برای دو طرف قابل پذیرش باشد، حاصل شود، راه حلی که به اتحاد بلندمدت صرب‌ها و آلبانیایی‌ها بینجامد.
وی گفت «نظم حقوقی بین‌المللی هیچ‌گاه همانند گذشته‌اش نخواهد بود» اگر پریشتینا آن گونه که شایعه شده است، بخواهد روز 11 دسامبر اعلام استقلال کند.
وی گفت جنبش‌های جدایی‌طلب در هر جای دیگر از سابقه کوزوو بهره می‌گیرند و بسیاری از مناطق جهان ممکن است ناامن شوند
کد خبر 32595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز