نخستین قرار شاعرانه اهالی شعر و ادب با رهبر فرزانه انقلاب در غیاب زنده‌یاد حمید سبزواری، به سنت هر سال در شب میلاد کریم اهل‌بیت (ع) برگزار شد و با گرامیداشت یاد یار باوفای انقلاب، شعرخوانی ۲۳چهره جوان و پیشکسوت و تذکرهای جدی رهبری به متولیان فضای فرهنگی همراه بود.

به گزارش همشهري، شامگاه دوشنبه در شب ميلاد حضرت امام حسن مجتبي(ع) به سنت هر سال جمعي از اهالي فرهنگ، شعر و ادب فارسي از ايران و كشورهاي پاكستان، هندوستان و افغانستان با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب ديدار كردند. ۲۳ نفر اشعار خود را خواندند، نماز جماعت مغرب و عشا به امامت رهبر انقلاب اقامه شد و مهمانان با حضور سر سفره افطار، همراه رهبري روزه خود را باز كردند. در ادامه نوبت به سخنان رهبر معظم انقلاب در باب مسائل مختلف روز به‌ويژه در حوزه فرهنگ و هنر، ادبيات و شعر رسيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، شاعران را سرمايه‌ها و ذخاير ارزشمند ايران خواندند و با تأكيد بر لزوم «زنده، بهنگام و موضع‌دار بودن شعر درباره مسائل اصلي و نيازهاي كشور»، خاطرنشان كردند: «امروز جنگي ديگر از نوع نرم و مبارزه‌اي سياسي و فرهنگي در جريان است و در اين مصاف، شعر بايد به‌عنوان ابزاري مؤثر به مسئوليت خود عمل كند.»

  • گراميداشت ياد شاعر فقيد

رهبر انقلاب با گراميداشت ياد مرحوم سبزواري، قريحه‌‌ سرشار و تسلط بر انواع شعر و دايره‌ وسيع واژگان را از امتيازهاي آن شاعر ارجمند برشمردند و افزودند: «ويژگي بي‌نظير مرحوم سبزواري، سرودهاي تأثيرگذار، باكيفيت و به‌روز بود. سرود مؤثرترين نوع شعر و سرعت و فراگيري عمومي آن از همه انواع شعر بيشتر است. سرود مانند هواي تازه و بهاري در جامعه نفوذ مي‌كند؛ بنابراين بايد با توليد سرودهاي خوب و ترويج مناسب آنها، كمبود موجود در اين عرصه را برطرف كرد.»

  • كم‌كاري در حوزه شعر

آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين جايگاه و مسئوليت شعر، شاعران را جزو عزيزترين و فاخرترين سرمايه‌ها دانسته و افزودند: «اين سرمايه بايد در بزنگاه‌ها و مقاطعي كه كشور در مسائل سياسي، فرهنگي، ارتباطات مردمي و پيوندهاي اجتماعي و مواجهه با دشمنان خارجي نياز به كمك دارد، به ميدان بيايد و نيازها را پاسخ دهد. شعر بايد زنده و نسبت به مسائل جاري و نيازهاي كشور موضع داشته باشد.» رهبر انقلاب با تأكيد بر لزوم ترويج اشعار و سرودهاي زنده و موضع‌دار در سطح وسيع افزودند:

«امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته درباره‌ فلسطين، يمن، بحرين، دفاع‌مقدس، شهداي غواص، شهداي مدافع حرم يا مظلوميت مجاهداني چون شيخ زكزاكي مظلوم، شجاع و مصمم نيجريه گفته مي‌شود اما متأسفانه اين شعرهاي مؤثر و روحيه‌بخش، خوب ترويج و منعكس نمي‌شود و در اين زمينه كوتاهي و كم‌كاري وجود دارد.» رهبري «بيان خيانت‌هاي آمريكايي‌ها در قضيه برجام» را ديگر عرصه ممكن براي سرودن شعر زنده خواندند و گفتند: «علاوه بر سياسيون، هنرمندان به‌ويژه شاعران بايد اين واقعيت‌ها را به مردم منتقل كنند.» ايشان با انتقاد از برخي اقدام‌هاي غلط در تجليل هنرمندان بدون اعتقاد و ولنگار، افزودند: «متأسفانه گاهي از فردي كه ذره‌اي گرايش به مفاهيم اسلام و انقلاب نشان نداده تجليل مي‌شود اما به هنرمندي كه عمر و سرمايه‌ هنري خود را در راه اسلام و انقلاب گذرانده، توجه نمي‌شود.»

  • لزوم تقويت مراكز ادبي

توصيه بعدي رهبر انقلاب «استفاده از فرصت اقبال و توجه مردم و جوانان به اشعار پركاربرد نظير نوحه و اشعار مرثيه» بود. ايشان با اشاره به نمونه‌هايي از نوحه‌هاي پرمضمون و شورانگيز دوران مبارزه عليه رژيم طاغوت و دوران دفاع‌مقدس، گفتند: «البته ميدان و نوع جنگ امروز با دوران مبارزه و سال‌هاي اول انقلاب، متفاوت است و ما اكنون در ميدان جنگ نرم و جنگ سياسي، فرهنگي، امنيتي و مقابله با نفوذ قرار داريم و يكي از ابزارهاي اصلي و مؤثر در اين مبارزه، شعر است. لازم است براي ارتقاي شعر و تربيت شاعران، مجموعه‌هاي مردمي و فني چون شهرستان ادب تقويت و حمايت شوند.»