مردان مسلح در روز روشن به شیوه فیلم‌های گانگستری عمل کردند و مردی را که از ۹سال قبل به اتهام قتل عمدی در زندان بود، از دست مأموران زندان ربودند.

اين حادثه عصر چهارشنبه در جيرفت اتفاق افتاد. ماجرا از اين قرار بود كه مردي زنداني توسط يك سرباز و كارمند زندان به دفترخانه‌اي در خيابان دولت جيرفت منتقل شد تا سندي را امضا كند اما وقتي آنها درست مقابل دفترخانه رسيدند، ناگهان يك خودروي پژو 405 در نزديكي آنها توقف كرد و چند مرد نقابدار شروع به تيراندازي كردند.

مردان مسلح 3گلوله به سوي كارمند زندان شليك و او را مجروح كردند. آنها براي فراري‌دادن مرد زنداني آمده بودند اما چون دست او به‌دست مأمور بدرقه زندان دستبند زده شده بود، نتوانستند او را ببرند و در چنين شرايطي علاوه بر مرد زنداني مجبور شدند مأمور بدرقه را نيز با خود ببرند. به‌دنبال اين حادثه تحقيقات براي دستگيري زنداني فراري و عامل فراري‌دادن وي آغاز شد. اين در حالي بود كه هيچ‌كس از سرنوشت سربازي كه مردان مسلح با خود برده بودند، خبر نداشت تا اينكه ساعتي بعد آدم‌ربايان او را رها كردند.

حسين برشان، رئيس زندان جيرفت در اين‌باره گفت: در اين حادثه گلوله‌ها به پاي كارمند زندان اصابت كرد و او به بيمارستان امام خميني (ره) منتقل شد و وضعيت عمومي وي مساعد است. وي ادامه داد: افراد مسلح سرباز وظيفه و زنداني را به‌دليل اينكه دستان‌شان به يكديگر بسته شده بود با هم بردند اما در مسير فرار با استفاده از قيچي دستبند را بريدند و سرباز را رها كردند.

  • نقشه حساب‌شده

در همين حال مجيد رستمي، دادستان جيرفت جزئيات بيشتري را براي خبرنگار همشهري بازگو كرد و گفت: زنداني فراري كه جواني 37ساله است، 9سال قبل به اتهام قتل عمدي در شهرستان كهنوج دستگير و پس از محاكمه در دادگاه كيفري استان كرمان به قصاص محكوم شد. با اين حال وي به‌دنبال جلب رضايت اولياي دم بود و تا حدودي نيز توانسته بود موافقت آنها را جلب كند ولي باز هم ترديد داشت كه آيا بخشيده مي‌شود يا نه. به همين دليل نقشه فرار را طراحي و اجرا كرد.

وي درباره دليل خروج زنداني از زندان گفت: وي به بهانه امضاي يك سند از زندان خارج شد و قاضي نيز دستور داده بود كه وي با تدابير ويژه امنيتي به بيرون از زندان انتقال داده شود. با وجود اين براي انتقال وي درخواست نيروي كمكي نشده بود. به همين دليل درخصوص سهل‌انگاري‌هاي احتمالي در اين‌باره مشغول تحقيق هستيم. وي ادامه داد: طبق اطلاعات به‌دست آمده آدم‌ربايان 3تا 4نفر و نقشه فراري دادن زنداني را از قبل طراحي كرده بودند و با جوان زنداني در ارتباط بودند چرا كه در جريان بازرسي از داخل زندان يك گوشي تلفن همراه كشف شد. به گفته دادستان جيرفت، هم‌اكنون چند مظنون درخصوص فراري دادن اين قاتل شناسايي شده‌اند و تحقيقات براي دستگيري آنها و بازگرداندن قاتل فراري ادامه دارد.

  • شكست در آخرين نقشه فرار

اين نخستين‌باري نيست كه نام زندان جيرفت به‌دليل فرار زندانيان بر سر زبان‌ها مي‌افتد. سال 92 نيز 5نفر از زندانيان كه به اتهام قاچاق 200كيلوگرم هروئين به اعدام محكوم شده بودند طي 5روز تونلي 15متري از سالن دارالقرآن به سوي خارج از زندان حفر كردند، خاك‌هاي آن را در جدار چوبي ديوار يا پلاستيك زباله مي‌ريختند و قصد داشتند تا پيش از رسيدن زمان اجراي حكم‌شان فرار كنند اما درحالي‌كه فقط چند متر تا پايان كار و رسيدن به بيرون از زندان فاصله داشتند، نقشه‌شان لو رفت.