جان كربي گفت: طبق برجام درصورتي كه «ايراناير» از مجوزهاي صادر شده آمريكا در راستاي مقاصد نظامي استفاده كند، دولت آمريكا حق ابطال اين مجوزها را براي خود محفوظ ميداند. او ادامه داد: «درصورتي كه ما تعيين كنيم هواپيماها، كالاها يا محصولات مجوزدار مورد نظر براي اهدافهاي غير از مصارف كاملا غيرنظامي مورد استفاده قرار گرفتهاند يا مجددا فروخته شده و در اختيار شركتهاي در فهرست تحريم قرار گرفتهاند، ميتواند مجوز صادرات هواپيماهاي تجاري و قطعات يدكي را باطل كند.
از سوي ديگر، معاون ارشد فعاليتهاي دولتي شركت بوئينگ اعلام كرد كه توافق بوئينگ با ايراناير بخشي از مذاكرات هستهاي بوده است.پايگاه اينترنتي دي هيل نوشت: تيموتي كيتينگ، معاون بوئينگ به دو نماينده جمهوريخواه گفته است كه توانايي تأمين خطوط هوايي ايران توسط شركتهاي آمريكايي و اروپايي، موضوع كليدي و اساسي براي رسيدن به توافق بوده و تكميل توافق هستهاي به فروش هواپيماهاي مسافربري جديد به ايران بستگي دارد.
كيتينگ ادامه داد: «دولت اعلام كرد كه اين ديدگاه با همپيمانان اروپايي ما به بخشي از مذاكرات، اشتراك دارد.» هنسارلينگ و روسكام دو نماينده جمهوريخواه، يك هفته پيش نامهاي به دنيس مولنبرگ، مدير اجرايي شركت بوئينگ نوشتند و هشدار دادند كه شركتهاي آمريكايي نبايد در «تسليح» ايران شركت كنند. بوئينگ، روز سهشنبه از امضاي قرارداد با ايران خبر داد و اعلام كرد پس از اطمينان از اينكه ايران به تعهدات هستهاياش عمل كرده، به مذاكره در مورد اين توافق پرداخته است.
- جزئيات قرارداد 20ميليارد دلاري
رويترز به نقل از مقامات آگاه نوشت قرارداد ايران و شركت بوئينگ شامل 109هواپيماي پهن و باريكپيكر است كه 80فروند بهصورت مستقيم توسط بوئينگ و 29فروند از طريق اجاره تأمين ميشود و مدلهاي جديد را نيز شامل ميشود. قرارداد موقتي كه ميان ايران و شركت بوئينگ امضا شده، ارزش 20.37ميليارد دلاري دارد. يكي از اين افراد مطلع به رويترز گفته است، اين قرارداد كه هنوز بايد توسط 2دولت مورد موافقت قرار گيرد، شامل 80هواپيما به ارزش 17.58ميليارد است كه مستقيما توسط بوئينگ فروخته خواهد شد. از اين 80 هواپيما، 34جت پهنپيكر است كه 15فروند آن مدل ER 300-777 و 9-777 و 4فروند آن مدل 8-747 است. همچنين 46فروند باقي مانده نيز جتهاي باريكپيكر را تشكيل ميدهد.