سنندج - ایرنا: عضو تیم پرنده نگری زریبار مریوان اعلام کرد: عقاب پرپا پرنده شکاری و در خطر انقراض، برای نخستین بار در غرب کشور توسط این تیم پرنده نگری مشاهده شد.

ناصح حسینی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عقاب هنگامی که تیم پرنده نگری زریبار در مناطق جنگلی شهرستان مریوان مشغول پایش و ثبت گونه های پرندگان جنگلی بود، در حین پرواز مشاهده شد.

به گفته وی، تصویربرداری از این گونه نادر و کمیاب توسط جلال پزشک از عکاسان تیم پرنده نگری زریبار انجام شد.

عقاب پرپا گونه‌ای بسیار زیبا با اندازه 45 تا 52 سانتی متر است که بیشتر از پرندگان و جانوران کوچک تغذیه می کند؛ اندازه این عقاب همانند سارگپه است ولی با دمی درازتر که معمولا به دوشکل کمرنگ و تیره رنگ دیده می شود.

عقاب پرپا در حالی که بال‌ها را افقی و کمی به جلو نگاه داشته است اوج می‌گیرد و تندتر از سارگپه ها بال می‌زند؛ پرواز این پرنده زیباتر و سریع تر از سارگپه است و اغلب با حرکت مارپیچ از لابلای درخت‌ها می‌گذرد.

گزارش های کمی از مشاهده این گونه به شکل اتفاقی در ایران در مناطق جنوبی وجود دارد و مشاهده آن برای نخستین بار در مریوان و غرب کشور نشان از اهمیت و غنای زیستی این منطقه است.

با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان، این رکورد سبب افزایش یک گونه مهم از پرندگان شکاری به لیست گونه های پرندگان و حیات وحش استان می‌شود.

تیم پرنده نگری زریبار که در دو سال گذشته چندین رکورد مهم دیگر داشته ، به شکل تخصصی در قالب انجمن سبز چیا روی پرندگان فعالیت دارد و از تیم های مطرح پرنده نگری در سطح کشور است.