شخصیت خرس مجموعه داستان‌های «وینی پو» با غلبه بر قدرت‌های جادویی «هری پاتر» به‌عنوان محبوب‌ترین ستاره کتاب‌های کودکانه بریتانیا برگزیده شد تا ثابت شود با وجود هجوم قهرمانان جدید، کلاسیک‌ها همچنان پرطرفدارترند.

به گزارش همشهري به نقل از گاردين، 1200شركت‌كننده در يك نظرسنجي سراسري در بريتانيا كه هر كدام حداقل هفته‌اي يك كتاب مي‌خوانند، ويني‌پو را به‌عنوان محبوب‌ترين شخصيت كتاب‌هاي دوران كودكي خود برگزيدند. آلن الكساندر ميلن، نويسنده سرشناس بريتانيايي با تجربه حضور در جنگ‌هاي جهاني اول و دوم، ويني پو را نخستين بار در 1925در مجموعه داستان‌هاي كوتاه خود به كودكان بريتانيا و جهان معرفي كرد.

هري پاتر كه مخلوق دنياي داستاني جي كي رولينگ است در اين نظرسنجي در رده دوم قرارگرفت و شخصيت جورج از مجموعه كتاب‌هاي «پنج مشهور» انيد بلايتن در جايگاه سوم ايستاد. بيلبو بگينز، كوتوله دوست‌داشتني مجموعه «هابيت» جي. آر. آر. تالكين و قهرمان كتاب «ماتيلدا» نوشته رولد دال هم به‌ترتيب چهارم و پنجم شدند. نكته جالب اينكه دال كتاب‌هايي چون «چارلي و كارخانه شكلات‌سازي» و «آقاي فاكس شگفت‌انگيز» را در كارنامه خود دارد.

45درصد از پاسخگويان مهم‌ترين دليل علاقه خود را به اين قهرمانان ادبي، ذات ماجراجوي آنها ذكر كرده‌اند. درحالي‌كه اين ويژگي قطعا درباره ويني پو صدق نمي‌كند و شايد تا حدودي بتوان آن را به بيلبو بگينز ربط داد. 37درصد معتقدند شخصيت‌هاي محبوب كتاب‌هاي كودكان به آنها متفاوت بودن را آموخته و 33درصد هم گفته‌اند گزينه‌شان به‌عنوان قهرمان ادبي مانند يك دوست خوب بوده است.

از ديگر شخصيت‌هاي محبوب كتاب‌هاي كودكانه مي‌توان به لوسي در «شير، كمد، جادوگر» نوشته سي. اس. لوييس، گربه «گربه در كلاه»، «تار شارلوت» و «تريسي بيكر» اشاره كرد. درحالي‌كه هري پاتر گزينه محبوب 48درصد از پاسخگويان رده سني 16تا 24ساله بوده و فقط 3درصد پاسخگويان بالاي 55سال آن را به‌عنوان شخصيت محبوب خود انتخاب كرده‌اند، ويني پو در همه رده‌هاي سني برگزيده شده است. بزرگ‌ترها هم جورج و بيلبو را به هري پاتر ترجيح داده‌اند.

تقريبا تمام كتاب‌ها و شخصيت‌هاي محبوب كودكان راهي به پرده نقره‌اي سينما و قاب كوچك تلويزيون يافته‌اند كه بي‌ترديد موفق‌ترين آنها هري پاتر است. بيلبو بگينز هم در سه‌گانه هابيت و پيش از آن «ارباب حلقه‌ها» حضوري موفق در سينما داشت و آخرين فيلمي كه با الهام از شخصيت پو ساخته شد، انيميشن والت ديزني در سال 2011بود. ويني پو با بودجه 30ميليون دلار توليد شد و در دنيا 50ميليون دلار فروخت.

بيش از 750هزار كودك بريتانيايي 4تا 11سال در هجدهمين برنامه چالش مطالعه تابستاني شركت مي‌كنند كه هدف از آن، تشويق كودكان به حضور در كتابخانه‌ها و خواندن حداقل 6كتاب در تعطيلات آخر هفته است. اين برنامه امسال با يكصدمين سالگرد رولد دال همزمان شده و انتشار نتايج نظرسنجي شخصيت‌هاي محبوب كتاب‌هاي كودكانه مي‌تواند در شكل دادن به ذائقه كودكان مؤثر باشد.