سامان سالور: این روزها جامعه هنری کشور همچنان داغدار از دست دادن عباس کیارستمی است.

هنرمند برجسته‌اي كه متأسفانه از دستش داديم و اين شايد بزرگ‌ترين خسران فرهنگي‌ها در همه اين سال‌ها باشد. نكته‌اي كه زياد بر آن تاكيد شده اشتباهات كادر پزشكي در بحراني شدن شرايط كيارستمي است. شرايطي كه درنهايت آنقدر بحراني شد كه اين هنرمند بي‌بديل چهره در نقاب خاك كشيد. متأسفانه اين روزها جو نامناسبي ايجاد شده كه نتيجه‌اش فضايي عصبي و پر از توهين و افترا بوده. اينكه ما كيارستمي را بر اثر اشتباه پزشكي از دست داده‌ايم هنوز دقيقا اثبات نشده و اميدوارم با بررسي دقيق و منصفانه از سوي وزارت بهداشت، حقيقت هرچه كه هست رسانه‌اي شود.

به‌خصوص اينكه اعتراض‌ها در مورد پزشكان خاص و محدودي است كه متهم به ندانم‌كاري درمورد كيارستمي شده‌اند. قطعا در جامعه پزشكي كشورمان چهره‌هاي ارزشمندي داريم كه با علم و تخصص بالا و وجدان كاري به انجام وظيفه مشغول هستند. پزشكي منزلت اجتماعي بالايي دارد و اين بي‌دليل نيست.

اشتباه يك عده از افراد هر حرفه‌اي، كل شاغلان آن حرفه را زير سؤال نمي‌برد. همه ما در زندگي‌مان با پزشكاني برخورد داشته‌ايم كه التيام‌بخش دردهايمان و فراتر از آن نجات‌دهنده جان خود يا عزيزانمان بوده‌اند. از سوي ديگر اما، پزشكي جزو آن حرفه‌هايي است كه گاهي اشتباه در آن به خسارتي غيرقابل جبران تبديل مي‌شود و همين بر حساسيت‌هاي اين شغل مي‌افزايد والا همه ما ممكن است در كارمان اشتباه كنيم.

متأسفانه اعتراض جامعه هنري كه شايد قدري هم با احساسات آميخته بود، واكنش‌هاي تند و توهين‌آميزي را از سوي برخي پزشكان به‌دنبال داشت. واكنش‌هايي كه نشان داد اين افراد به هيچ عنوان انتقاد را برنمي‌تابند حتي اگر موضوع مورد بحث از دست دادن گوهري چون كيارستمي باشد. متأسفانه عكس‌العمل‌هايي كه اين روزها مشاهده كرده‌ايم بيشتر به تخريب چهره پزشكان در جامعه منجر شده است.

جامعه‌اي كه مي‌بيند يك هنرمند بزرگ كه با آثارش افتخارات فراوان براي ايران به‌ارمغان آورد، با شائبه جدي اشتباه پزشكي از دست مي‌رود و واكنش برخي پزشكان به اعتراض، توهين و تخطئه است. باز هم تأكيد مي‌كنم كه بخش قابل‌توجهي از جامعه پزشكي ايران را افرادي متخصص، شريف و باوجدان تشكيل مي‌دهند و اشتباه يك عده را نبايد به‌نام تمام پزشكان متعهد كشورمان نوشت. پزشكاني كه اين روزها بر اثر خطاي احتمالي چند نفر از همكارانشان زير فشار افكارعمومي قرار گرفته‌اند. براي بازگرداندن اعتماد مردم به جامعه پزشكي بايد پرونده كيارستمي به شكل اصولي و درست بررسي شود و نتيجه‌اش هرچه كه هست، به اطلاع عموم برسد.

  • نويسنده و كارگردان سينما