به گزارش رویترز جای تعجب نبود که او برای درمان سرطانش به این بیمارستان مراجعه کند، اما ایمنیدرمانی که این بیمارستان نظامی با قیمت بالایی برای وی انجام داد، به تایید سازمانهای ناظر بهداشتی نرسیده بود.
گرچه ایمنیدرمانی سرطان نتایج امیدبخشی داشته است، اما کارشناسان جهانی سرطان میگویند این شیوه درمانی هنوز در مرحله تجربی قرار دارد.
مرگ این دانشجو در بیست و یک سالگی، جنجالی به راه انداخت که باعث جلب توجه عمومی به صدها بیمارستان تحت مدیریت نیروهای مسلح چین شد.
این تأسیسات پزشکی تحت کنترل نظامیان در سراسر چین به طور مداوم شیوههای درمانی را عرضه و تبلیغ میکنند که وزارت بهداشت چین آنها را تایید نکردهاند.
تحقیق رویترز بر روی یک نمونه شامل چندین بیمارستان نظامی از مجموع صدها بیمارستان مشابه در چین نشان داد که حدود چهار پنجم این بیمارستان گونهای ایمنیدرمانی برای سرطان را در وبسایتهایشان تبلیغ کردهاند.
این وضعیت نقصان جدی نظارتی در نظام بهداشتی چین که ۱.۴ میلیارد نفر را پوشش میدهد و دومین بازار داروی در جهان پس از آمریکا است را نشان میدهد.
مقامات ارتش چین خطا در بیمارستان دوم سپاه پلیس مسلح را که وئی در آن درمان میشد را پذیرفتند، اما درباره روال مشابه در سایر بیمارستانها اظهار نظری نکردند.،
وزارت بهداشت چین در پاسخ به سوال در این مورد اعلام کرد ایمنیدرمانی بالقوه امکانات قابلتوجهی برای درمان سرطان دارد، اما بیخطر بودن و تاثیربخش بودن آن هنوز به طور قطعی ثابت نشده است.
به گفته این وزارت ایمنیدرمانی برای کاربرد بالینی معمول در چین مجوز نگرفته است و بک شیوه درمانی «رده ۳» شمرده میشود، به معنای پرخطر بودن، وجود مشکلات اخلاقی در کاربرد آن و نیاز به گرفتن مجوز برای کاربرد بالینی است.
البته وزارت بهداشت چین نظارتی بر بیمارستانهای نظامی در این کشور ندارد و حوزه اختیاراتش عمدتاً مربوط نظام بهداشتی کشوری است.
بسیاری از بیمارستانهای نظامی که در تحقیق رویترز سلول درمانی را هم برای درمان بیماریها تبلیغ میکردند. این شیوه درمانی هم در چین فقط برای موارد تجربی و استفاده در کارآزماییهای بالینی مجوز دارد.
وئی پیش از مرگش هم از بیمارستان شماره دوی سپاه پلیس مسلح پکن و هم از موتور جستجوی بایدو (baidu) را که ایمنیدرمانی در این بیمارستان را با آن یافته بود، به دلیل تبلیغات گمراهکننده و انتشار اطلاعات دروغین پزشکی شکایت کرده بود.
مقامات ناظر بر فضای سایبری چین از هنگام این شکایت محدودیتهایی بر تبلیغات پزشکی در بایدو که ۸۰ درصد بازار جستجوی اینترنتی چین را به خود اختصاص میدهد، وضع کردهاند و مدیر این شرکت از کارکنانش خواست که فقط به سود فکر نکنند و به فکر ارزشها هم باشند.