تداوم گردوغبار و انتقادات پی‌درپی نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، منجر به برگزاری جلسه بررسی گردوغبار سیستان وبلوچستان و وضعیت تالاب هامون به دستور معاون اول رئیس‌جمهور شد.

دراين جلسه كه شنبه شب گذشته به ميزباني سازمان حفاظت محيط‌زيست برگزار شد رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از تبديل شدن يك ميليون هكتار عرصه‌هاي تالابي كشور به كانون ريزگرد به‌دليل عدم‌تأمين حقابه زيست‌محيطي تالاب‌ها خبرداد.

معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست دراين نشست گفت: توسعه كشاورزي در 46هزار هكتار براساس اصلاح الگوي كشت و آبياري، رفع موانع ورود آب به هامون و اجراي طرح‌هاي حفاظت و احياي آن، انجام مطالعات گردوغبار و شناسايي منشأها، تكميل مطالعات مديريت زيست‌بومي تالاب هامون، رايزني‌هاي ديپلماتيك، ثبت هامون در فهرست ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره جهاني يونسكو و جلب نگاه و همكاري جهاني براي حفاظت از اين تالاب ازجمله اقدامات دولت براي رفع چالش‌هاي زيست‌محيطي استان سيستان و بلوچستان است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، ابتكار با اعلام اينكه طرح جامع اقدام براي مقابله با گردوغبار استان سيستان و بلوچستان نيز به‌زودي نهايي خواهد شد، اظهار كرد: به‌رغم اين اقدامات، به‌دليل وسعت، شدت و ابعاد وقوع پديده، سال‌هاست كه مردم متاثر از گردوغبار و طوفان‌هاي شن در رنج قرار دارند.

  • ضرورت نگاه ملي به آب

استاندار سيستان و بلوچستان هم در اين جلسه، با تأكيد بر اينكه پرداختن به موضوع گردوغبار و طوفان‌هاي شن از زاويه احساسي و امدادي جوابگو نخواهد بود، تصريح كرد: براي رفع اين بحران، نيازمند حمايت و اقدام اساسي هستيم.

علي اوسط‌هاشمي با بيان اينكه شناسايي كانون‌هاي گردوغبار استان و تدوين برنامه اقدام در اين حوزه، اميدوار‌كننده است افزود: به‌رغم چالش‌هاي اعتباري دولت، 2280ميليارد تومان براي تثبيت آب و جلوگيري از تبخير بيشتر آب 46هزار خانوار استان تخصيص داده شد.وي ضمن انتقاد از ناهماهنگي در حوزه آب كشور، گفت: وزارت نيرو نبايد بي‌توجه به نيازهاي محلي و ضرورت‌هاي مناطق اقدام به توزيع آب در كشور كند و نگاه به آب بايد از بخشي نگري به ملي نگري تغيير كند.

هاشمي با اعلام اينكه استان سيستان و بلوچستان داراي 820كيلومتر كانال و نهر است، اظهار كرد: وقتي آلودگي ناشي از طوفان شن اخير 30برابر ميزان مجاز است، كانال‌ها بسته مي‌شود و آبي از آنها عبور نمي‌كند و اين بدان معناست كه هرساله بايد براي لايروبي كانال‌ها و نهرهاي استان اقدام شود كه البته نيازمند تخصيص اعتبار ويژه است.

خداكرم جلالي، رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كه از ديگر حاضران در اين نشست بود برنامه‌ريزي براي تدوين برنامه جامع را از اولويت‌هاي مهم عنوان كرد وگفت كه سازمان جنگل‌ها در حوزه كار خود هرچه در توان داشته انجام داده است. به گفته وي، با اعتبارات حدود 2ميليارد توماني، اقداماتي در زمينه مقابله با گردوغبار انجام شده ولي با وجود اين، اين بحث در استان سيستان و بلوچستان بايد در اولويت قرار گيرد چون وضعيت در اين منطقه بحراني است، بنابراين بايد بودجه‌هاي مربوط به شرايط بحراني نيز براي اين استان لحاظ شود.

  • تا فرياد نكشيم كاري انجام نمي‌شود

احمدعلي كيخا نماينده مردم زابل، زهك و هيرمند در مجلس دهم، از شركت‌كنندگان در نشست بررسي گردوغبار سيستان و وضعيت تالاب هامون گفت: به‌رغم تخصيص رديف اعتباري و پرداخت اعتبار براي تثبيت شن‌هاي روان در سيستان و بلوچستان، هيچ اتفاقي در اين حوزه رخ نداده است. كيخا ضمن انتقاد از صرف مدت زمان طولاني براي تهيه طرح جامع و برنامه عمل مقابله با گردوغبار سيستان و بلوچستان، گفت: 3سال براي منشأيابي گردوغبار، زمان بسيار زيادي است. مردم انتظار دارند هرچه سريع‌تر و به شكل ضروري اقداماتي در اين زمينه صورت گيرد. وي با اشاره به نقش خود در هيأت تطبيق مصوبات دولت با قوانين، از دولت خواست تا در تخصيص اعتبارات و مصوبات، سيستان و بلوچستان و بحران گردوغبار و طوفان‌هاي شن اين استان را در اولويت بحراني قرار دهد. معاون سابق سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن تأكيد بر اين موضوع كه نگاه‌هاي بخشي، مملكت را نابود كرده است، تصريح كرد: تا فرياد نكشيم كاري انجام نمي‌شود. كيخا تأكيد كرد: مسئولان بايد حساسيت بيشتري نسبت به مشكلات سيستان و بلوچستان داشته باشند و اگرچه گام‌هايي در اين زمينه برداشته شده، اما شرايط به‌هيچ‌وجه مطلوب نيست.