گروه اجتماعی: جمعی از دانش‌پذیران دوره پنجم دکتری دانشگاه پیام نور نسبت به آن چه اعمال محدودیت در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی می‌دانند، اعتراض کردند.

براساس این گزارش جمعی از دانش‌پذیران دوره پنجم دکتری دانشگاه پیام نور با ارسال نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری از برخی شنیده‌ها مبنی بر قرار دادن محدودیت و سقف پذیرش در باره دانشجویان دوره‌های فراگیر ابراز نگرانی کردند.

در بخشی از این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری قرار گرفت، آمده است: همان طور که استحضار دارید دانشگاه پیام نور در راستای تحقق اهداف عالیه نظام در سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه کشور و اهداف اعلام شده از سوی جناب عالی و تحقق ویژه شعار عدالت اجتماعی در عرصه آموزش عالی کشور و جلوگیری از خروج جوانان متقاضی تحصیلات تکمیلی از کشور که در اغلب موارد پیامدهای منفی نیز برای کشور ایجاد می‌کند در حرکتی راهبردی و قابل تقدیر اقدام به پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در قالب نظام فراگیر کرده و در این راستا با کسب مجوزهای لازم تعداد رشته‌های دکتری را از 5 رشته به 28‌رشته محل افزایش داده تا بتواند بخشی از تقاضاهای منتقل شده ازپشت صف کنکور دوره‌های کارشناسی به دوره‌های ارشد و دکتری را پاسخ دهند.

در ادامه این نامه آمده است: با عنایت به این که ویژگی دوره فراگیر این است که در آن محدودیت تعداد مطرح نیست و دانش پذیران رقیب یکدیگر نیستند و درصورت کسب  نصاب‌های اعلام شده در امتحان کتبی و مصاحبه، به‌عنوان دانشجوی رسمی دانشگاه شناخته می‌شوند، ولی شنیده‌های غیررسمی حاکی از این است که متأسفانه افراد یا دانشگاه‌هایی که منافع خود را دراین می‌بینند که با ایجاد انحصار درعرصه آموزش عالی نگذارند حاکمیت و انحصار آن‌ها در دوره دکتری به خطر افتد، یا تعمدا درصددند با ایجاد مانع بر سر راه دانشگاه‌های توانمند نظیر پیام نور و یا  با  ایجاد دلسردی در متقاضیان این دانشگاه‌ها آنها را روانه دانشگاه‌های خارجی کنند.

در بخش پایانی این نامه نیز آمده است: انتظار داریم دستور فرمایید با توجه به ساختار دانشگاه پیام نور و آن چه که در دفترچه فراگیر دوره پنجم دکتری این دانشگاه اعلام شده است، دانشگاه پیام نور بتواند بر اساس سامانه فراگیر و بدون اعمال محدودیت در پذیرش، دانش پذیرانی را که نصاب علمی لازم معدل 16 در دوره دانش پذیری و موفقیت در مصاحبه را کسب کرده اند، به‌عنوان دانشجو جذب کند و از بروز یاس و سرخوردگی در متقاضیان و خروج آنان از کشور جلوگیری کنند.

یکی از دانش‌پذیران رشته جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی در این باره گفت: بنا به اظهارات مسئولان 420 نفر متقاضی در این رشته شرکت کردند و پس از برگزاری آزمون اعلام شد از 420 نفر فقط 12 نفر برای مصاحبه پذیرفته شده‌اند.

وی با اشاره به این که دعوت از 12 نفر یعنی این که عملا دوره فراگیری در کار نیست اظهار داشت: آیا واقعا از بین 420 نفر فقط 12 نفر حائز حد نصاب قبولی بودند آن هم از 6 کتابی که برای آزمون مشخص شده بود.

نماینده دانش پذیران دوره پنجم دکتری دانشگاه پیام نور نیز در این باره گفت: در دفترچه آزمون این دوره تأکید شده بود که هر متقاضی باید در هر درس نمره 14 و معدل 16 کسب کند و در مصاحبه علمی نیز  نصاب لازم را به دست آورد تا به‌عنوان دانشجو پذیرفته شود، ولی اکنون افرادی به خاطر منافع شخصی و سازمانی، وزارت علوم را تحت فشار قرار داده‌اند که برخلاف آن چه در دفترچه آمده است عمل کند و برای دانش پذیران سقف پذیرش تعیین کند.

نعمت محمد نژاد با اشاره به تبعات منفی این اقدام اظهار کرد: حدود 5 هزار نفر در این دوره‌ها شرکت و فشارهای زیاد مالی و معنوی را به خود و خانواده هایشان تحمیل کرده اند، حال این اقدام اعتماد آنان را به برنامه‌های اعلام شده کاهش می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر با چنین اقدام‌هایی زمینه و انگیزه متقاضیان برای خروج از کشور به منظور ادامه تحصیل افزایش می‌یابد که این کارها علاوه بر ایجاد مشکلات فرهنگی اجتماعی، موجب خروج ارز از کشور می‌شود.

وی با اشاره به مصاحبه رئیس دانشگاه پیام نور که از اعمال فشار عده‌ای برای محدود کردن پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این دانشگاه خبر داد گفت: انتظار اجرای دقیق قانون و برخورد باپدیده زشت حاکمیت منافع فرد یا سازمان سالارانه از سوی مسئولان نظام و مقامات مربوطه را داریم.