تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸

همشهری دو - ندا داوودی: وقتی شریک زندگی هم می‌شوید یعنی در غم و شادی، سختی و راحتی باید پا‌به‌پای هم پیش بروید.

بعضي‌ها فكر مي‌كنند يك همسر خوب، يعني كسي كه در مشكلات بتواند به‌راحتي زندگي مشترك را مديريت كند. البته چنين ويژگي‌اي براي خوشبختي لازم است اما همسري كه در خوشي‌ها و شادي‌ها هم همراه خوبي باشد، طعم آن‌را خراب نكند و كمك كند تا همسرش لذت بيشتري ببرد، يك همراه دوست داشتني خواهد بود.يكي از موقعيت‌هاي شادي كه نياز به همراهي و مديريت دارد تا خراب نشود وخاطره زيبايي براي دوطرف بسازد، سفرهايي است كه همسران 2نفري يا به همراه ديگر اعضاي خانواده مي‌روند. خوش سفر بودن كار سختي نيست اما نياز به رعايت نكاتي دارد كه برخي‌ها از آن غافل‌اند.

  • درگوشي با خانم ها

سخت نگيريد!
سفر رفتن به معني هواپيما، هتل 5ستاره، تور‌هاي درجه يك و شرايط اينچنيني نيست. بايد از زندگي لذت برد، از شرايط موجود استفاده كرد و هنر خاطره‌سازي‌ را بلد بود. مي‌شود از يك چادر زدن در طبيعت و سيب‌زميني زغالي بيشتر از امكانات يك هتل گران‌قيمت لذت برد؛ اين بستگي به شما دارد. برخي خانم‌ها نياز دارند تا در اين موضوع كمي بازنگري كنند و براي تجربه يك سفر خوب به‌دنبال سرويس‌هاي خاص و شرايط استثنايي نباشند. اگر شما هم بر نظافت بيش از حد حساس هستيد، اگر شرايط را آنقدر سخت مي‌گيريد كه وقتي اسم تعطيلات و مسافرت مي‌آيد، همسرتان بايد بداند كه پول زيادي را خرج خواهد كرد و باز هم ممكن است تركش‌هاي نارضايتي شما به او اصابت كند، بهتر است خيلي زود رويه خود را تغيير دهيد. تصور كنيد كه 3روز تعطيلي فرصتي را فراهم مي‌كند تا با وسيله نقليه خودتان به دل طبيعت بزنيد، از خانه‌هاي بومي كه براي اسكان آمادگي دارند، استفاده كنيد و با فرهنگ و غذاهاي محلي و صنايع‌دستي يك شهر آشنا شويد؛ مي‌توانيد اين لذت را به‌خودتان و خانواده‌تان هديه دهيد. اما روي ديگر سكه اين است كه مي‌توانيد با سختگيري زياد، حساسيت بر مكان خواب و سرويس بهداشتي و شرايط ديگر، كاري كنيد كه 3روز را در خانه بمانيد و مقابل تلويزيون دراز بكشيد و حوصله‌تان هم سر برود. سختگيري زندگي را سخت مي‌كند اين را مي‌توانيد در سفر تجربه كنيد.

مديريت شرايط قبل از بحران
مديريت برخي چيزها، با خانم خانه است. وقتي فرزندتان كوچك است، دليلي ندارد خانه‌نشين شويد و دور تفريحاتي چون سفر رفتن را خط بكشيد. اما سفر با بچه‌ها سختي‌هاي خود را دارد. البته فقط اين حضور كودكانه نيست كه كار را سخت مي‌كند، گاهي يكي از همسران بيماري‌اي دارد كه در سفر نياز به مراقبت خاص خواهد داشت؛ مثلا بايد قند خونش آزمايش شود و درصورت لزوم انسولين استفاده كند. گاهي درست در تاريخ تعطيلاتي كه براي سفر رفتن مناسب است، خانم خانه در زمان مريضي ماهانه‌اش به سر مي‌برد يا هر چيزي كه ممكن است باعث كنسل كردن سفر شود و يا علتي براي اينكه مسافرت چندان مطبوع نباشد. اما در بسياري از اين مواقع تدابير زنانه مي‌تواند كارساز شود. اگر در زمان مريضي ماهانه‌تان هستيد، بيشتر صبوري كنيد، اگر فرزند كوچك داريد تمام لوازم مورد نياز براي او را پيش‌بيني كرده و همراه داشته باشيد. به‌طور مثال براي يك سفر نسبتا طولاني با ماشين، به فكر اسباب‌بازي و گذراندن وقت او بوده و حتي با حوصله و صبر همبازي‌اش شويد تا همسرتان با خيال راحت رانندگي كند و هيچ‌كدام كلافه نشويد. اگر كسي از اعضاي خانواده بيماري دارد، تمام نكات ايمني را رعايت كنيد، داروها را همراه برداريد و مراقب تغذيه و شرايط او باشيد. شما مي‌توانيد با مديريت زنانه‌تان كاري كنيد كه همه خانواده در سفر احساس آرامش كنند.

  • درگوشي با آقايان

قهرمان خانواده  با يك پنچر‌گيري حرفه‌اي
شور زندگي يكي از آن چيزهايي است كه اگر از بين برود، روابط همسران قدم به قدم عادي‌تر مي‌شود و بهانه‌هاي‌شان براي لذت بردن و شاد بودن كنار هم از بين مي‌رود. اين شور از آسمان به دامن هيچ زوجي نمي‌افتد و خودشان بايد راهي پيدا كنند تا در قدم اول ايجاد شود و در طول زمان حفظش كنند.درست است كه شما نان‌آور اصلي خانواده هستيد، هيچ‌كس منكر مشكلات زندگي‌تان نمي‌شود اما برخي چيزها مي‌تواند به سادگي حال خودتان و خانواده‌تان را بهتر كند. يك مرد خوب علاوه بر اينكه نان‌آور خوبي است، به‌اصطلاح براي خوش گذراندن هم «پايه» است. مردي كه به خانه بيايد و به همسرش بگويد بيا اين آخر هفته با هم يك سفر يكي دو‌روزه ساده برويم، خسته‌ام و دوست دارم باهم حال و هوايمان عوض شود، يك دنيا حس خوب را به همسرش هديه داده است. مردي كه حوصله وقت گذراندن با خانوداه‌اش را دارد، براي تعطيلات برنامه‌ريزي مي‌كند، جوانب موضوعات را مي‌سنجد و راهكارهاي مردانه براي آسايش خانواده‌اش دارد، در چشم همسر و فرزندان مانند يك قهرمان خواهد بود؛ قهرماني كه خوب بلد است چادر بزند، زغال‌ها را شعله‌ور كند و خانواده‌اش را در مسافرت جوري حمايت كند كه آنها احساس كنند هر اتفاقي هم كه بيفتد او توانايي مديريتش را دارد. كارتون «خانواده دكتر ارنست» را به ياد داريد؟ پدر خانواده كه پزشك بود به خوبي توانست در يك جزيره دورافتاده و بدون امكانات، خانواده را دور هم جمع كند و كاري كند كه حتي در آنجا هم با امكانات محدود لذت ببرند. خيلي از كودكان آن روزها آرزو داشتند چنين چيزي را تجربه كنند. پس بر مهارت‌هاي مردانه‌تان براي مديريت كاربردي سفر اضافه كنيد.

اگر با ماشين خودتان مسافرت مي‌كنيد، لازم نيست تمام مسير را پشت فرمان باشيد. مي‌توانيد به همسرتان ياد بدهيد كه چگونه در جاده هم رانندگي كند و بعد، از كمك‌هاي او استفاده كنيد تا كمتر خسته شويد. اگر گرسنه مي‌شويد حتما هرچند وقت يك‌بار چيزي بخوريد. اگر صبح زود حركت كردن براي‌تان سخت است يا هر شرايط ديگر، بهتر است در موردش فكر كنيد و به همسرتان بگوييد و برايش برنامه‌ريزي كنيد. هر چيزي كه باعث عصباني شدن و بدخلقي‌تان مي‌شود را پيش‌بيني كرده و براي رفع آن جدي باشيد. با خودتان عهد كنيد كه در سفر خوش‌اخلاق‌تر باشيد. خستگي و برخي مسائل ممكن است آستانه تحمل افراد را در سفر كم كند اما شما مسافرت مي‌رويد تا حال‌تان بهتر شود نه اينكه آنجا بر سر هر موضوعي هم خودتان را آزار دهيد هم خانواده‌تان را. يك مرد خوش‌سفر، بدخلقي نمي‌كند و حتي مديريت مي‌كند تا اعضاي خانواده هم با آرامش و برخورد خوب‌شان يك سفر خوب را بسازند.تا تابستان تمام نشده، برنامه يك سفر خوب و خاطره‌انگيز را بچينيد. سخت نگيريد و از كنار هم بودن لذت ببريد.