چراغ بخش بهترین فیلم‌های خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار را سوئیس روشن کرد و یک انیمیشن تحسین‌شده را به نمایندگی از سینمای این کشور اروپایی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا فرستاد.

به گزارش همشهري، انيميشن فرانسوي‌زبان «زندگي من به‌عنوان يك كدوسبز» كه بهار امسال در بخش دو هفته كارگردانان شصت‌و‌نهمين دوره جشنواره كن به نمايش درآمده بود، نخستين فيلم بلند داستاني كلود باراس سوئيسي در مقام كارگردان است. اين فيلم كه به شيوه استاپ‌موشن توليد شده، نخستين‌بار در جشنواره معتبر انسي، جايزه كريستال بهترين فيلم بلند داستاني را برد و پس از آن به جشنواره كن در فرانسه رفت.

زندگي من به‌عنوان يك كدوسبز با الهام از كتاب «زندگينامه شخصي يك كدوسبز» نوشته ژيل پاريس و فيلمنامه سلين شاما ساخته شده و داستان پسري 9ساله ملقب به كدوسبز را روايت مي‌كند كه پس از مرگ مادر، به يتيم‌خانه مي‌رود و سرانجام يك پليس، سرپرستي او را برعهده مي‌گيرد. بسياري از شركت‌هاي پخش فيلم در اروپا، آسيا و خاورميانه حق اكران زندگي من به‌عنوان يك كدوسبز را خريده‌اند و نمايش عمومي آن در سوئيس اواخر تابستان خواهد بود.

آخرين زمان براي معرفي فيلم‌هاي خارجي‌زبان به آكادمي اسكار، 12مهر امسال است و رأي‌گيري از اعضاي آكادمي براي انتخاب نامزدهاي اسكار اين بخش در 2مرحله انجام مي‌شود؛ ابتدا 9فيلم به فهرست كوتاه راه مي‌يابند و در پايان 5فيلم براي كسب اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان رقابت مي‌كنند. فهرست نامزدهاي نهايي اسكار هشتاد و نهم 24ژانويه 2017(5بهمن) اعلام و مراسم اهداي جوايز 26فوريه (دوشنبه 9اسفند) برگزار مي‌شود.

سوئيس نخستين بار در 1961براي حضور در اسكار نماينده معرفي كرد و دومين نماينده اين كشور در 1970به فهرست نامزدهاي نهايي جايزه راه يافت. پس از نامزد شدن در 1973و 1981، اين جايزه معتبر در 1984به «حركات خطرناك» ريشار دمبو رسيد. دومين و آخرين جايزه سوئيس در بخش بهترين فيلم‌هاي خارجي‌زبان سال 1990به «سفر اميد» اگزاويه كولر اهدا شد و پس از آن نمايندگان اين كشور فقط 2بار به فهرست اوليه اسكار راه پيدا كردند.

در 3سال اخير كه فيلم‌هاي سوئيسي موفقيتي در اسكار نداشتند، اين جايزه به‌ترتيب به «زيبايي بزرگ» پائولو سورنتينو از ايتاليا، «ايدا» پاول پاوليكوفسكي از لهستان و «پسر شائول» لازلو نمس از مجارستان رسيد. نكته جالب اينكه آكادمي اسكار معمولا به فيلم‌هاي انيميشن در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان روي خوش نشان نمي‌دهد و از 11انيميشن معرفي‌شده از 1953تا 2007، هيچ‌كدام راهي به ميان نامزدها نيافتند.