همزمان با معرفی نمایندگان کوبا و رومانی به اسکار هشتاد و نهم، مسئولان سینمایی در اسپانیا نام ۳ فیلم حاضر در فهرست نهایی را اعلام کردند که قرار است کمتر از ۲۰ روز دیگر یکی از آنها به نمایندگی از این کشور به رقابت اسکار ۲۰۱۷ برود.

«همراه» به نمایندگی از کوبا به اسکار می‌رود.

ونزوئلا، گرجستان و سوئيس پيش از اين نمايندگان خود را به اسكار معرفي كرده بودند.به گزارش همشهري، همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، «خوليتا» به كارگرداني پدرو آلمودووار يكي از 3فيلم برگزيده سينماي اسپانيا براي حضور در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار هشتادونهم است.

اين فيلمساز سرشناس كه سابقه درخشش در اسكار را هم در كارنامه دارد، 2بار در 1999با «همه‌‌چيز درباره مادرم» اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان و در 2002با فيلم «با او حرف بزن» اسكار بهترين فيلمنامه غيراقتباسي را برده و پرآوازه‌ترين كارگردان سينماي اسپانيا در سال‌هاي اخير است.

خوليتا بيستمين فيلم كارنامه آلمودووار است كه بهار امسال نخستين بار در بخش مسابقه جشنواره كن به نمايش درآمد و براي حضور در اسكار، بايد با «درخت زيتون» ايسيار بولاين و «عروس» پائولا اورتيس رقابت كند. فيلم 100دقيقه‌اي درخت زيتون در تنها حضور بين‌المللي خود، امسال در جشنواره سياتل به نمايش درآمد و مورد توجه قرار گرفت. اين هفتمين تجربه كارگرداني بانوي بازيگر و فيلمساز اسپانيايي به شمار مي‌رود.

آلمودووار 66ساله آخرين بار در 2006با «بازگشت» براي كسب اسكار نامزد شده بود؛ فيلمي كه نامزدي اسكار بهترين بازيگر زن را هم براي پنه‌لوپه كروز به ارمغان آورد. يك نامزدي اسكار بهترين كارگرداني براي با او حرف بزن و يك نامزدي بهترين فيلم خارجي‌زبان با «زنان در آستانه فروپاشي عصبي» در 1998ديگر افتخارهاي اين فيلمساز نامدار است كه به‌نظر مي‌رسد امسال هم با خوليتا گزينه نهايي سينماي اسپانيا براي حضور در اسكار خواهد بود.

عروس كه دومين تجربه كارگرداني اورتيس 37ساله است، براساس برداشتي آزاد از تراژدي «عروسي خون» فدريكو گارسيا لوركا ساخته شده و داستان آن به جاي اسپانيا، در تركيه روايت مي‌شود. اين فيلم 96دقيقه‌اي در جوايز امسال گويا كه معادل اسكار در سينماي اسپانياست، در 2رشته جايزه بهترين بازيگر مكمل زن و بهترين فيلمبرداري را برد و در 10رشته ديگر ازجمله بهترين فيلم و بهترين كارگردان نامزد دريافت جايزه بود.

در ميان 3گزينه نهايي معرفي به اسكار، خوليتا با فروش 2ميليون و 400هزار دلاري بهترين عملكرد را در گيشه داشته است؛ هر چند اين رقم در كارنامه آلمودووار چندان خوب نيست. فيلم قرار است از 21دسامبر در آمريكا روي پرده برود. فروش يك ميليون و 100هزار دلاري عروس و درآمد يك ميليون و 800هزار دلاري درخت زيتون هم جالب توجه است. اعضاي آكادمي فيلم اسپانيا تا 6 سپتامبر به گزينه مورد نظر خود رأي مي‌دهند و فيلم برگزيده، 7سپتامبر معرفي مي‌شود كه نسبت به سال‌هاي گذشته حدود يك‌ماه زودتر است.

  • نام‌هاي آشنا از روماني و كوبا

فيلم سينمايي «سييرانوادا» به كارگرداني كريستي پويو پس از حضور موفق در بخش مسابقه جشنواره كن امسال، نماينده روماني در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان جوايز اسكار 2017خواهد بود. فيلم از 9سپتامبر در سينماهاي روماني روي پرده مي‌رود و در چند‌ماه اخير در جشنواره‌هاي مونيخ، ترنسيلوانيا و سارايوو هم به نمايش درآمده است.

روماني هرگز برنده يا حتي نامزد دريافت اسكار هم نبوده و شايد سييرانوادا بتواند اين طلسم را بشكند. پويو در 2005با «مرگ آقاي لازارسكيو» براي حضور در اسكار رقابت كرد. كوبا هم «همراه» را به اسكار 2017معرفي كرد كه مضمون آن به شكلي غريب با درخشش مشت‌زنان اين كشور در المپيك ريو هماهنگ است. فيلم به كارگرداني پاول ژيرو ساخته شده و درباره يك قهرمان بوكس كوباست كه آزمايش دوپينگ او مثبت اعلام مي‌شود.

همراه نخستين بار در دنيا در جشنواره پوسان به نمايش درآمد و مشكل اصلي آن نداشتن پخش‌كننده آمريكايي است. ژيرو در 2007هم با «عصر احمقانه» نماينده كوبا در اسكار بود. اين كشور يك‌بار در 1994با «توت‌فرنگي و شكلات» به فهرست نهايي نامزدهاي جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان راه يافت.

کد خبر 343914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha