تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

همشهری دو - مریم حدادی: جابه‌جایی از این خانه به آن خانه با تمام وسایل درونش، بخش جدا‌نشدنی سبک زندگی جدید بیشتر خانواده‌هاست؛ پروسه‌ای که چند روزی کل زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اين روزها هم تا آخر تابستان فصل اسباب‌كشي خانواده‌هاست. ممكن است با همه اطرافيان‌تان اتفاق نظر داشته باشيد كه اسباب‌كشي سخت‌ترين مرحله خانه‌داري است اما شما مي‌توانيد با كمي تدبير و برنامه‌ريزي، هم به اثاث‌كشي خود نظمي بدهيد و خيلي زود و راحت اين پروسه را تمام كنيد و هم طبق روال قبلي، مديريت خانگي‌تان را انجام دهيد. در اين ميان كافي است شما مقداري از آن قوه مديريت‌تان را خرج كنيد تا بتوانيد بازهم همه‌‌چيز را در كنار هم و به بهترين شكل به خانه جديد منتقل كنيد.

  • وسايل اوليه

مدام با خودتان فكر نكنيد كه قرار است سخت‌ترين كار دنيا را انجام دهيد و اين فقط شما هستيد كه اين همه سختي و مشقت را تحمل مي‌كنيد و غيره. زاويه ديدتان را كه تغيير دهيد خيلي از كارها آسان‌تر انجام مي‌شود. براي اينكه كار اسباب‌كشي را به بهترين شكل آن انجام دهيد به چيزي حدود 10روز تا 2هفته زمان نياز داريد. در اين مدت بايد وسايلي را كه قرار است با آنها بسته‌بندي و جمع‌آوري وسايل انجام دهيد، تهيه كنيد. اين وسايل بسته به نوع چينش و جمع‌آوري هر خانواده متفاوت است. اما به‌طور كلي وسايل ابتدايي عمدتا مشترك هستند: چسب پهن، طناب، پلاستيك‌هاي محافظ حباب‌دار، جعبه‌هاي محكم، ماژيك‌هاي درشت در 2رنگ متفاوت و روزنامه باطله.

  • مديريت كنيد

كار ظريفي مانند مديريت تمام وسايل خانه و كارتن‌ها، فقط در توان و حوصله يك خانم مي‌گنجد. بهتر است تعداد دقيق جعبه‌هايي كه قرار است جابه‌جا شوند را بدانيد و روي هر كدام از آنها شماره‌گذاري كنيد تا هنگام جابه‌جايي وقت كمتري از شما گرفته شود. براي اينكه وسايل داخل هر جعبه را شناسايي كنيد بهتر است به شيوه‌اي كه خودتان متوجه مي‌شويد، روي جعبه را نامگذاري كنيد؛ به‌عنوان مثال مي‌توانيد اينطور بنويسيد: «ظرف‌هاي كابينت بالاي هود» با اين نشانه‌گذاري‌ها در روز اثاث‌كشي هر كدام از كارتن‌ها دقيقا به محل مورد نظر خودشان خواهند رفت و شما در روز انتقال وسايل به خانه جديد با كوهي از وسايل در وسط خانه مواجه نمي‌شويد.

  • كمتر خريد كنيد

جا‌به‌جا كردن وسايل داخل يخچال و فريزر يكي از اساسي‌ترين مشكلات روز اسباب‌كشي است. بهتر است در 2هفته منتهي به جابه‌جايي، خريدهاي وسايل آشپزخانه را به حداقل برسانيد تا مواد غذايي كمتري در يخچال و فريزر داشته باشيد. با اين حال مقداري از خوراكي‌هاي داخل فريزر باقي مي‌مانند و شما ناگزيريد كه راه‌حلي را براي جا‌به‌جا كردن‌شان پيدا كنيد. يكي از بهترين گزينه‌ها استفاده از جعبه‌هاي بزرگ يونوليتي است كه مي‌تواند دماي مواد داخل خود را حفظ كند و به يخ مواد غذايي اجازه ذوب شدن نمي‌دهد. توجه كنيد كه يخچال و فريزر تا 3 يا 4ساعت بعد از جابه‌جايي نبايد روشن شوند، پس وسايل داخل آنها بايد آخرين ساعات قبل از جابه‌جايي از داخل آنها خارج شوند و داخل يونوليت محافظ سرما قرار گيرند.

  • بازيافت كنيد

حالا كه قرار است همه وسايل خانه را يك‌بار جمع كنيد، بهترين زمان براي آن است كه ابزارها و وسايل و لباس‌هاي كم‌استفاده و بي‌استفاده را جدا كنيد. آن دسته از وسايل بي‌استفاده كه سالم هستند را براي اهدا به خيريه‌ها كنار بگذاريد و دسته ديگري كه قابل استفاده نيستند را راهي بازيافت كنيد. مطمئن باشيد اگر در اين خانه از اين وسايل استفاده نكرده‌ايد در خانه جديد هم از آنها استفاده نخواهيد كرد اما اگر همين حالا آنها را به افراد نيازمند بدهيد، شايد بتوانيد گرهي از زندگي آنها باز كنيد.

  • قبل از روز موعود

قبل از روز اثاث‌كشي، روزي را براي مرتب‌كردن خانه جديد اختصاص دهيد. تمام قسمت‌هاي خانه را تميز كنيد تا هنگام جابه‌جايي به خانه جديد وسايل‌تان كثيف نشود. اگر مي‌خواهيد باز كردن و چيدن وسايل در خانه جديد وقت كمتري بگيرد بهتر است تمهيداتي را درنظر بگيريد؛ كارهايي مانند نصب پرده‌ها و زيرپرده‌اي‌هاي خانه جديد، تميز‌كردن داخل كابينت‌ها و پهن‌كردن پلاستيك‌هاي كف كابينت. نصب لوسترها و... با اين سري از كارها شما مي‌توانيد سرعت بيشتري به كارهايتان بدهيد. مي‌توانيد قبل از وارد شدن همه وسايل به خانه ابتدا فرش‌ها، مبل‌ها و ميزها را وارد كنيد و هر كدام را سر جاي اصلي خودشان قرار دهيد و در واقع چينش كلي خانه را مشخص كنيد.

  • پيك‌نيك برويد

فرض كنيد قرار است 3-2 روزي به پيك نيك برويد. چه غذاهايي آماده مي‌كنيد؟ غذاهايي مانند الويه و ماكاروني و انواع كوكوها مي‌توانند پيشنهادهاي كم‌دردسري باشند كه به شما كمك مي‌كنند تا روند عادي زندگي‌تان را حين اسباب‌كشي حفظ كنيد. بچه‌ها در روز اثاث‌كشي همانقدر به رسيدگي احتياج دارند كه در روزهاي عادي به آنها رسيدگي مي‌كرديد. بهتر است يك عدد گاز كوچك مسافرتي تهيه كنيد تا بتوانيد در 3-2 روز جابه‌جايي، تا زماني كه كاملا مستقر شويد، پخت‌وپزهاي ساده‌ را انجام دهيد.