فیلم سینمایی «خانه دیگران» به کارگردانی روسودان گلورجیدزه به نمایندگی از گرجستان به بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی شد.

به گزارش همشهري، نخستين فيلم بلند داستاني فيلمساز 44 ساله‌ زاده تفليس‌ماه گذشته ميلادي در بخش رقابتي شرق و غرب جشنواره كارلووي واري به نمايش درآمد و جايزه اول اين بخش را برد. داستان فيلم درباره خانواده‌اي است كه بعد از يك جنگ تلخ داخلي، خانه‌اي متروك را اشغال مي‌كنند.

گرجستان، روسيه، اسپانيا و كرواسي در توليد خانه ديگران مشاركت كرده‌اند اما اين فيلم 103 دقيقه‌اي به نمايندگي از زادگاه كارگردان راهي رقابت‌هاي اسكار2017شده و به گفته منتقدان، گلورجيدزه در فيلم اول خود ياد فيلمسازاني چون آندري تاركوفسكي و آندري زوياگينتسف را زنده كرده است. گرجستان نخستين كشور اروپاي شرقي و دومين كشور پس از سوئيس است كه نماينده خود را به آكادمي اسكار معرفي مي‌كند.

سوئيس هفته پيش انيميشن تحسين‌شده «زندگي من به‌عنوان يك كدوسبز» را راهي اسكار كرد تا شايد براي نخستين بار در تاريخ جوايز آكادمي، يك فيلم كارتوني بتواند در ميان نامزدهاي نهايي بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان قرار بگيرد و احتمالا برنده اسكار شود.

از سوي ديگر، ونزوئلا هم در تلاش براي نخستين درخشش در اسكار، «از دور» را به نمايندگي از سينماي اين كشور به آكادمي اسكار معرفي كرد. نخستين تجربه كارگرداني لورنزو ويگاس سال گذشته در هفتاد و دومين دوره جشنواره ونيز برنده جايزه شير طلايي بهترين فيلم شد و در جشنواره‌هاي مونيخ، سن‌سباستين و تسالونيكي هم درخشيد. آخرين مهلت معرفي فيلم‌ها به اين بخش 12مهر است و يكي از شروط لازم براي حضور در آن اكران شدن فيلم در فاصله اول اكتبر 2015تا 30سپتامبر 2016در كشور معرفي‌كننده است. فهرست نامزدهاي اسكار هشتاد و نهم 5بهمن اعلام و مراسم اهداي جوايز 9اسفند در دالبي تيه‌تر لس‌آنجلس برگزار مي‌شود.