در کشوری که شاید انگلیسی غریبه‌ترین زبان آن باشد، فروخته‌شدن ۳۶هزار نسخه از یک کتاب انگلیسی‌زبان رویدادی است که فقط از عهده پدیده‌ای مانند هری پاتر برمی‌آید.

به گزارش همشهري، محبوب‌ترين جادوگر دنيا همزمان با تمام دنيا جوانان فرانسه را هم جادو كرد تا «هري پاتر و كودك نفرين‌شده» در نخستين هفته ورود به كتابفروشي‌ها در صدر جدول پرفروش‌ها قرار بگيرد ضمن اينكه اين براي نخستين بار در تاريخ فرانسه است كه يك نمايشنامه وارد فهرست 20كتاب پرفروش مي‌شود. استقبال مردم فرانسه و فروخته شدن بيش از 36هزار نسخه از هري پاتر به يك اتفاق مهم ادبي در اين كشور تبديل شده است.

نمايشنامه كودك نفرين‌شده را جك تورن و جان تيفاني (كارگردان نمايش) با كمك و همراهي جي كي رولينگ نوشته‌اند كه خالق شخصيت هري پاتر و دنياي خيالي جادو و جادوگري آن است. با وجود روابط نه‌چندان خوب ميان فرانسه و انگليس در طول تاريخ و موضعگيري‌هاي شهروندان اين دو كشور عليه هم، هري پاتر يكي از محبوب‌ترين شخصيت‌هاي سينمايي در فرانسه به شمار مي‌رود.

هفتمين و آخرين كتاب از مجموعه هري پاتر با نام «هري‌پاتر و يادگاران مرگ» سال 2007در فرانسه پخش شد و متن انگليسي‌زبان آن در كمتر از 2هفته 200هزار نسخه فروخته شد. مجموع فروش اين كتاب در فرانسه 315هزار نسخه بود. اين در حالي است كه نسخه فرانسوي كتاب 14اكتبر يعني حدود 2‌ماه ديگر در اين كشور عرضه مي‌شود و انتظار مي‌رود بتواند ركوردهاي فروش را بشكند.

كتاب هشتم يا همان متن نمايش كودك نفرين‌شده در 2روز اول پخش در آمريكا و كانادا بيش از 2ميليون نسخه فروش داشت و مجموع فروش آن در همين مدت در بريتانيا بيش از 680هزار نسخه بود. نمايش هري پاتر و كودك نفرين‌شده از مدتي پيش در لندن روي صحنه رفته و گفته مي‌شود تمام بليت‌هاي آن تا بهار سال آينده پيش‌فروش شده است. داستان در دوران بزرگسالي هري پاتر مي‌گذرد و او ازدواج كرده و پدر 3كودك قد و نيم‌قد است.