بدينترتيب بايد ديد كه شوراي معاونان شهرداري تهران چه زماني اين دستورالعمل را به تصويب نهايي ميرساند و به شركتها و سازمانهاي تابعه و مهمتر از آن به شهرداريهاي 22گانه ابلاغ خواهد كرد. اگرچه پيش از اين، ستاد مناسبسازي معابر شهري و همچنين معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران اعلام كرده بودند اين دستورالعمل حداكثر تا پايان شهريورماه تصويب و ابلاغ ميشود. اين موضوع در حالي رخ ميدهد كه اوايل امسال مهدي پندار، مديركل برنامه و بودجه شهرداري تهران در گفتوگو با همشهري عنوان كرده بود ستاد مناسبسازي معابر، استانداردهاي لازم براي راحتي جامعه معلولان را استخراج و در نظام فني- اجرايي شهرداري به تصويب برساند. حال پس از گذشت 5ماه اين استانداردها در قالب دستورالعملي جامع گنجانده شدهاند. بدينترتيب از انجام كارهاي مناسبسازي در سطح شهر بهصورت سليقهاي جلوگيري خواهد شد. البته اينطور كه گلمحمدي عنوان كرد براي تدوين چنين دستورالعملي بيش از يكسال زمان صرف شده است. در ضمن همه آييننامههاي خارجي و ابلاغيههاي پيشين همچون ابلاغيه سال87 مورد بررسي قرار گرفته و بارها ويرايش شده است. وي اضافه كرد شيوهنامهها شكلها و تصاوير اجرايي دارند كه همه ناظران و پيمانكاران پروژهها ميتوانند به آساني از آنها بهره ببرند.
- ادارهكل مناسبسازي در هر منطقه تشكيل شود
البته اينكه دستورالعمل مناسبسازي معابر با شيوههاي نوين و البته اصول شهرسازي تهران ابلاغ شود، به معني طي شدن مسير نخواهد بود؛ بلكه اصليترين گام پس از آن آغاز ميشود. اين گام هم نظارت بر حسن اجراي دستورالعمل است. يكي از اعضاي ستاد مناسبسازي معابر شهري نيز اعتقاد دارد كه شيوه لازمالاجرا شدن بايد مدنظر قرار بگيرد؛ وگرنه اتفاق خاصي رخ نخواهد دهد. به گفته سهيل معيني اگرچه تدوين دستورالعمل به ستاد، قدرت اجرايي ميدهد اما راههاي نظارتي براي اينكه زيرمجموعهها براساس شيوهنامه حركت كنند هم اهميت بسياري دارد. نظارت بر چگونگي انجام كارها، مدنظر گلمحمدي نماينده معاونت فني و عمراني شهرداري تهران در ستاد مناسبسازي معابر هم است. به گفته وي 5 NGO از انجمنهاي مختلف نابينايان و معلولان، نظارت عاليه بر اجراي دستورالعمل را برعهده دارد. گلمحمدي در عين حال گفت كه طي 6ماهه دوم امسال عمده فعاليت ستاد روي موضوع نظارت خواهد بود. وي براي تحقق صحيح اين امر پيشنهادهايي هم داد. نخست اينكه اداره مناسبسازي معابر در شهرداري هر منطقه تشكيل شود. سپس اعتبارات مختص اين بخش، جداگانه تعريف شود. گلمحمدي گفت كه اينگونه معاونتهاي فني وعمراني مناطق بدون سردرگمي به مناسبسازي طبق اصول مشخص مصور مشغول ميشوند و ديگر مجبور نخواهند بود از اعتبارات بخشهاي ديگر، براي اين بخش هزينه كنند.
- استقبال از تصويب در شورا
بهنظر ميرسد يكي ديگر از مسائلي كه ميتواند دستورالعمل جديد مناسبسازي معابر را لازمالاجرا كند، تصويب آن در شوراي شهر تهران باشد. گلمحمدي نيز از اين پيشنهاد همشهري كه دستورالعمل بهصورت لايحه به شورا تقديم شود استقبال كرد و گفت: «آقاي علي صابري، عضو شوراي شهر تهران ميتوانند در اين مسئله ما را ياري كنند.»
- دستورالعمل، بينقص است اما مديريت يكپارچه لازم دارد
رئيس هيأت مديره انجمن نابينايان ايران هم از اينكه تدوين دستورالعمل مناسبسازي معابر به اتمام رسيده ابراز خوشحالي كرد و گفت كه مديريت شهري بايد از اين دستورالعمل حمايت كند. بهنظر علياكبر جمالي دستورالعمل براي شرايط فعلي بينقص و كامل است؛ آنچنان كه حتي بسياري از مشكلات نابينايان در ترددهاي شهري از بين ميرود. وي مثال زد كه طبق شيوهنامه پيادهروسازي، ديگر مجريان، پولكيها يا موزاييكهاي مستطيلي را بهگونهاي كار نميگذارند كه يكنابينا در مسيرش به درختان سمت چپ يا در ادامه به يكديوار برخورد كند. جمالي يكي از مشكلات فعلي را فقدان مديريت يكپارچه دانست. به گفته وي كندهكاريهاي ساده دستگاههاي مختلف در شهر اغلب بهخاطر نبود مديريت واحد و غيرهماهنگ با ديگر دستگاهها باعث ميشود كه مناسبسازيهاي صورت گرفته بهراحتي از بين برود. بهطور نمونه بيشتر موزاييكهاي برجسته زردرنگ مخصوص هدايت نابينايان در حفاريها جاي خودشان را به موزاييكهاي ساده ميدهند. وي عنوان كرد: «بهخاطر نبود مديريت يكپارچه شهري و بينظمي، اكنون استفاده از تكنولوژيهاي روز دنيا براي نابينايان بهويژه تكنولوژيهاي تلفن همراه اصلا در شهرهاي ما امكانپذير نيست.»