نخستین نشست مشترک میان اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا راجع به موضوعات اساسی لایحه مدیریت شهری که به‌زودی از دولت به مجلس ارائه می‌شود، همفکری شود.

در اين جلسه همچنين مسائلي براي تداوم همكاري ميان شوراي شهر تهران و همچنين فراكسيون شهري مجلس مطرح شد. مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ابتداي اين نشست با اشاره به اينكه فراكسيون مديريت شهري از دوره قبل در مجلس شكل گرفته است، گفت: اميدواريم با تجربه‌اي كه اعضاي آن در حوزه مديريت شهري دارند بتوانند طرح‌ها و لوايح مربوط به مديريت شهري را به‌صورت تخصصي پيگيري كنند. وي سپس با اشاره به اينكه جايگاه مديريت محلي بايد تثبيت شود، گفت: ما بايد در سبك كردن و توانمند ساختن بيشتر دولت و همچنين تثبيت مديريت محلي تلاش كنيم؛

البته هر قدر دولت در كار مديريت محلي مداخله نداشته باشد آنها كار خود را بهتر انجام مي‌دهند. رئيس شوراي شهر تهران در ادامه با انتقاد از لايحه برنامه ششم توسعه كشور اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين منابع درآمدهاي پايدار شهرها ماليات بر ارزش افزوده است كه سابقا به‌عنوان تجميع عوارض شناخته مي‌شد و اكنون چون نام آن به‌عنوان ماليات مطرح است، دولت اصرار دارد تا به خزانه دولت واريز شود و سپس به تناسب به شهرها تخصيص داده شود كه اين موضوع لطمه بزرگي به درآمد پايدار شهر وارد مي‌كند. چمران افزود: به همين‌خاطر ما نيازمند كمك و ياري فراكسيون مديريت شهري هستيم و هر زمان كه نياز باشد آمادگي داريم كه طرح‌ها و لوايح شهري كه در مجلس مطرح است را توضيح دهيم تا نتيجه درست از موضوعات گرفته شود.

پس از اين نماينده لنگرود و رئيس فراكسيون مديريت شهري در مجلس نيز ضمن تأييد جايگاه شوراها در اداره امور شهرها گفت: عزم همه ما بايد اين باشد كه شوراها را تقويت كنيم اما متأسفانه دولت‌ها در واگذاري اختياراتشان به مديريت شهري مقاومت مي‌كنند.

مهرداد بائوج لاهوتي ضمن يادآوري واگذاري تصدي‌هاي دولت در برنامه‌هاي سوم، چهارم و پنجم توسعه كشور افزود: متأسفانه اين موضوع در برنامه ششم حذف شده است. لاهوتي اعلام كرد كه در فراكسيون مديريت شهري در حال بررسي پيش‌نويس لايحه مديريت شهري هستند و حتي موضوع واگذاري‌ها را كه در برنامه‌هاي قبل به‌صورت كلي عنوان شده بود را به تفكيك دستگاه‌ها نام برده‌اند. بدين‌ترتيب شفاف‌سازي كرده‌اند كه چه دستگاه‌هايي بايد تصدي خود را به مديريت شهري واگذار كنند. لاهوتي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سعي داريم در فراكسيون مديريت شهري نظرات و پيشنهادهاي شوراها را داشته باشيم.

در ادامه نشست ديروز سيدمهدي مقدسي، دبير فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي نيز پيرامون مقاومت دولت‌ها در واگذاري وظايف مطالبي را بيان كرد. آنگونه كه وي گفت متأسفانه چسبندگي در دولت به حدي است كه نه‌تنها حاضر نيستند 23وظيفه تأكيد شده در برنامه‌هاي قبلي توسعه كشور را واگذار كنند بلكه اين چند مورد در اختيار مديريت شهري را هم بلوكه كرده‌اند. مقدسي خطاب به چمران، رئيس شوراي‌عالي استان‌ها گفت: از فرصت كميسيون تلفيق استفاده كنيد، ما نمايندگان مديريت شهري در مجلس همپاي شوراها از حقوق مديريت شهري در لايحه ششم دفاع مي‌كنيم. وي در عين حال عنوان كرد كه در اصلاح لايحه بسياري از نظرات شوراها و شهرداري‌ها را گنجانده‌اند.

  • تشكر معاون شهردار از دولت فعلي

معاون برنامه‌ريزي و امور شوراهاي شهرداري تهران نيز مدير شهري ديگري بود كه در جلسه روز گذشته به بيان نظرات خود پرداخت. ناصر اماني گفت: تا همين امروز بالغ بر6لايحه يا به مجلس تقديم شده يا در دولت در دست تهيه است؛ ما نبايد بي‌انصافي كنيم؛ همين كه اين دولت كار برزمين مانده 2دولت قبل را پيگيري مي‌كند جاي تشكر دارد. به گفته وي نگرش بدنه كارشناسي دولت با تفكر هيأت دولت مغايرت جدي دارد؛ گويي مي‌خواهند بخشي از وجود يك‌وزارتخانه را از آن كنده و ببرند، ما همواره در جلسات فرعي در اقليت هستيم.