محدودیتی در زمینه ارتقای سطح همکاری با پیمانکاران و مشاوران ژاپنی در پروژه‌های عمران شهری تهران وجود ندارد.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران كه در نشست هم‌انديشي مديران سازمان مشاور فني و مهندسي و سازمان مهندسي و عمران شهر تهران با نمايندگان 2شركت ژاپني «هيتاچي» و «سي‌تي‌آي» سخن مي‌گفت، ضمن تأكيد بر ضرورت مشاركت شركت‌هاي توانمند ژاپني در پروژه‌هاي عمومي و دولتي كشور، تهران را كلانشهري رو به توسعه و جهاني‌شدن دانست و افزود: مديريت شهري پايتخت به‌منظور كاهش هرچه بيشتر فاصله امكانات و افزايش كيفيت زندگي در شهر تهران در مقايسه با شهرهاي پيشروي جهان، علاقه‌مند به گسترش همكاري با شركت‌هاي صاحب فناوري كشور ژاپن است.

عليرضا جاويد مديريت منابع آب، شبكه‌هاي جمع‌آوري و هدايت آب‌هاي سطحي و همچنين توسعه فضاهاي زيرسطحي را از مهم‌ترين موضوعات قابل طرح در قالب همكاري مشترك سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران با شركت‌هاي مهندسي ژاپني دانست.

وي از نمايندگان شركت‌هاي مهندسي ژاپني خواست تا ضمن پايش تحولات عمراني شهر تهران طي يك دهه اخير و بازديد از طرح‌هايي همچون تونل نيايش، بزرگراه طبقاتي صدر، برج ميلاد، درياچه شهداي خليج‌فارس، باغ پرندگان و پل طبيعت، خدمات فني و مهندسي قابل ارائه در شهر تهران را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهند.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران همچنين با تشريح برخي ويژگي‌هاي فني و توجيهات اقتصادي 2پروژه احداث تونل ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي و خطوط قطار سبك شهري، اين طرح‌هاي عظيم عمراني را فرصت‌هايي مناسب براي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي خارجي به روش «ساخت، بهره‌برداري و واگذاري» (B.O.T) دانست و افزود: امكان منطقي بازگشت سرمايه و حتي توان مهندسي داخلي براي طراحي، نظارت و اجراي پروژه‌هاي يادشده وجود دارد و اين طرح‌ها مي‌توانند بلافاصله پس از تأمين منابع مالي به روش‌هاي مورد تأييد شوراي اسلامي شهر تهران، به مرحله اجرا برسند.

  • امضاي تفاهمنامه همكاري

در ادامه ديدار و نشست برگزار‌شده، سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران و شركت مهندسي سي‌تي‌آي ژاپن، تفاهمنامه همكاري فني و مهندسي امضا كردند. اين تفاهمنامه با هدف تبادل تجربيات و مهارت‌هاي مهندسي و همچنين گسترش فناوري‌هاي پيشرفته عمراني، بين سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران و شركت مهندسي سي‌تي‌آي ژاپن به امضا رسيد.

تبيين، توسعه و انجام مطالعات و پروژه‌هاي اجرايي در موضوعاتي از قبيل مديريت و بهره‌برداري از زيرساخت‌هاي شهري، مديريت آب‌هاي سطحي، مديريت راه‌ها و ترافيك، احياي رودخانه‌هاي شهري و مديريت ريسك و سوانح، ازجمله فعاليت‌هايي است كه مي‌تواند در قالب اين سند همكاري عملياتي شود. سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران و شركت مهندسي سي‌تي‌آي، در قالب اين تفاهمنامه فني و مهندسي متعهد شده‌اند تا با تبادل تجربيات، افزايش كارايي متخصصان امور شهري را فراهم كرده و از افزايش تعاملات بين شهرداري تهران و شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگ ژاپن پشتيباني كنند.