همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت، در حاشیه بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی فنلاند، بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای تغییر در رفتار و سبک زندگی، تاکید کرد.

به گزارش وب دا، دكتر علي اكبر سياري گفت: کشور فنلاند، از طریق ارائه برنامه‌های گسترده آموزشی در سطح مدارس و مهد کودک‌ها و تغییر برنامه‌های آموزش و پرورش، توانسته است سبک زندگی درست را در میان افراد جامعه ترويج دهد.

معاون وزير بهداشت، یکی از اقدامات خوب و موثر فنلاند در حوزه سلامت را ثبت اطلاعات مربوط به سلامت افراد از سال 1972 میلادی بیان کرد و گفت: اقدامات این کشور در حوزه سلامت، مبتنی بر تحقیق و شواهد بوده است به طوری که در یکی از مراکز تحقیقاتی خود 1400 محقق مشغول به فعالیت هستند که 46 درصد در حد PHD بودند.

سياري افزود: در این کشور سالانه حدود 760 مقاله علمی منتشر می‌شود که خود نشان دهنده این است که اقدامات در این کشور بر مبنای شواهد و تحقیق صورت می‌گیرد.

وي تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما هم اقدامات مبتنی بر شواهد و تحقیق انجام می‌شود و توانسته ایم عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ها و علت مرگ را شناسایی کنیم.

 معاون وزير بهداشت، بر لزوم تغییر رفتار و سبک زندگی مردم تاکید کرد و گفت: تغییر عادات و رفتار کار مشکلی است و نیاز به زمان دارد تا بتوان به صورت تدریجی عادات و رفتار را تغییر داد و کشور فنلاند از طریق اطلاع رسانی توانسته است به صورت تدریجی عادات و سبک زندگی مردم را تغییر دهد.

سیاری افزود: در کشور ما هم تغیر رفتار و سبک زندگی از طریق رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و نیز آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

وی استمرار و مدیریت کنترل بیماری‌های غیرواگیر را مهم دانست و گفت: همچنین تامین منابع مالی، حمایت و مشارکت دولت و بخش خصوصی و جامع بودن برنامه‌ها باعث شده تا کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور فنلاند موفق باشد.