به گزارش ایسنا، مهدی چمران در آیین افتتاح ایستگاه مترو شهید قدوسی با بیان اینکه هر قطاری که وارد سیستم مترو تهران میشود، برای ما شادباش و تبریک ویژهای محسوب میشود، گفت: گاهی اوقات برخی مسئولان سعی میکنند مترو بسازند و این در حالی است که همه شرایط از جمله اعتبارات، پول، واگن و... برای آنها مهیا است؛ اما ما در شرایطی نسبت به ساخت مترو اقدام کردهایم که در تحریم مضاعف قرار داشتهایم و حالا در تحریم به سر میبریم.
- اختصاصي همشهري آنلاين: آشنايي با مترو تهران
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در شرایطی مترو ساختیم که حتی یک فاینانس نیز برای ما باز نشد، گفت: از سال 86 به دنبال جذب فاینانس از چین بودهایم و حتی امضاهای مدارک نیز انجام گرفته بود و روسای جمهور چین و ایران نیز قولهایی داده بودند اما عملا کاری پیش نرفت و اعتبارات تامین نشد.
چمران با اشراه به هزینههای مضاعف پروژههای عمرانی در زیر زمین ادامه داد: در شرایط تحریم و رکود اقتصادی حاکم در کشور و در شرایطی که مشکل خرید خارجی داشتیم، توانستیم با سرعت هرچه بیشتر خطوط مترو را احداث کنیم و این در حالی است که خاک تهران سست و آبرفتی است و شاهد بروز حوادث در نقاط مختلف بودهایم.
وی با بیان اینکه هر رام قطار میتواند هزاران مسافر راجابهجا کند گفت: با توسعه مترو میتوانیم صرفهجویی فراوانی داشته باشیم و باید بگویم مصرف بنزین در ایران با بنزین مصرفی در کشور هند با بیش از یک میلیون جمعیت برابری میکند؛ چراکه بسیاری از افراد به دلیل شلوغی و ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی علاقهمند استفاده از خودروی شخصیشان هستند و اگر دولت اعتبارات لازم را در راستای ساخت مترو بدهد، میتوانیم چندین میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفهجویی کنیم و سرمایه ملیمان را ارتقاء دهیم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ایجاد زیرساخت در هر کشوری بدون حمایت دولت امکانپذیر نیست افزود: از دولت میخواهیم که به مترو کمک کند.
چمران با بیان اینکه شورای شهر امسال 2200 میلیارد تومان اعتبار مستقیم برای توسعه مترو در نظر گرفت، گفت: اگر دولت نیز به تعهدات خود در زمینه ارائه اعتبارات عمل کند، سرعت ساخت مترو افزایش مییابد و این در حالی است که مترو تهران میتواند برای سایر کلانشهرها همچون مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و... که هماکنون در فکر احداث مترو هستند الگو باشد و به آنها کمک کند تا از این وسیله پاک و ایمن استفاده کند.