ارزش کل معاملات اوراق بهادار در نیمه نخست امسال به ۱۵ میلیارد دلار رسید که بیش از ۷۰ درصد از این مقدار، همچنان به معاملات سهام اختصاص دارد.

به گزارش همشهري، شايد بتوان مهم‌ترين رخداد نيمه نخست امسال را رشد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله كه به‌ اي‌تي‌اف (ETF) در بازار شهرت دارند، دانست اما مرور دقيق‌تر در بازار سهام نشان مي‌دهد كه تركيب معاملات اوراق بهادار رفته رفته نسبت به يك دهه پيش كه بيش از 95درصد معاملات در بازار سهام انجام مي‌شد، در حال تغيير است، به‌طوري كه معاملات سهام رفته‌رفته سيطره خودش را در بازار سهام از دست مي‌دهد و آرام آرام معاملات ساير اوراق بهادار نيز مانند اوراق بدهي و واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در حال افزايش است.

اطلاعات آماري معاملات انجام‌شده در نيمه نخست امسال نشان مي‌دهد كه در اين مدت در مجموع 51هزارو 600ميليارد تومان معادل 15ميليارد دلار در بورس تهران و فرابورس دادوستد شده است كه از اين مقدار 71درصد از معاملات معادل 36هزارو 480ميليارد تومان به معاملات سهام اختصاص يافته است. اين يعني اينكه سرمايه‌گذاران در نيمه اول امسال جمعا 11ميليارد دلار سهام خريده‌اند كه از اين مقدار 76درصد معاملات در بورس و 24درصد در فرابورس انجام شده است.

  • رشد معاملات اوراق بدهي

آمار‌ها نشان مي‌دهد امسال معاملات اوراق بدهي روند رو به رشدي را سپري كرده است كه البته بخش زيادي از اين رشد مربوط به انتشار اوراق بدهي دولتي است كه از طريق آن دولت قصد دارد بدهي‌هايش را به پيمانكاران كه چندين سال است تلنبار شده، پرداخت كند. صكوك، اوراق مشاركت و اسناد خزانه اسلامي بخشي از اين اوراق بدهي هستند كه از سال گذشته معاملاتشان روند روبه‌رشدي را سپري كرده است.

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه امسال سرمايه‌گذاران در نيمه نخست 13535ميليارد تومان معادل 3.9ميليارد دلار اوراق بدهي در بورس و فرابورس خريداري كرده‌اند كه ازاين مقدار 4373ميليارد تومان در بور س و 9162ميليارد تومان در فرابورس دادوستد شده است.

يعني برخلاف معاملات سهام بخش عمده معاملات اوراق بدهي در فرابورس در حال انجام است و اين بازار رفته رفته جايگاه خود را در بازار اورق بدهي ايران تثبيت مي‌كند. براساس اين اطلاعات، سهم بورس تهران از بازار اوراق بدهي در نيمه اول سال 32درصد و سهم فرابورس از معاملات اوراق بدهي 68درصد بوده است.

  • صندوق‌هاي قابل معامله

محصول ديگري كه به‌تازگي در بازار سهام دادوستد مي‌شود، واحد‌هاي منتشرشده از سوي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري است كه قابليت معامله در بورس تهران و فرابورس را دارد. اكنون بيش از 120صندوق سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه فعال هستند كه ارزش كل دارايي آنها بيش از 90هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود. از ميان اين صندوق‌ها يونيت‌ها يا واحدهاي برخي از اين صندوق‌ها كه به ‌اي‌تي‌اف معروف هستند، مي‌توانند در بورس توسط سرمايه‌گذاران دادوستد شوند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه در نيمه نخست امسال 2درصد از كل معاملات به اين صندوق‌ها اختصاص يافته است و سرمايه‌گذاران در مجموع 1044ميليارد تومان از واحد‌هاي اين صندوق‌ها را خريداري كرده‌اند. از اين مقدار 812ميليارد تومان معادل77.7درصد سهم فرابورس ايران و 232ميليارد تومان معادل22.2درصد سهام بورس تهران بوده است.