تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: فرصت‌های متنوعی در فضای مجازی و به‌طور خاص در استفاده از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد مانند تسهیل ارتباطات که پیش از این حتی با تلفن و ارتباطات رادیویی هرگز این اندازه روان و گسترده نبوده است؛ همچنین سرعت اطلاع‌رسانی به شکل حیرت‌آوری زیاد شده که می‌تواند گاه باعث حل مشکلات یا نجات جان انسان‌ها شود.

اما از سوي ديگر آفت‌ها و خطراتي نيز در فضاي مجازي و به‌طور خاص شبكه‌هاي اجتماعي هست كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت. اين موارد باعث سوءاستفاده‌هاي فراوان و رو به افزايش از فضاي مجازي و نگراني خانواده‌ها و كارشناسان شده است. برخي ازمهم‌ترين اين تهديدها عبارتند از:
اولا توهم ارتباط كه باعث احساس نوعي سيري كاذب در ارتباطات اجتماعي مي‌شود درحالي‌كه واقعا فرد در انزوا قرار دارد. ثانيا به همين ترتيب نوعي بي‌سوادي و احساس سواد كاذب در افراد به‌وجود مي‌آيد كه ناشي از ضعف مطالعه و كتابخواني است و ساده‌ترين نمونه آن، بروز غلط‌هاي فاحش املايي و نگارشي است.

ثالثا اشاعه فحشا كه هرگز تاكنون اين اندازه آسان و سريع نبوده است و خود به‌طور طبيعي باعث فرسايش لايه‌هاي شرم و حيا در روح و روان و منجر به تضعيف روابط انساني و تخريب جدي نهاد خانواده مي‌شود. همچنين ناامني حريم خصوصي و گسترش انواع سرقت‌ها و نيز سرعت انتشار شايعات و اخبار كذب كه به رواج اطلاعات و باورهاي غلط منجر مي‌شود و نمونه آنها را همه اطراف در پيرامون خود مشاهده مي‌كنيم.

علاوه بر آسيب‌هاي رواني ناشي از انزوا و مشكلات عاطفي، در سال‌هاي اخير انواع مشكلات جسمي جديد و بيماري‌هاي تازه ناشي از استفاده نادرست از تلفن همراه و فضاي مجازي در ستون فقرات و انگشتان و چشم‌ها بروز كرده است. بياييد نسبت به تمام پيامدهاي دنياي مجازي‌مان كمي بيشتر حواسمان را جمع كنيم.