از سوي ديگر هر سال 220 هزار خودروي نو در تهران پلاك ميشوند. اين در حالي است كه توقف جريمه دوربيني طرح كاهش از سوي پليس راهور تهران بزرگ همچنان واكنش نمايندگان را بهدنبال دارد. نمايندگان مردم چه در مجلس شوراي اسلامي و چه در شوراي اسلامي شهر تهران با هرگونه توقف حتي بهصورت موقت اين طرح مخالف هستند و آن را مصداق قانونشكني و ناهماهنگي بين دستگاههاي متولي دانسته و نگرانيهاي خود را از به خطر افتادن بيشتر بهداشت و سلامت ساكنين پايتخت ابراز ميدارند؛ بهعنوان مثال مهرداد لاهوتي كه رياست فراكسيون مديريت شهري در مجلس را برعهده دارد، معتقد است: سالانه 3هزار نفر در تهران بر اثر آلودگي هوا به كام مرگ ميروند؛ به همين دليل بايد بستر تقويت طرحهاي «سلامت محور» كه يكي از آنها طرح كاهش است فراهم شود. وي با اشاره به اينكه هماكنون، تعداد مراكز معاينه فني تهران كافي است و تمام آنها مجهز به تجهيزات مناسب بوده و داراي استاندارد مطلوب هستند گفت:80درصد آلودگي هواي تهران ناشي از خودروهاست و اجراي قانون معاينه فني ميتواند به ميزان قابلتوجهي از حجم آلايندگي هواي اين شهر بكاهد؛ به شرطي كه شهروندان به موقع به مراكز معاينه فني مراجعه كنند تا شاهد صفهاي طولاني براي انجام معاينه فني نباشيم. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي هم گفت: بهعنوان نماينده مردم مخالف توقف نظارت مكانيزه دوربينها بر اجراي طرح كاهش هستم.
از نظر محسن بيگلري توقف طرح كاهش از يك طرف پايمال شدن حق و حقوق افراد قانونمندي است كه نسبت به اخذ معاينه فني اقدام كردهاند و از طرف ديگر به نفع افراد قانونگريزي است كه از انجام اين مهم سرباز زدهاند. نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي از مجري طرح كاهش خواست، به جاي توقف، بهدنبال راهكارهايي براي اجراي جديتر آن باشد. همچنين حجتالاسلاموالمسلمين سيدجواد حسينيكيا، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اعلام اينكه محور طرح كاهش نيل به هواي پاك است، گفت: قانون معاينه فني در مجلس مورد تصويب قرار گرفته و اخذ معاينه فني، اقدامي در راستاي حل مسائل و مشكلات زيستمحيطي است. نماينده مردم سنقر از همه ارگانها خواست تا در زمينه اجراي بهتر طرح كاهش به تعهدات خود عمل كنند تا اجراي اين طرح، طبق برنامه پيشبيني شده به خوبي پيش برود.
- اهميت حملونقل عمومي، در مقابله با آلودگي هوا
رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه برخلاف سالهاي گذشته، لايحه هوايپاك امسال بايد پيش از وارونگي هوا تعيين تكليف شود، گفت: اعمال سختگيرانه قانون در قبال تردد خودروهاي فرسوده در شهر تهران يكي از راههاي پيشگيرانه در زمينه شدت يافتن آلودگي هوا در ماههاي سرد سال است. ازنظر علي محمد شاعري، كليد معماي آلودگي هوا در نوسازي ناوگان حملونقل عمومي و توسعه مترو است كه بهنظر ميرسد جزو راهكارهاي آخر دولت در زمينه رفع مشكلات آلودگي هواي شهر تهران باشد. شاعري همچنين يكي از اصليترين معضلات آلودگي هوا در سالهاي اخير را موازي كاري دستگاههاي اجرايي و عدمهمكاري اثرگذار آنها با شهرداري دانست واز ضعف دستگاههاي نظارتي برفعاليت منابع آلاينده انتقاد كرد. وي گفت: در سالهاي اخير شاهد بوديم در كنار كارخانهها و خودروها، موتورسيكلتها، منابع انسان ساخت و طبيعي بيشماري نيز منجر به آلودگي هواي تهران شد كه با برخورد جرمانگارانه بايد به فعاليت اين منابع پايان بدهيم. نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي افزود: هرساله با به پايان رسيدنماه مهر و شروع ماههاي آبان و آذر، شاهد اوج گرفتن شدت آلودگيها در هواي شهر تهران هستيم كه عامل اصلي اين شدت يافتن ناپاكي هواي تهران، اجرا نشدن صحيح و كارآمد قانون معاينه فني خودروست.
- شوراي شهر ساكت نميماند
از سوي ديگر معصومه آباد، رئيس كميته سلامت شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه طرح كاهش در شوراي عالي ترافيك تصويب شده و قانون است، لغو يكطرفه اجراي اين طرح توسط پليس را غيرممكن دانست و تأكيد كرد كه شوراي شهر تهران اصلا در اين باره ساكت نخواهد ماند. براين اساس قرار است در نخستين قدم شوراي شهر تهران از رئيس پليس تهران دعوت كند تا با حضور در صحن شوراي شهر به سؤالات اعضاي اين شورا پاسخ دهد و نظرات خود را بگويد. معصومه آباد به فارس گفت: با درنظر گرفتن اينكه آلودگي هواي تهران در نيمه دوم سال افزايش مييابد و خودروها سهم قابل توجهي در توليد اين آلايندگيها دارند بنابراين توجه به سال توليد خودروها و اينكه كاربراتوري يا انژكتوري هستند بايد مدنظر قرار گيرد. وي درمقايسه ميان سيستمهاي سوخترساني خودروها گفت: كاربراتوريها در ازاي يك كيلومتر حركت 40گرم و انژكتوريها حدود 5گرم آلودگي توليد ميكنند. به گفته آباد 3ميليون خودرو در تهران تردد ميكنند و تعداد زيادي خودرو نيز روزانه در تهران شمارهگذاري ميشوند بدون اينكه هيچ خودروي فرسودهاي از گردونه خارج شود. اين عضو شوراي شهر تهران درعين حال از توسعه حملونقل عمومي حمايت و تأكيد كرد: اگر ميخواهيم آلودگي هوا كاهش يابد بايد سيستم حملونقل عمومي را گسترش دهيم؛ بنابراين گزارش رئيس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه اين طرح قريب به يك سال است توسط شهرداري تهران و ارگانهاي مرتبط در دست برنامهريزي و كارشناسي است، نسبت به توقف ناگهاني اجراي اين طرح واكنش نشان داد و آن را بهمعناي قانونشكني و از بين رفتن اُبهت قانون دانست.
اقبال شاكري علت اصلي توقف اجراي طرح كاهش را عدم مديريت واحد شهري و نبود هماهنگي لازم بين دستگاههاي متولي اعلام كرد و اظهار كرد: همه مسئولان در اجراي طرحهاي علمي و برنامهريزي شده بايد مسئوليتپذير باشند. وي با اشاره به اينكه براساس اين طرح خودروهايي كه وارد طرح ميشوند بايد داراي معاينه فني باشند، گفت: طرح كاهش بهمعناي كنترل معاينه فني خودروها از طريق دوربينهاي مكانيزه است؛ ضمن اينكه در اجراي طرح كاهش ابتدا بايد زيرساختهاي لازم فراهم ميشد تا امروز شاهد توقف اجراي اين طرح نباشيم.
- مراجعه متوازن شهروندان به مراكز معاينه فني
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني تهران روز گذشته درباره ميزان مراجعه شهروندان به مراكز براي دريافت برگه معاينه گفت: هفته گذشته و همزمان با آغاز جريمه دوربيني خودروها بهدليل نداشتن برگه معاينه فني تعداد مراجعان بهطور ناگهاني افزايش يافت بهطوري كه ركورد معاينه 7500دستگاه خودرو در يك روز نيز زده شد. سيدنواب حسينيمنش در ادامه تأكيد كرد: هماكنون مراجعه شهروندان توزيع مناسب شده و روزانه بهطور ميانگين 6هزار دستگاه در دو شيفت فعاليت مراكز معاينه فني به مراكز مراجعه ميكنند. به گفته وي، مراكز معاينه فني هماكنون از ساعت 7تا 24در تمام روزهاي هفته فعال هستند و شهروندان ميتوانند با مراجعه به اين مراكز برگه معاينه فني خودروي خود را دريافت كنند.