اين ادعا درحالي عنوان ميشود كه ميزان انتشار منواكسيد كربن از موتورسيكلتهاي شهر تهران 7برابر حد مجاز استاندارد است. سعيد متصدي، معاون محيطزيست انساني سازمان حفاظت محيطزيست گفت: «امروزه ميزان منواكسيدكربن تقريبا در تمام كلانشهرها به حد استاندارد رسيده و در حال رسيدن به شرايط پاك است. در 2 سال گذشته ميزان غلظت منواكسيدكربن بيش از حد مجاز بود اما اكنون كنترل شده است.» اين گفته در حالي عنوان ميشود كه هيچگاه منواكسيد كربن، آلاينده اصلي آلودگي هواي تهران و كلانشهرهاي كشور نبوده و انباشت آن بدون هرگونه اقدامي پايينتر از حد استاندارد بوده و هست.
در عين حال مطالعات هسته پژوهشي سوخت، احتراق و آلايندگي دانشگاه صنعتي شريف نشان ميدهد موتورسيكلتها سومين وسيله نقليه پرشمار در كلانشهر تهران هستند اما برآوردهاي اوليه حاكي از سهم اساسي اين وسايل در انتشار آلايندههاي تهران است. نتايج اين مطالعات، نرخ بالاي انتشار آلايندههاي ناشي از احتراق ناقص سوخت از موتورسيكلتهاي شهر تهران را آشكار ساخته است. چنانكه مشخص شد نرخ انتشار آلاينده منواكسيد كربن از موتورسيكلتهاي شهر تهران 7برابر حد مجاز استاندارد است. مطابق نتايج بهدست آمده در اين پژوهش، موتورسيكلتهاي 125سيسي كاربراتوري كه بيشترين سهم را در ناوگان شهر تهران بهخود اختصاص ميدهند، داراي بيشترين نرخ انتشار آلايندگي هستند. همچنين محاسبات جانبي در اين مطالعه نشان داده كه بهطور متوسط 30درصد از سوخت در موتورسيكلتها بهصورت ناقص ميسوزد كه اين امر زمينهساز توليد مقادير قابل توجه آلايندههاي منواكسيد كربن، تركيبات هيدروكربني نسوخته و دوده از موتورسيكلتهاست و عدمكنترل مناسب تركيب مخلوط سوخت و هوا توسط كاربراتور جزو علل اصلي انتشار مقادير قابل توجه آلايندگي از موتورسيكلتها محسوب ميشود. همچنين استفاده از سيستمهاي پاشش سوخت انژكتوري حلقه بسته به همراه كاتاليست مبدل آلايندهها بهعنوان راهحلي براي كاهش نرخ انتشار آلايندهها مطرح شد.
نظر شما