تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷

سایت معتبر ایندی‌وایر در آستانه پایان مهلت معرفی فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، فروشنده اصغر فرهادی را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی کسب اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در کنار ۶ فیلم دیگر قرار داد.

به گزارش همشهري، آن تامپسن كه سابقه همكاري با برخي از مهم‌ترين رسانه‌هاي سينمايي جهان ازجمله ورايتي، اينترتينمت ويكلي، فيلم كامنت و هاليوود ريپورتر را در كارنامه دارد، هر سال پيش‌بيني‌هاي خود از فيلم‌ها و چهره‌هاي مهم اسكار در بخش‌هاي مختلف را در قالب گزارش‌هاي جداگانه منتشر مي‌كند. بر اين اساس، نماينده ايران در اسكار هشتاد و نهم مي‌تواند يكي از بخت‌هاي اصلي حضور در ميان نامزدهاي نهايي بهترين فيلم خارجي‌زبان باشد.

به عقيده تامپسن، فروشنده در كنار «از دوردست» لورنزو ويگاس از ونزوئلا، «او» به كارگرداني پل ورهوفن هلندي از فرانسه، «شواليه» آتينا ريچل سانگاري از يونان، «خوليتا» ساخته پدرو آلمودووار از اسپانيا، «نرودا» به كارگرداني پابلو لارين از شيلي و «توني اردمن» ساخته مارن آدي از آلمان، مهم‌ترين فيلم‌هاي خارجي‌زبان حاضر در اسكار2017هستند. ضمن اينكه به‌نظر مي‌رسد مي‌توان چند فيلم برجسته ديگر را به اين فهرست 7تايي افزود.

فروشنده كه نخستين‌بار در دنيا در بخش مسابقه جشنواره كن به نمايش درآمد و 2جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد را برد، از يك‌ماه پيش در ايران به نمايش عمومي درآمد و ركوردهاي فروش را شكست. تازه‌ترين تجربه كارگرداني اصغر فرهادي تا پيش از اكران پاييزي در فرانسه، در جشنواره‌هاي ادمونتون، بوسان، ونكوور، لندن، شيكاگو و... هم حضور مي‌يابد و نكته جالب اينكه تاريخ اكران محدود آن در آمريكا از 9دسامبر به 27ژانويه (8بهمن) تغيير كرده است.

يك معني اين تغيير تاريخ نمايش فروشنده در آمريكا مي‌تواند اين باشد كه پخش‌كننده بين‌المللي فيلم نسبت به نامزد شدن آن در اسكار اطمينان دارد و نماينده ايران را 3روز پس از اعلام فهرست نامزدهاي اسكار هشتاد‌و‌نهم به نمايش مي‌گذارد. به اين ترتيب، اعضاي راي‌دهنده آكادمي اسكار با خيال راحت فروشنده را مي‌بينند و شايد براي رأي دادن به آن مجاب شوند. شايد هم فرهادي امسال نتواند موفقيت «جدايي نادر از سيمين» را با فيلم تازه خود تكرار كند.

تا ظهر روز گذشته 82كشور نمايندگان خود را براي رقابت در اسكار2017 معرفي كردند و آرژانتين و قزاقستان آخرين كشورهايي بودند كه به اين فهرست پيوستند. «شهروند ممتاز» كه به نمايندگي از آرژانتين براي بردن اسكار دورخيز كرده، ‌ماه گذشته ميلادي در جشنواره ونيز به نمايش درآمد و جايزه بهترين بازيگر مرد را برد. قزاقستان هم كه سال 2007 با «مغول» نامزد كسب اسكار بود، امسال فيلم تاريخي «امانت» را معرفي كرده است.