یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

فیلـم سینمــایـی : «تونی اردمان» به کارگردانی مارن آدی در بیست‌و‌نهمین دوره جوایز فیلم اروپا (معادل اروپایی اسکار) ۵ جایزه ازجمله بهترین فیلم اروپایی سال ۲۰۱۶ را برد و آدی به نخستین فیلمساز زنی تبدیل شد که این جایزه را از آن خود کرده است.

سینما

به گزارش همشهري، كمدي خانوادگي توني اردمان كه در 5بخش نامزد دريافت جايزه بود، با بردن تمام جوايز، پيروز مطلق مراسم شامگاه شنبه در شهر وراتسواف لهستان لقب گرفت. سومين فيلم بلند داستاني آدي براي نخستين بار بهار گذشته در بخش مسابقه جشنواره كن به نمايش درآمد و با وجود استقبال خوب تماشاگران و منتقدان، نصيبي از جوايز نبرد. توني اردمان كه نماينده آلمان در اسكار است. در بخش‌هاي بهترين كارگردان، فيلمنامه‌نويس و بازيگران مرد و زن هم پيروز شد.

مراسم اهداي جوايز فيلم اروپايي به صحنه درخشش نمايندگان اروپا در اسكار هشتاد و نهم تبديل شد؛ «مردي به نام اووه» از سوئد جايزه بهترين كمدي را برد و جايزه فيپرشي بهترين كشف اروپا به فيلم سياه و سفيد و 16ميلي‌متري «شادترين روز زندگي اولي ماكي» از فنلاند رسيد. مستند «آتش در دريا» از ايتاليا جايزه بهترين مستند اروپا را به خرس طلايي برلين افزود و «زندگي من به‌عنوان يك كدوسبز» از سوئيس جايزه بهترين انيميشن را به‌دست آورد.

«اينجانب، دانيل بليك» كن لوچ كه نخل طلايي كن را در كارنامه دارد، در رقابت براي كسب جايزه بهترين فيلم اروپايي ناكام ماند اما نخستين جايزه دانشگاهي اروپا را از آن خود كرد. دانشجويان 13كشور اروپايي با همكاري آكادمي فيلم اروپا و جشنواره هامبورگ هفته گذشته در اين شهر آلمان گرد هم آمدند و اينجانب، دانيل بليك را از ميان 5نامزد نهايي برگزيدند. انتظار مي‌رود سال آينده دانشجويان 20كشور اروپايي در انتخاب برنده اين جايزه تازه مشاركت كنند.

از آنجا كه برنده جايزه اول جوايز فيلم اروپايي بختي فراوان براي درخشش در رقابت اسكار دارد، مي‌توان از همين امروز نسبت به موفقيت توني اردمان در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار 2017تا حد زيادي مطمئن بود. البته سال گذشته «جواني» در اروپا پيروز شد و «پسر شائول» اسكار گرفت اما در 3سال پيش از آن، «عشق» ميشائيل هانكه، «زيبايي بزرگ» پائولو سورنتينو «ايدا» پاول پاوليكوفسكي هر 2جايزه را بردند.

امسال به‌احتمال فراوان توني اردمان در كنار آتش در دريا جدي‌ترين رقيبان «فروشنده» اصغر فرهادي براي حضور در ميان نامزدهاي نهايي بهترين فيلم خارجي‌زبان هشتاد و نهمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار خواهند بود. به اين ترتيب، فيلمساز برنده اسكار ايران براي تكرار موفقيت «جدايي نادر از سيمين» راهي سخت پيش رو دارد.

کد خبر 355229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha