بهگفته حسن رحماني، معاون فني و عمراني شهرداري اين منطقه، تمام فعاليتهاي كنوني در راستاي تهديدهاي ناشي از گودبرداريهاي عميق پيشين معادن و اجراي طرح تفرجگاهي و موضعي 416هكتاري تاكاست. رحمتالله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيطزيست شوراي شهر تهران در جلسه روز سهشنبه اعلام كرد كه با وجود مكاتبات فرمانداري تهران و دادستاني براي توقف، فعاليت اين معادن مجددا آغاز شده است.
بهگفته وي از زمان جابهجايي شهردار منطقه، نهتنها فعاليت معادن آغاز شده بلكه پروژه متروكه بزرگراه شهيدبروجردي نيز به كانون تهديدسلامت شهروندان مبدل شده است. وي عنوان كرد كه ايندو از منابع اصلي ريزگردهاي شهر تهران هستند.حافظي در حالي از آغاز فعاليت مجدد معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران صحبت كرد كه اخبار متناقضي از محدوده معادن بهگوش ميرسد. برخي از اهالي محلههاي اطراف اعلام ميكنند يكي از معادن كه طي 2سال گذشته بر سر راه تعطيلي مقاومت بسيار ميكرد، اكنون نيز دوباره گهگاهي فعاليتهاي غيرقانوني دارد.
م.آ يكي از ساكنان محله خليجفارس در اينباره گفت: كاميونهاي اين شركت هرروز صبح از ساعت 6صبح تا ساعت يك بعدازظهر و شبها از ساعت 8 تا صبح كار ميكنند. وي با ارسال فيلمها و تصاويري به كاميونهايي اشاره ميكند كه در حال خروج از معدن مذكور هستند و ماسه بار زدهاند. در واقع اشاره وي به اين است كه آنها از مخلوطهاي دپوي خود، ماسه توليد كردهاند. اين در حالي است كه آخر خردادماه امسال پس از 2سال پيگيري جدي مديريت شهري، با دستور قضايي و همكاري دستگاههايي نظير فرمانداري تهران، هرگونه فعاليت معادن، غيرقانوني اعلام شد.
بدينترتيب جدارهسازي و پايدارسازي ديوارههاي معادن با گودالهاي عميق 130متري آغاز شد كه شواهد و تجهيز كارگاه در تقاطع رودخانه كن با بزرگراه فتح اين موضوع را تأييد ميكند. عكسهاي هوايي تخليه مخلوطهاي لازم براي جدارهسازي ديوارهها را نشان ميدهد. سليمي، شهردار پيشين منطقه18 نيز در جلسهاي در مردادماه از مديران شهري خواسته بود تا هرچه سريعتر كار پايدارسازي ديوارهها را به اتمام رسانده و مسيري جايگزين براي تردد كاميونها در اجراي پروژه مهيا كنند.
وي آن زمان تأكيد كرد كه نهايتا تا پايان شهريورماه بايد اين اقدامات صورت بگيرد و كاميونها از مسير شهرك سينا كه شهروندان و دانشآموزان زيادي رفتوآمد ميكنند به سمت معادن نبايد تردد داشته باشند. با وجود اين، يكي ديگر از اهالي محله خليجفارس به همشهري گفت: «كاميونها همچنان از خيابانهاي شهيدمهتدي، ثارالله و فربت رفتوآمد ميكنند و باعث سلب آسايش اهالي ميشوند.»
- تردد 2100كاميون در روز براي اجراي طرح
اين در حالي است كه معاون عمراني و واحد روابط عمومي منطقه ميگويند كه هر لحظه براي بازديد از معادن همراه شهروندان آمادگي دارند. طبق اعلام آنها اگر شهروندي مستندي درخصوص فعاليت غيرقانوني معادن دارد گزارش كند تا سريعا اقدامات لازم را انجام دهند. رحماني، معاون عمراني منطقه18 با بيان اينكه برداشت از معادن، تخليه نخاله و خاك اصلا صورت نميپذيرد، در عين حال عنوان ميكند:
«البته يكي از معادن با هماهنگي صورت گرفته مقداري استحصال براي توليد شن و ماسه از محل دپوي پيشين خود دارد كه آن هم پس از عاشورا، با حكم قضايي بايد پايان يابد.» وي در رابطه با علت تأخير در احداث جاده دسترسي جديد نيز ميگويد كه در مورد معادن فربت و خليج فارس راههاي دسترسي جداگانه براي اجراي جدارهسازي و طرح تاكا از طريق بزرگراه آزادگان و انتهاي بوستان مادر فراهم شده ولي در مورد معدن «شن و ماسه» بهعلت كارهاي اجرايي زياد، براي احداث راه اختصاصي دستكم 2ماه ديگر زمان نياز است.
وي همچنين عنوان ميكند كه براي ايمنسازي رود دره كن و تأمين مصالح جدارهسازي 2معدن سمت شرقي روزانه بهترتيب حدود 1500و 600كاميون در محل تردد ميكنند كه ارتباطي به فعاليت معدني ندارد. بهگفته وي هفته آينده اعضاي كميسيون سلامت شورا براي رصد وضعيت موجود بازديدي از منطقه خواهند داشت.