در هفته سوم مهرماه امسال نسبت به هفته سوم مهر سال گذشته، لبنیات ۳.۵ درصد، تخم مرغ ۱۳.۹ درصد، حبوبات ۲۳.۵ درصد، میوه‌های تازه ۳.۱ درصد، برنج ۵۱.۷ درصد، قندوشکر ۴۵ درصد، گوشت قرمز ۹.۱ درصد، گوشت مرغ ۶ درصد و روغن تنها ۶.۶ درصد گران‌تر شده است.

 اين در حالي است كه در بين گروه‌هاي خوراكي پرمصرف سبزي‌هاي تازه شامل خيار، بادنجان، كدو سبز، گوجه فرنگي، پياز و لوبيا سبز و همچنين سيب زميني 8.5درصد ارزان‌تر شده است.به گزارش همشهري برخي مي‌گويند چرا درحالي‌كه تورم به زير 9درصد كاهش پيدا كرده، قيمت خوراكي‌ها افزايش بيش از تورم داشته است. در محاسبه نرخ تورم، ميانگين قيمت 104قلم خوراكي و آشاميدني و 281قلم كالاي غيرخوراكي و خدمات با اثر متفاوت بر اقتصاد خانوار در همه شهرهاي ايران مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.

افزون بر خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها، متوسط قيمت دخانيات، پوشاك و كفش، مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، تفريح و امور فرهنگي، تحصيل، رستوران و هتل و كالاها و خدمات متفرقه جزو اقدام و خدماتي است كه در محاسبه تورم سالانه (ميانگين قيمت در 12ماه) سنجش مي‌شود.

  • لمس تورم در جيب مردم

معاون اول رئيس‌جمهور روز گذشته گفت: با توجه به شرايطي كه در گذشته ايجاد شده هنوز نتوانسته‌ايم سطح رفاه مردم را به سال 90برگردانيم. به گزارش فارس، اسحاق جهانگيري، كاهش تورم را يكي از توفيقات مهم برشمرد و گفت: البته تورم 9درصد و رشد اقتصادي 5.4درصد با جيب مردم سازگار نيست چون كاري كه با اقتصاد كشور كردند به اين راحتي قابل جبران نيست. ماشين اقتصاد كشور را در يك گودالي انداختند كه اگر بخواهد از اين گودال بيرون بيايد و به حركت بيفتد كار بسيار دشواري است و بايد صبر و تحمل داشته باشيم چراكه اين كار شدني است.