روزنامه اعتماد نوشت: سياستهايي كه در ١٨ بند چارچوبي مشخص براي تصميمات نهاد قانونگذاري در زمينه قوانين انتخاباتي ترسيم كرده است، خيلي زودتر از آنچه گمان ميرفت سر از شوراي نگهبان درميآورد.
مسوولان اين شورا در طول ١٠ روزي كه از زمان ابلاغ سياستهاي كلي انتخابات از سوي رهبري انقلاب ميگذرد، به تفسير مشتركي از بند ١٣ اين سياستها دست يافتهاند. تفسيري كه به ناگه طول نظارت اعضاي شوراي نگهبان را از چند ماه به چهار سال افزايش ميدهد نخست از سوي سخنگوي اين نهاد مطرح شد. آنجا كه كدخدايي با حضور در برنامه تلويزيوني، با طرح اين سوال كه «در انتخابات مجلس بايد ديد كه افرادي كه انتخاب ميشوند آيا شرايط را صرفا براي ورود دارند يا شرايط را براي دوره چهار ساله هم بايد داشته باشند؟»، نه تنها تفسيري جديد از اصل ٩٩ قانون اساسي ارايه ميدهد بلكه اجراي آن را در قالب سياستهاي ابلاغي نيز جستوجو ميكند.
او با اين عنوان كه «براساس نظارت استصوابي، شوراي نگهبان اين نظارت را در دوره چهار ساله فرد دارد ولي آنچه اجرا ميشد اين بود كه اختيارات شوراي نگهبان تا زمان تصويب اعتبارنامه منتخبين بود» به سراغ سياستهاي ابلاغي رفته و ميگويد: «هماكنون در بند ۱۳ امر جامعي در نظر گرفته شده است و بر لزوم نظارت بر انجام وظيفه نمايندگان تاكيد شده كه در قوانين انتخاباتي به اين موارد اشاره نشده بود ولي بند ۱۳ سياستهاي كلي به اين امر تاكيد كرده و ضرورت استمرار نظارت بر شرايط و حسن اجراي وظايف نمايندگان در اين بند ذكر شده است.» اما ضرورت استمرار نظارت شوراي نگهبان، از سخنان كدخدايي به بيانات آيتالله جنتي هم ميرسد. دبير شوراي نگهبان ديروز طي سخناني در همايش فصلي روساي دفاتر نظارت بر انتخابات استانها، به اهميت امر نظارت بر انتخابات اشاره كرده و آن را به طول دوره نمايندگي هم تسري ميدهد.
- نظارت بر نمايندگان نبايد تشريفاتي باشد
آيتالله جنتي به مصوبهاي كه مجلس نهم براي نظارت بر نمايندگان داشته اشاره ميكند و ميپرسد: «آيا طي سالهاي پس از تصويب آن، تاكنون اقدامي صورت گرفته است؟!» همين سوال دبير شوراي نگهبان او را بر اين تاكيد وا ميدارد كه «نظارت بر نمايندگان نبايد تشريفاتي باشد. اگر نمايندهاي وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرايط بوده است يا اينكه در طول دوره، اين شرايط را از دست داد و از موقعيت و قدرت خود سوءاستفاده كرد، آيا نبايد اقدامي شود تا دوره نمايندگي او به پايان برسد؟!» به گزارش روابط عمومي شوراي نگهبان، آيتالله جنتي در ادامه سخنان خود به بند ١٣ سياستهاي كلي انتخابات اشاره كرده و ابراز اميدواري ميكند كه «با تاكيد بر سياستهاي كلي انتخابات بر اين امر، شاهد نظارت بهتري بر نمايندگان باشيم و ساز و كارهاي آن مهيا شود و با اهتمام بيشتر شوراي نگهبان، مجلس و دولت، سياستهاي كلي انتخابات با تصويب قوانين و مقررات مناسب، به نتايج خوبي برسد.»
- يكي از شرايط مصرح اصل ١١٥، تقوي است
اما بند ديگري از سياستهاي كلي انتخابات كه ميتوانست نقشي براي شوراي نگهبان قايل شود اصل ١١٥ قانون اساسي بود. جايي كه آيتالله جنتي ميگويد: «در اين ابلاغيه رهنمودهاي خوبي آمده است از جمله اينكه در آن بر روشنتر شدن اصل ١١٥ درباره شرايط رياستجمهوري تاكيد شده است» و اظهار ميكند: «بايد شوراي نگهبان تعريف روشني از شرايطي چون مدير و مدبر، شجاعت و تقوي ارايه دهد. »
- حريت و آزادگي نمايندگان از بين ميرود
اظهارات دو عضو شوراي نگهبان در حالي صورت ميگيرد كه نمايندگان در انتظار ارسال لايحه نظام جامع انتخابات از سوي دولت به مجلس هستند تا آن را در چارچوب سياستهاي كلي انتخابات بررسي و مورد تصويب قرار دهند. اما انتظار در سكوت نمايندگان با اظهارات دو عضو شوراي نگهبان شكسته ميشود و باز هم علي مطهري است كه جلوتر از همه به آنها واكنش نشان ميدهد.
نايبرييس مجلس شوراي اسلامي به مصونيت نمايندگان اشاره ميكند و ميگويد: «نظارت بر نمايندگان در طول دوره نمايندگي اگر بخواهد شامل اظهارنظرهاي نمايندگان شود حريت و آزادگي آنها را از بين ميبرد».
علي مطهري در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به اظهارات اخير دبير و سخنگوي شوراي نگهبان در مورد استمرار نظارت شوراي نگهبان بر نمايندگان در طول دوره نمايندگي، اظهار كرد: «نظارت بر باقي بودن صلاحيت نمايندگان در طول دوره نمايندگي موضوع جديدي نيست چون اكنون هم اگر نمايندهاي جرم بزرگي مانند قتل يا شربخمر يا فساد مالي و اخلاقي بزرگي مرتكب شود با او برخورد ميشود و مجلس ميتواند اعتبارنامه او را باطل كند».
وي افزود: «اما اگر بخواهيم اين نظارت را شامل اظهارنظرهاي نمايندگان بدانيم و هر اظهارنظري را كه مخالف نظر ما بود مخل امنيت ملي معرفي كنيم و آن نماينده را سلبصلاحيت كنيم اين امر با اصول ٨٤ و ٨٦ قانون اساسي سازگار نيست؛ چرا كه طبق اين دو اصل نماينده مجلس حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر كند و نميتوان او را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده تعقيب يا توقيف كرد.»
نماينده مردم تهران در مجلس، ادامه داد: «روشن است كه اگر اين نظارت بخواهد شامل اظهارنظرهاي نمايندگان هم شود، حريت و آزادگي آنها از بين ميرود و نمايندگاني متملق و چاپلوس خواهيم داشت.»
مطهري با اشاره به استناد سخنگوي شوراي نگهبان به سياستهاي كلي انتخابات كه از سوي رهبري ابلاغ شده، يادآور شد: «در سياستهاي ابلاغي رهبري مرجع نظارت مشخص نشده و در واقع اين امر به عهده قانون گذاشته شده است. ممكن است اين مرجع خود مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمايندگان باشد كه بهتر نيز همين است؛ يعني لزوما اين ناظر، شوراي نگهبان نيست».