سعید ابوطالب: «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» نوشته محمودرضا ثانی، همان‌طور که از نامش برمی‌آید به سینما و نگاه کیارستمی می‌پردازد.

محمودرضا ثاني، نويسنده كتاب در كلاس‌هاي كيارستمي حضور داشته و جالب اينكه اين كلاس‌ها در خارج از كشور هم برگزار شده است. برخلاف آنچه ممكن است در نگاه اول به‌نظر برسد، كتاب‌ عباس كيارستمي و درس‌هايي از سينما، متني خشك و آكادميك نيست. اين كتاب، جزو كلاس‌هاي كيارستمي هم نيست.

كتاب به خواننده ياري مي‌رساند كه با انديشه‌ها و نوع نگاه اين فيلمساز جهاني آشنا شود. محمودرضا ثاني در بخش‌هايي از كتاب به درس‌هاي سينمايي كيارستمي مي‌پردازد كه اين بخش‌ها با آنچه در متون آكادميك مشاهده مي‌كنيم متفاوت است و در جاهايي مولف همراه كيارستمي به نقاط مختلف سرمي‌زند و مشاهدات عيني‌اش از برخورد كارگردان «طعم گيلاس» را روايت مي‌كند. ثاني همراه كيارستمي در كلاس‌هاي مختلفي حضور مي‌يابد و باز به روايت برداشت و تصور خاص اين كارگردان در مواجهه با پديده‌ها مي‌پردازد.

كتاب درس‌هاي سينمايي از عباس كيارستمي هم براي علاقه‌مندان اين فيلمساز و هم براي مخاطباني كه دوست دارند درباره ديدگاه‌ها و فلسفه و نگاهش به سينما و زندگي اطلاعات بيشتري داشته باشند، جذاب و پركشش است. برخي از نكاتي كه در اين كتاب مطرح شده، حتي براي مخاطب علاقه‌مند و پيگير هم تازگي دارد. در كل شايد بتوان گفت مهم‌ترين ويژگي درس‌هاي سينمايي از عباس كيارستمي ارائه ديدگاه‌هاي فيلمساز با نشر و روايتي خواندني است؛ زباني ساده و ملموس كه هر خواننده‌اي با حداقل شناخت از سينما و كيارستمي مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند.

  • فعال فرهنگي و نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي