پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

سعید ابوطالب: «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» نوشته محمودرضا ثانی، همان‌طور که از نامش برمی‌آید به سینما و نگاه کیارستمی می‌پردازد.

عباس کیارستمی

محمودرضا ثاني، نويسنده كتاب در كلاس‌هاي كيارستمي حضور داشته و جالب اينكه اين كلاس‌ها در خارج از كشور هم برگزار شده است. برخلاف آنچه ممكن است در نگاه اول به‌نظر برسد، كتاب‌ عباس كيارستمي و درس‌هايي از سينما، متني خشك و آكادميك نيست. اين كتاب، جزو كلاس‌هاي كيارستمي هم نيست.

كتاب به خواننده ياري مي‌رساند كه با انديشه‌ها و نوع نگاه اين فيلمساز جهاني آشنا شود. محمودرضا ثاني در بخش‌هايي از كتاب به درس‌هاي سينمايي كيارستمي مي‌پردازد كه اين بخش‌ها با آنچه در متون آكادميك مشاهده مي‌كنيم متفاوت است و در جاهايي مولف همراه كيارستمي به نقاط مختلف سرمي‌زند و مشاهدات عيني‌اش از برخورد كارگردان «طعم گيلاس» را روايت مي‌كند. ثاني همراه كيارستمي در كلاس‌هاي مختلفي حضور مي‌يابد و باز به روايت برداشت و تصور خاص اين كارگردان در مواجهه با پديده‌ها مي‌پردازد.

كتاب درس‌هاي سينمايي از عباس كيارستمي هم براي علاقه‌مندان اين فيلمساز و هم براي مخاطباني كه دوست دارند درباره ديدگاه‌ها و فلسفه و نگاهش به سينما و زندگي اطلاعات بيشتري داشته باشند، جذاب و پركشش است. برخي از نكاتي كه در اين كتاب مطرح شده، حتي براي مخاطب علاقه‌مند و پيگير هم تازگي دارد. در كل شايد بتوان گفت مهم‌ترين ويژگي درس‌هاي سينمايي از عباس كيارستمي ارائه ديدگاه‌هاي فيلمساز با نشر و روايتي خواندني است؛ زباني ساده و ملموس كه هر خواننده‌اي با حداقل شناخت از سينما و كيارستمي مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند.

  • فعال فرهنگي و نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي
کد خبر 350764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha