اوايل شهريور امسال سامانه مشاهده سوابق بيمهشدگان تأمين اجتماعي از دسترس عموم خارج شد و مسئولان اين سازمان وعده دادند كه اين سامانه از هفته اول آبانماه مجددا به مدار فعاليت عادي خود بازگردد.
مسئولان سازمان تأمين اجتماعي پيشتر هدف از راهاندازي اين سامانه را دسترسي آسان و بدون نياز به مراجعه حضوري بيمهشدگان اين سازمان به شعب سازمان تأمين اجتماعي در سراسر كشور اعلام كرده بودند.
مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي چند هفته پيش به همشهري گفت: «علت از دسترس خارج شدن سامانه مشاهده سوابق بيمهاي بيمهشدگان سازمان تأمين اجتماعي بهبود و ارتقاي نرمافزارهاي مربوطه، بازطراحي و مهندسي مجدد است.»
اميرعباس تقيپور توضيح داد كه پس از افزايش سطح كيفي و امنيتي، سامانه مجددا از هفته اول آبان در دسترس بيمهشدگان قرار ميگيرد، البته اين وعده او عملي شده ولي دسترسي به سامانه تا حدي دشوار شده كه خبرنگار همشهري با وجود چندبار تلاش موفق به ثبتنام در سامانه و مشاهده سوابق بيمهاي خويش نشده است.
- درخواست بيمهشدگان است
پس از انتخاب گزينه سامانه مشاهده سوابق بيمه، در صفحهاي بايد مشخصات بيمه شده وارد شود. از نكات جالب در اين صفحه وجود گزينه «كشور» است كه نام اغلب كشورها در آن ديده ميشود. موضوع را با مديركل نامنويسي و حسابهاي انفرادي سازمان تأمين اجتماعي مطرح كرديم و او پاسخ داد: «همه اين مسائل امنيتي بنا به درخواست بيمهشدگان است.»
سعيد حسيني در پاسخ به اينكه مگر ما كارگري داريم كه در خارج از كشور كار كند و شما سوابق بيمهاي آنها را ثبت كنيد يا اينكه در خارج از كشور هم سازمان تأمين اجتماعي شعبه دارد، گفت: «نه اينطور نيست، اينها همه پرسشهايي براي راستي آزمايي است. تنها چيزي كه براي ما اهميت دارد همخواني شماره تلفن همراه و كد ملي بيمه شده است.»
خبرنگار همشهري براي بررسي چگونگي ثبتنام، وارد سامانه شد و با ثبت صحيح اطلاعات، موفق به ثبتنام و دريافت گذرواژه، 3بار مراحل ثبتنام را طي كرد و هر 3 بار نيز اين پيام را دريافت كرد: «جناب آقاي ... اطلاعات هويتي وارده شده توسط شما با پايگاه مرجع مطابقت ندارد. چنانچه اطمينان داريد در زمان ورود اطلاعات اشتباهي رخ نداده، با در دست داشتن مدارك هويتي خود به نزديكترين شعبه مراجعه نمايد. سازمان تأمين اجتماعي».
حسيني در اينباره توضيح داد كه تلفن همراه با كد ملي بيمه شده يكي نيست و به همين دليل ثبتنام شما موفق نبوده است. نكته بعدي در ثبتنام درخواست گذرواژه است كه براي كارگران بسيار سخت است. مديركل نامنويسي و حسابهاي انفرادي سازمان تأمين اجتماعي در اينباره گفت: اين هم بنا به درخواست بيمهشدگان است، ما قبلا به راحتترين شيوه سرويسدهي ميكرديم كه با شكايات متعددي از سوي بيمهشدگان روبهرو شديم.