علی‌اصغر محمدی: وعده سازمان تأمین اجتماعی درباره اعلام پیامکی سوابق بیمه‌ای به‌صورت ماهانه تا ۲‌ماه دیگر عملی می‌شود.

به گفته معاون بيمه‌اي، اين سازمان براي همه بيمه‌شدگان سازمان تأمين اجتماعي هر‌ماه پيامك مي‌فرستد كه كارفرما براي آنها چند روز كاركرد حق‌بيمه با چه ميزان حقوق واريز كرده و چه ميزان در سوابق بيمه‌اي محاسبه شده است. حدود يك‌ماه قبل مديركل نام‌نويسي تأمين اجتماعي در گفت‌وگو با همشهري اجراي اين طرح را «تا پايان سال» اعلام كرد اما حالا معاون اين سازمان در توضيح جزئيات اين موضوع به ايسنا گفته است: «پس‌از اينكه ليست‌هاي پرداخت حق بيمه‌اي را دريافت ‌كنيم، به بيمه‌شدگان اطلاع‌رساني مي‌كنيم، يعني از طريق پيامك به آنها مي‌گوييم كه حق‌بيمه اين‌ماه شما دريافت شده، حقوق و دستمزد و كاركرد شما اين ميزان است. با اين كار افزون بر اطلاع‌رساني، ۱۳‌ميليون بيمه‌شده به فهرست بازرسان ما اضافه مي‌شوند و اگر كارفرماي آنها حق بيمه را ناقص يا با تأخير پرداخت كرد و يا اينكه فرار بيمه‌اي داشت، مطلع شده و پيگيري مي‌كنند.» به‌گفته محمد حسين زدا، اگر در يك كارگاه براي ۹ نفر پيامك ارسال شد ولي براي يك نفر پيامك نيامد، او مي‌تواند علت را از كارفرما جويا شود و پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد.

  • ضرورت اطلاع از سوابق بيمه

مشاهده مي‌شود كه برخي كارفرمايان با وجود برداشت 7درصد سهم حق‌بيمه كارگر از حقوق، حق بيمه را به تأمين اجتماعي نمي‌پردازند و بيمه‌شده زماني از موضوع مطلع مي‌شود كه خيلي دير شده است. هم‌اكنون بيمه‌‌شدگان مي‌توانند از طريق سامانه سازمان تأمين اجتماعي از سوابق بيمه‌اي خود مطلع شوند ولي به‌دليل ‌دسترسي نداشتن همه بيمه‌شدگان به اينترنت، فراموشي در پيگيري يا دشواري استفاده از خدمات سامانه، گاهي براي بيمه‌شدگان دردسرهايي ايجاد مي‌شود. اين دردسرها زماني بيشتر مي‌شود كه برخي كارفرمايان فراموش مي‌كنند حق‌بيمه كارگران را به موقع پرداخت كنند يا اينكه حقوق و دستمزد واقعي آنان را مبناي پرداخت حق‌بيمه قرار دهند. به گفته مسئولان تأمين اجتماعي اگر بيمه‌شدگان اشكالي در وضعيت بيمه‌پردازي مشاهده كردند به شعب سازمان مراجعه و موضوع را پيگيري ‌كنند. اين سازمان همچنين وعده داده است به‌زودي نرم‌افزار موبايلي اختصاصي منتشر كند تا بيمه شده با نصب آن روي تلفن همراه، به‌سادگي بتواند از وضعيت سوابق بيمه‌اي خود مطلع شود. سازمان تأمين اجتماعي هنوز درباره رايگان بودن يا نبودن اين پيامك‌ها اظهارنظري نكرده است اما پيش از اين بهروز كريمي مديركل نام نويسي و حساب‌هاي انفرادي اين سازمان به همشهري گفته بود:«محل تأمين منابع مالي اين طرح نيز بايد مشخص شود، زيرا ارسال 13ميليون پيامك در هر‌ماه براي بيمه‌شدگان سازمان تأمين اجتماعي هزينه بالايي دارد و ما به‌دنبال اخذ مجوز از هيأت مديره سازمان هستيم.»

کد خبر 380444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha