مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف کرد تا از طریق حمایت های لازم، در جهت تامین مسکن و سهولت دسترسی فاقدین مسکن به ویژه گروه های کم‌در‌آمد به خانه مناسب اقدام کند.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در ادامه بررسی لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به بررسی جزئیات این لایحه پرداختند.

نمایندگان مجلس در ماده یک این لایحه مصوب کردند تا دولت نسبت به تامین مسکن و سهولت دسترسی فاقدین مسکن به ویژه گروه‌های کم‌در‌آمد به خانه مناسب، ارتقاء کیفی و کمی مسکن تولیدی کشور، حمایت از سرمایه‌گذاری در امور تولید مسکن با استفاده از فناوری های نوین و تولید صنعتی مسکن، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی موجود اقدام کند.

همچنین دولت موظف شد از طریق حمایت‌های لازم از قبیل تامین زمین مناسب و کاهش یا حذف بهای زمین از قیمت تمام شده مسکن،تامین تسهیلات بانکی ارزان قیمت، اعمال معافیت های مالیاتی و تامین سایر نهاده های مورد نیاز بخش مسکن در چارچوب مفاد این قانون، تدوین نظامات و مقررات ملی ساخت و ساز و اعمال نظارت بر تحقق آنها و افزایش ظرفیت سرمایه گذاری در بخش تولید و عرضه مسکن با هدف تامین مسکن برای فاقدین مسکن (جهت هر خانوار یک بار) با رعایت مقررات ملی ساختمان و الگوی مصرف مسکن و اصول شهرسازی و معماری اقدام نماید.

همچنین، ماده 2 این لایحه نیز مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت و این ماده و 3 بند اول آن بررسی شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده 2 لایحه‌ ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری زمین با اعمال تخفیف، تقسیط یا واگذاری حق بهره‌برداری به صورت اجاره‌ای ارزان‌قیمت اقدام کند.

حمایت از تولید و عرضه مسکن اجاره‌ای توسط بخش غیردولتی متناسب با مدت بهره‌برداری از واحد مسکونی به صورت اجاره‌ای، حمایت از تولید و عرضه مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد، اعضای تعاونی‌های مسکن یا تحت پوشش نهادهای متولی این گروه‌ها یا خیرین مسکن‌ساز یا سایر تشکل‌های غیردولتی مرتبط و حمایت از تولید و عرضه مسکن (اجاره و اجاره به شرط تملیک) از طریق نهادهای غیردولتی، دستگاه‌های متولی گروه‌های کم‌درآمد و خیرین و وقف کننده‌های مسکن‌ساز از جمله مفاد این بند است. بررسی دیگر مواد این لایحه به جلسه بعد موکول شد.