همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور گفت: از ابتدای دولت اعلام کردیم که فساد سیستمی بدی در نظام ما شکل گرفته است و این فساد مثل موریانه در سطوح مختلف نفوذ پیدا کرده است،

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در جلسه تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش که امروز در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد، با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: صندوق دخیره فرهنگیان بیش از ۹۰۰ هزار عضو دارد و با گذشت حدود ۲۰ سال از تاسیسش، این صندوق به بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل شده است.

وی افزود: زمانی که اساسنامه این صندوق تدوین شد، کسی فکر نمی‌کرد یک روزی به یکی از بزرگ ترین بنگاه های اقتصادی تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آموزش و پرورش باید یک آسیب شناسی از صندوق دخیره فرهنگیان داشته باشیم گفت: از ابتدای دولت اعلام کردیم که فساد سیستمی بدی در نظام ما شکل گرفته است و این فساد مثل موریانه در سطوح مختلف نفوذ پیدا کرده است.

وی ادامه داد: فساد در دوره قبل یا این دوره اتفاق افتاده باشد فرقی نمی کند، چراکه فساد، فساد است. نباید با دوست و برادر ملاحظه کرد. همین ملاحظات باعث فساد شده است.

  • برخی‌ها سعی می‌کنند که بگویند این دولت نمی‌خواهد با فساد مبارزه کند

جهانگیری با بیان اینکه باید یک عزم جدی برای مبارزه با فساد داشته باشیم، گفت: برخی‌ها سعی می‌کنند که بگویند این دولت نمی‌خواهد با فساد مبارزه کند در حالی که این آدرس غلط دادن است و اینکه می‌گویند دولت عزم جدی ندارد خیانت در راه مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: در بنگاه‌های زیرمجموعه صندوق دخیره فرهنگیان تخلفاتی صورت گرفته است. مثلا در بانک سرمایه که هیات مدیره دارد و باید پاسخگو باشند.

  • معوقات به بانک‌ها بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه معوقات به بانک‌ها بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: یک گروه از این بدهکاران، اکثریت و فعالان اقتصادی هستند و زمانی که تورم ۴۰ درصد شد، نتوانستند پولشان را برگردانند و ما اینها را مفسد نمی‌دانیم و باید به اینها کمک کرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: یک تعدادی دیگری هم هستند که وقتی پول گرفتند، وثیقه خوب نگذاشتند و با زد و بند این وام را گرفتند و روزی که گرفتند می‌دانستند که نمی‌خواهند این پول را پس بدهند.

وی بیان کرد: معوقه بانک سرمایه ۸ هزار میلیارد تومان از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کل معوقات بانکی کشور است، افرادی که با قلدری این پول‌ها را گرفتند و پس نمی‌دهند، حتما از آنان پس می‌گیریم و حساب کشی خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: به معلمان اطمینان می‌دهیم که دولت، قوه قضاییه، سرمایه آنها را حفاظت، نظارت و کنترل خواهد کرد و نمی‌گذاریم حقی از فرهنگیان ضایع شود و پولی از آنها خورده شود.