تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸

فهیمه پناه‌آذر: آشا محرابی از جمله بازیگران تئاتر است که با حضوری کوتاه در سریال «آیینه» وارد تلویزیون شد و از آن سال‌ها تا امروز در قاب کوچک حضور داشته است.

«توي گوش سالمم زمزمه كن»، «آشپزباشي» و «مرگ تدريجي يك رويا» از سريال‌هاي پربيننده محرابي است كه اين روزها «هشت‌و‌نيم‌دقيقه» را روي آنتن شبكه2 دارد. او در اين گفت‌وگو از سومين تجربه همكاري با شهرام شاه‌حسيني به نيكي ياد مي‌كند؛ هرچند شايد براي نخستين بار در يك نقش كاملا منفي ظاهر شده باشد.

  • شما پيش از اين در «تاوان» و «همه‌‌چيز آنجاست» هم با شاه‌حسيني همكاري كرده بوديد. كار تازه چگونه شكل گرفت؟

اين همكاري هم مانند همه‌‌چيز آنجاست پر از تجربه و برايم دلچسب است. وقتي آقاي شاه‌حسيني نقش را پيشنهاد داد، با كمال ميل پذيرفتم و به‌نظرم داستان اين سريال براي مخاطب جذاب خواهد بود. «هشت‌و‌نيم دقيقه» كشش اين را دارد كه خانواده‌ها را سرگرم كند و پاي تلويزيون بنشاند.

  • با توجه به سابقه طولاني حضور در تلويزيون، كارنامه شما نشان مي‌دهد تا حدودي گزيده‌كار هستيد. اولويت اصلي‌تان براي پذيرفتن پيشنهادهاي تلويزيوني چيست؟

به‌طور حتم فيلمنامه و كارگردان، هر دو در كنار هم مهم هستند، متن براي من بسيار اهميت دارد و البته نقشي كه قرار است آن را بازي كنم. راستش من هميشه دوست دارم نقش‌هاي متفاوت را تجربه كنم و اينكه هميشه بخواهم در نقش‌هاي مثبت بازي كنم، به‌عنوان بازيگر، چالشي برايم ايجاد نمي‌كند. به‌نظرم مخاطب تلويزيون بسيار باهوش و حرفه‌اي است، شخصيت‌ها را مي‌شناسد و بازي‌ها را متوجه مي‌شود.

به‌عنوان بازيگر سعي مي‌كنم نقش را به خوبي ايفا كنم. درواقع، شخصيت واقعي من همان «آشا محرابي» است نه فروغ هشت و نيم دقيقه يا هر نقش ديگر كه در آن حضور دارم. دوست دارم نقش‌هاي متفاوت را تجربه كنم و كاستي‌ها و نقاط قوت كارم را بشناسم. معتقدم براي رشد و پويايي در هر حرفه بايد تجربه كرد و بازيگري هم از اين قاعده مستثني نيست.

  • از نظر شما، بازيگر براي حضور در نقش‌هاي متفاوت بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟

من هم در نقش‌هاي تراژيك، هم فيلم و سريال‌هاي كمدي بازي كرده‌ام و مانند هر بازيگر ديگر نقش مثبت و منفي داشته‌ام. اساسا به‌نظرم بازيگري قالب‌پذير نيست. بازيگر بايد آنقدر روان باشد كه بتواند هر نقشي را به خوبي ايفا كند.

  • شما هم مانند بيشتر بازيگران كارتان را از صحنه نمايش آغاز كرديد. حضور در تلويزيون مانع از حضور روي صحنه نمايش نمي‌شود؟

شروع كار من با تئاتر و از روي صحنه نمايش بوده و ادامه و پايان كارم هم با تئاتر خواهد بود.

  • يك سريال تازه

آشا محرابي كه اين روزها سريال «هشت‌و‌نيم دقيقه» را به‌مدت 30شب روي آنتن شبكه2 دارد، همزمان در حال بازي در سريال «آرام مي‌گيريم» به كارگرداني روح‌الله سهرابي است؛ پروژه‌اي كه به گفته محرابي يك ملودرام خانوادگي اجتماعي است و او در آن نقش شخصيتي به نام زهرا را ايفا مي‌كند؛ زني معصوم و توانا كه براي حفظ زندگي و خانواده‌اش تلاش مي‌كند. محرابي درباره آرام مي‌گيريم مي‌گويد: اين فضا نسبت به ديگر كارهايم متفاوت است و آن را دوست دارم.

اميدوارم وقتي سريال روي آنتن مي‌رود، بتواند مخاطب را با خود همراه كند. مجموعه تلويزيوني آرام مي‌گيريم در 42 قسمت توليد مي‌شود و آتيلا پسياني، هوشنگ توكلي، لعيا زنگنه، ثريا قاسمي و... از ديگر بازيگران آن هستند. قرار است اين سريال در آينده نزديك از شبكه2 پخش شود.