گستره عملیات مبارزه با عرضه کالای قاچاق به فضای مجازی هم رسید.

با جدي‌تر شدن مبارزه با عرضه قاچاق كالا كه به‌صورت گسترده در بازارهايي مانند مواد آرايشي و بهداشتي، موبايل و لوازم خانگي اجرايي شد، بخشي از فعاليت عرضه كالاي قاچاق به فضاي مجازي نيل پيدا كرد و اكنون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، بر آن است تا با اين شيوه قاچاق نيز مقابله كند.

معاون فرهنگي و پژوهش ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مي‌گويد: اين ستاد به موضوع «قاچاق در فضاي مجازي» وارد شده و واحدي با عنوان «مبارزه با قاچاق كالا در فضاي مجازي» تشكيل داده است. به گفته سيدمحمدرضا عبادي، كارگروه فرهنگي- اجتماعي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز در حال تدوين پيوست فرهنگي، تبليغي و رسانه‌اي براي اجراي اين برنامه است.

به گزارش ايرنا، معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با تأكيد بر افزايش حجم عمليات مبارزه عليه دانه‌درشت‌ها و باندهاي قاچاق، مي‌گويد: آمار دستگاه‌هاي كاشف نشان مي‌دهد عمليات مبارزه با قاچاق به‌صورت جدي دنبال مي‌شود و اين عمليات موجب شده بخشي از فعاليت قاچاق به فضاي مجازي نيل پيدا كند.

عبادي به ماهيت تشكيل كارگروه فرهنگي- اجتماعي ستاد اشاره و تصريح مي‌كند: براساس ماده 14قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، دستگاه‌هاي تبليغي، فرهنگي، پژوهشي و آموزشي موظفند برنامه‌هاي فرهنگي، آموزشي، تحقيقاتي و ترويجي را براساس سياست‌هاي ابلاغي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و اولويت‌هاي ستاد با هدف افزايش كيفيت توليدات داخلي، ارتقاي فرهنگ عمومي براي گرايش به استفاده از كالاي توليد داخلي و جلوگيري از مصرف كالاي قاچاق، اجرا كنند.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ادامه مي‌دهد: برحسب اين قانون، كارگروه فرهنگي - اجتماعي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با حضور دستگاه‌هاي عضو و همچنين وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و همچنين سازمان‌هاي خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا)، صدا و سيما و تبليغات اسلامي تشكيل شده است.

عبادي درباره ماموريت عمده اين كارگروه گفت: اين ماموريت در 2بعد تعريف شده؛ يك بعد ارتقاي فرهنگ عمومي براي گرايش و استفاده از كالاي توليد داخل و بعد ديگر، جلوگيري از مصرف كالاي قاچاق. به‌عبارتي ديگر، در اين كارگروه هدف جلوگيري از تقاضا براي كالاي قاچاق دنبال مي‌شود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: اين كارگروه پيوست فرهنگي-تبليغي ماموريت‌هاي ملي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز را تدوين مي‌كند؛‌ به‌عنوان نمونه، در اين كارگروه پيوست فرهنگي مبارزه با قاچاق در سطح عرضه، مبارزه با قاچاق پوشاك و همچنين طرح رجيستري (كدداركردن تلفن‌هاي همراه) تدوين شده است.