همشهری آنلاین: درگذشت ناگهانی شاعر سادگی‌ها، دکتر قیصر امین‌پور بازتاب گسترده‌ای در میان اهالی ادب و اندیشه داشت.

برخی خبرگزاری‌ها ساعاتی از انتشار خبر در گذشت دکتر قیصر امین‌پور به سراغ اهالی فرهنگ و اندیشه رفتند تا از آنها درباره امین‌پور جویا شوند.

فاصله‌ای نیست

سهیل محمودی، قیصر امین پور را تواناترین شاعر شعر جنگ و دفاع مقدس دانست و گفت: امین پور فاصله میان اثر و نویسنده را برداشت.

سهیل محمودی در گفت‌وگو با ایبنا افزود: شعرهای قیصر برخواسته از شخصیت و باطن کودکانه و پاک او بود، امین پور فاصله میان شعر و شاعر را برداشت. امین پور در میان شاعران هم دوره اش جزو بهترین‌ها بود و همیشه پرتیراژترین کتاب‌ها به قیصر اختصاص داشت.

محمودی با اشاره به اینکه امین پور بهترین و تاثیرگذارترین شعر‌ها را از جنگ و 8 سال دفاع مقدس ارائه داده است، اظهار داشت:قیصر فرزند جنگ بود و با لمسیات خود از این واقعه شعر می سرود.

ترانه‌سرای اثرگذار

میر جلال‌الدین کزازی، هم شماری از ترانه‌های امین‌پور را از اندک ترانه‌هایی می‌داند که در این روزگار بر دل او نشسته است.

کزازی به ایبنا گفت: با آن آشنایی از دور که با او داشته‌ام، این است که روانشاد امین‌پور از چهره‌های برجسته در شعر و ترانه روزگار ما بوده است و سروده‌های او در روندهای ادبی روزگار، اثر نهاده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: این ترانه‌ها، به دریغ باید گفت، در شمار اندک ترانه‌های به آیین و زیبا و اثرگذار در این روزگار بوده است. من می‌انگارم که درگذشت او برای همه دوستداران ادب پارسی، مایه درد و دریغ است. آرزو می‌برم که روانش در مینو شاد باشد.

شبیه شعرهایش

نغمه ثمینی، نویسنده، و مدرس تئاتر وسینما درگذشت قیصر امین پور را برای جامعه هنری ایران بسیار تلخ و دردناک خواند.

او به ایبنا گفت: در همکاری مشترکی که با شادروان امین پور در فصلنامه هنر داشتم، شخصیت ایشان را بسیار حساس و لطیف ونیز همانند شعر هایش طناز و ظریف یافتم. با آنکه ایشان نسبت به خیلی از نویسندگان با تجربه‌تر و از نظر ادبی بزرگ‌تر بودند با جوانان با احترام و با تواضع کامل برخورد می‌کردند. در شعرهای امین پور یک نوع ظرافت خاص و نکته پردازی ظریف وجود داشت و این خصوصیت تمام آثار او بود.

ثمینی شعر گلها همه آفتاب گردانند را اثر مورد علاقه خود از اشعار امین پور خواند.

از سرمایه‌های انقلاب

حمید سبزواری با بیان این که امین‌پور از بزرگ‌ترین سرمایه‌های انقلاب بود، افزود: نسلی که قیصر به آن تعلق داشت و هم شخص او، در پی هوس به راه شعر نرفت؛ بلکه شعر نسل او از باور عمیق به اصول انقلاب برمی‌خاست.

سبزواری در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به این که مرگ قیصر ضایعه‌ای عظیم برای شعر انقلاب است، اضافه کرد: شعرش زبان‌دار بود و بر دل‌ها می‌نشست. آگاه بود و به انقلاب باور داشت و به همین دلیل، طی راه شعر، هوسی در سر نمی‌پروراند. او تحقیقاً یکی از برترین افراد به لحاظ اخلاقیات بود. او بسیار مودب بود و مرگش برای جامعه ادبی و هنری، ضایعه بزرگی است.

فقدان جبران‌ناپذیر

محسن مؤمنی، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، هم می گوید: قیصر امین پور بسیاری از مسائل، از جمله مشکلات جسمی خودش را خیلی جدی نمی گرفت و با مرگ نابهنگام و باور نکردنی اش، معلوم شد که او حتی مرگ را هم جدی نگرفت و با آن شاعرانه برخورد کرد.

او در گفتگو با مهر، فقدان قیصر امین پور را جبران ناپذیر توصیف کرد و گفت: نمی توان به این زودی‌ها فقدان او را جبران کرد چون دارای شخصیتی با ذوق و استعداد و دارای اندیشه‌ای قوی بود.

وی افزود: واقعاً نمی دانم که این ضایعه را به چه کسی تسلیت نگویم؟ فقدان قیصر را باید به همه تسلیت گفت.

ما ز بالاییم و بالا می‌رویم

فاطمه راکعی، شاعر و عضو هیئت مدیره خانه شاعران ایران، فقدان کالبد خاکی قیصر امین‌پور را به دوستداران شعر و شخصیت او تسلیت گفت.

به گزارش ایبنا او در یادداشتی آورده: جایگاه شعر قیصر در ادبیات معاصر ایران، جایگاهی ممتاز و رفیع است و نیازی به تاکید بر این واقعیت وجود ندارد اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر شخصیت قیصر بالاتر و رفیع‌تر از شعر او نباشد، به‌طور قطع شخصیت و منش بالای او با شعر ارزشمندش، همسطح بود به‌طوری که امکان نداشت کسی او را ببیند و شیفته او نشود.

ما به درگاه خداوند دست دعا برداشته بودیم که قیصر را از ما نگیرد. اما اکنون باید با فقدان جسم بیرونی او روزگار سپری کنیم.

یکی از تواناترین شاعران

یوسف‌علی میرشکاک شاعر و طنزپرداز کشورمان در گفت‌وگو با جهان نیوز، بارزترین ویژگی شخصیتی قیصر امین‌پور را ادب و متانت او عنوان کرد و گفت: استاد امین‌پور بی‌شک یکی از تواناترین شاعران سه‌دهه اخیر کشور است.

وی با بیان این که با مرحوم امین‌پور همشهری و هم‌کلاسی بوده است اظهار داشت: ایشان در ایام دبیرستان نقاشی کار می‌کرد و آن‌قدر زیبا تصویرها را می‌کشید که اگر ادامه می‌داد بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین نقاشان ایران می‌شد.

میرشکاک با اشاره به علاقه ویژه سیدحسن حسینی به قیصر امین‌پور گفت: علاقه آقا سید حسن به قیصر در حد تعصب بود.