ثبت‌نام آزمون دوره دکتری در حالی آغاز شد که هنوز به درستی مشخص نیست که آیا آزمون دوره دکتری دانشگاه‌های دولتی و آزاد ادغام شده یا اینکه دانشگاه آزاد نیز آزمون جداگانه برگزار خواهد کرد.

البته براساس اعلام سازمان سنجش و آموزش كشور زمان ثبت نام آزمون دكتري۹۶ براي پذيرش در همه دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه آزاد از روز گذشته آغاز شده‌است.

  • آزمون يكسان براي دولتي‌ها و آزاد

به‌نظر مي‌رسد پس از جنجال مجوز رشته‌هاي دانشگاه آزاد، برگزاري آزمون دوره دكتري نيمه‌متمركز تازه‌ترين مناقشه بين وزارت علوم و دانشگاه آزاد باشد.

مشاور عالي سازمان سنجش در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر تأكيد كرد:«ثبت‌نام در آزمون ورودي دوره دكتري نيمه‌متمركز (Ph.D) سال۱۳۹۶ براي پذيرش در همه دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامي از ۱۶ آذر آغاز شده و تا ۲۲ آذرماه ۹۵ ادامه دارد.»

به گفته حسين توكلي اين آزمون جمعه ۶ اسفند ۹۵ در ۷ گروه آموزشي و ۲۴۲ كدرشته امتحاني برگزار مي‌شود و ثبت‌نام فقط از طريق پايگاه اطلاع‌رساني www.sanjesh.org امكان پذير است». اما نكته اينجاست كه آيين‌نامه اجرايي قانون سنجش و پذيرش دانشجو كه قرار بود تا 7تير95 تدوين شده و در هيأت‌دولت به تصويب برسد، ابلاغ نشده و به همين دليل درباره يكي شدن آزمون دكتري سال96 دانشگاه‌ها شك و ترديد وجود دارد.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين‌باره گفت: «قانون مصوب مجلس لازم‌الاجراست و اين قانون بايد در آزمون دكتري دانشگاه‌ها در سال96 اجرا شود و همه دانشگاه‌ها اعم از دولتي و آزاد يك آزمون دكتري خواهند داشت.

محمدمهدي زاهدي با بيان اينكه تدوين آيين‌نامه اجرايي كار دشواري نيست، تأكيد كرد: دولت بايد هر چه سريع‌تر اين آيين‌نامه را تدوين و تصويب كند. رئيس مجلس هم در اين‌باره نامه‌اي براي رئيس‌جمهور ارسال كرده و خواستار تسريع در اين زمينه شده‌ و از دولت مي‌خواهيم نسبت به تدوين و تصويب آيين‌نامه مربوطه سريعا اقدام كند.

  • آزمون جداگانه دانشگاه آزاد

در همين حال يك عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت گفت: «آزمون تحصيلات تكميلي سال۹۶ دانشگاه آزاد تا تصويب آيين‌نامه اجرايي توسط دولت طبق سنوات گذشته برگزار مي‌شود.» هادي قوامي با اشاره به تصويب قانون سنجش و پذيرش در 18فروردين95 افزود: براساس اين قانون مقرر شد كه اجراي اين قانون منوط به تدوين آيين‌نامه اجرايي و تصويب آن در هيأت وزيران ظرف مدت 3‌ماه باشد، كه حداكثر زمان آيين‌نامه اين قانون براساس ماده7 تا تير95 بوده است. نماينده مردم اسفراين در مجلس با بيان اينكه آيين‌نامه اجرايي در هيأت‌وزيران تصويب نشده، گفت: دانشگاه آزاد مي‌تواند طبق سنوات گذشته آزمون تحصيلات تكميلي خود را براي پذيرش دانشجو در سال96 برگزار كند.