اين شركتها با وعدههايي از قبيل تخفيف تا 90درصد اقدام به صدور كارت و دفترچه خدمات درماني و دندانپزشكي ميكنند؛ درحاليكه خدمات ارائه شده، بهزعم مسئولان را تحتپوشش قرار ميدهند.
دبير شوراي سلامت دهان وزارت بهداشت با تشريح پشت پرده تماسهاي تلفني براي تخفيفهاي ويژه خدمات دندانپزشكي گفت: فعاليت شركتهاي شبهبيمهاي خدمات دندانپزشكي مورد تأييد وزارت بهداشت نيست و مردم فريب ارائه تخفيف براي دريافت خدمات دندانپزشكي را نخورند. فعاليتهاي برخي از شركتهاي شبهبيمهاي كه با تماس با هموطنان، خود را بهعنوان نمايندگان وزارت بهداشت و يا رفاه معرفي ميكنند نوعي فريبكاري بوده و به هيچ عنوان وجاهت قانوني ندارد و مورد تأييد وزارت بهداشت نيست.
سعيد عسگري ادامه داد: اين شركتها با استفاده از روشهاي گوناگون تبليغي و حتي تهديد به جريمه كردن افراد درصورت عدمعضويت، ارقامي را بهعنوان حق عضويت از مردمي كه اطلاعي از موضوع ندارند، دريافت ميكنند كه اين كار محمل قانوني نداشته و مردم نبايد فريب اين تبليغات را بخورند. برخي از شركتهاي ارائه خدمات دندانپزشكي با فريب و سوءاستفاده از ناآگاهي عمومي، بدون داشتن سرمايه لازم براي يك شركت بيمهاي، بدون تعهد ريسك، بدون انجام فرايندهاي بيمهگري خريد خدمات شامل مقومي، رسيدگي به اسناد و پرداخت هزينه خدمات و نيز بدون نظارت مؤثر بر مراكز درماني و از همه مهمتر با تعرفهگذاري غيرقانوني، بازار ارائه خدمات دندانپزشكي را تحتتأثير مخرب قرار ميدهند.
يكي از اصليترين روشهايي كه اين شركتها با آن مردم را بهخود جذب ميكنند، وعده ارائه تخفيفهاي كلان است. بهگفته اين مقام مسئول در وزارت بهداشت معمولاً تعرفههاي اين شركتها از ارقام جاري بسيار بالاتر است، اما بر مبناي همين ارقام گزاف غيرمصوب، شركتهاي مذكور اقدام به ارائه تخفيفات به جمعيت تحت پوشش حتي تا 60درصد مبلغ اعلامي ميكنند كه نهايتا در برخي از موارد متأسفانه حتي بعد از ارائه تخفيفات، رقم ماخوذه از بيماران از تعرفههاي قانوني بالاتر است.
اين شركتها همچنين در قبال معرفي تعداد زيادي بيمار، به افراد تخفيف ميدهند ولي تخفيف ارائهشده از جانب مراكز ارائهدهنده خدمت صورت ميگيرد و شركتهاي مذكور برخلاف بيمهها، مابهالتفاوت هزينه را به مراكز درماني پرداخت نميكنند. سعيد عسگري درباره نتيجه اين روش گفت: اين امر ميتواند منجر به كاهش كيفيت ارائه خدمات توسط مراكز درماني به مردم شود. البته با چنين مداخلات سودجويانه، نهايتاً مردم بهرهاي از ارائه اينگونه خدمات نبرده و در واقع اين افراد فريب خوردهاند؛ بنابراين متضرر شده و سرمايه چنين شركتهايي را تأمين ميكنند. رشد قارچگونه شركتهاي شبهبيمهاي براي خدماتگران دندانپزشكي زماني گسترش مييابد كه مردم از سطح پوشش بيمههاي درماني پايه و تكميلي خود نااميد ميشوند. بهگفته محمدحسين قرباني نايبرئيس كميسيون بهداشت مجلس، بيمهها رمقي براي پوشش خدمات دندانپزشكي ندارند. به همين جهت است كه خدمات دندانپزشكي از حمايتهاي بيمهاي بينصيب مانده است.
وي به ايسنا گفت: واقعيت آن است كه بيمه سلامت حدود 8هزار ميليارد تومان به مراكز درماني بدهي دارد و قادر نيست خدمات جديدي را تحت پوشش قرار دهد. در اين شرايط نميتوان اميد داشت كه حتي بيمهها در سال96 نيز تعهدات پوششدهي براي خدمت دندانپزشكي را عملياتي كنند. نايبرئيس كميسيون بهداشت گفت: حوزه دندانپزشكي جزو نيازمنديهاي جامعه است اما با توجه به هزينههاي بالاي آن نتوانستيم خدمات خوبي را در اين عرصه ارائه دهيم. حال اميدواريم با تقويت بيمهها بتوانيم گامهاي اثربخشي در اين بخش برداريم.
- بيمه نيست؛ دندان خراب را بكشيد!
هزينههاي سرسامآور دندانپزشكي در ايران شايد شبيه كشورهاي ديگر باشد، اما پوششهاي بيمهاي مردم را ناچار به كشيدن دندان ميكند چرا كه يا ارزانترين روش است يا پوشش بيمهاي رايگاني دارد. اين در حالي است كه آمارهاي مسئولان نشان ميدهد كه «تمام افراد بالغ ايراني، بالاي 12دندان كشيده شده يا پوسيده يا قبلاً پر شده دارند» و حداقل سالي 2ميليون دندان فقط در مراكز دانشگاهي و دولتي كشيده ميشود. در شرايطي كه فرهنگسازي براي پيشگيري از بيماريهاي دهان و دندان به كندي پيش ميرود، گسترش خدمات دندانپزشكي تحت پوشش بيمههاي پايه بهنظر يك ضرورت ميرسد.