همشهری آنلاین: نمایندگان چندین کشور جهان چهارشنبه 31 اکتبر (9 آبان) در هند گرد ‌آمدند تا "اجلاس جهانی توالت"‌ را با هدف یافتن روش‌های ارزان‌قیمت برای دسترسی میلیاردها نفر به دفع بهداشتی فضولات برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها این اجلاس چهار روزه که هفتمین اجلاس جهانی در این مورد محسوب می‌شود، 170 کارشناس را از بیش از 40 کشور گرد آورده است تا به تبادل نظر در مورد بهبود تسهیلات اساسی  بهداشتی دفع فضولات برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق آب بپردازند که هر سال میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به کشتن می‌دهد.

بیندشوار پاتاک، بنیان‌گذار "بنیاد خیریه سولابه" که در زمینه فرآهم‌آوری توالت در هند فعالیت می‌کند، اجلاس را با فراخوان برای تلاش برای تحقق اهداف توسعه هزاره 2002 آغاز کرد.

پاتاک به نمایندگان حاضر یاد آور شد که بر اساس اهداف توسعه هزاره، 2.6 میلیارد نفر در جهان به توالت ایمن و بهداشتی دسترسی ندارند و هدف تعیین شده این است که تا سال 2015 برای نیمی از این افراد و تا سال 2025 برای همه این افراد توالت فراهم شود.

به گفته کارشناسان بیش از نیمی از این افراد بدون توالت در هند یا چین زندگی می‌کنند و تنها در هند 700 میلیون نفر به توالت بهداشتی دسترسی ندارند و در فضای باز به دفع مدفوع می‌پردازند.

دولت هند قصد دارد که تا سال 2012 با ساختن توالت برای میلیون‌ها نفر مردم فقیر و بی‌خانمان در این کشور این معضل را رفع کند.

پاتاک گفت که برای رسیدن به این هدف تکنولوژی مناسبی که به سادگی و به فوریت قابل اجرا باشد، لازم است و  سیستم‌های کنونی جمع‌‌‌آوری فضولات جوابگوی این مشکل نیست.

پاتاک با الهام از مهاتما گاندی، در دهه 1970 به ساختن توالت‌های ساده دست زد و سیستم‌ ارزان‌قیمتی را ابداع کرد که فضولات را به آب، کود برای کشاورزی و بیوگاز برای به کار انداختن مولدهای برق تبدیل می‌کرد.

کارشناسان می‌گویند حدود نیم‌میلیون نفر در هند به حمل و نقل دستی فضولات انسانی مشغول هستند- آنها توالت‌ها را پاک می‌کنند و فضولات انسانی را  بدون اینکه سیستم فاضلابی  در کار باشد، روی سرشان یا با گاری به محل‌های جمع‌‌آوری فضولات منتقل می‌کنند.

این کنفرانس به طور مشترک با "سازمان جهانی توالت" برگزار شد، که در سال 2001 بنیانگذاری شد و  اکنون 55 گروه از 42 کشور عضو آن هستند.

جک سیم، بنیانگذار سازمان جهانی توالت، و رئیس جمهور سابق عبدالکلام در میان سخنرانان افتتاحیه بودند.